Consiliul Concurenței are 61 de investigații în lucru. Care are cel mai mare impact economic, potrivit lui Bogdan Chirițoiu
Consiliul Concurenţei are 61 de investigaţii în lucru, iar ca impact economic cea mai mare este cea pornită împotriva Cisco şi a distribuitorilor săi, a anunţat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, potrivit Agerpres.
„Avem numărul maxim de investigaţii din ultimii ani. Avem 61 de investigaţii în lucru. Au pornit câteva, unele de impact mediatic, nu neapărat mari ca potenţiale amenzi, dar de impact mediatic, cum e cea privind firmele de arhivare pentru contractele de muncă, legat de scandalul recalculării pensiilor”, a declarat Chiriţoiu la un seminar pe teme de energie.
„Ca impact economic, investigaţia mare pornită este cea împotriva Cisco şi distribuitorii. Unu, pentru că Cisco şi distribuitorii sunt firme mari în sine, dar legat şi de practică, pentru că practica asta e posibil să o găsim şi la alte firme, şi la alte industrii nu doar la IT”, a spus el.
Declarația vine după ce în vară Consiliul Concurenței a anunțat că a deschis o investigație privind posibile trucări ale unor licitații publice având ca obiect comercializarea echipamentelor IT&C furnizate de Cisco Systems România. Anterior, HotNews.ro scrisese în exclusivitate că autoritatea investighează o posibilă coordonare a prețurilor între CISCO, producătorul american de echipamente IT&C, distribuitorii săi autorizați (Alef, Ingram și Logicom) și alte nouă firme pentru manipularea câștigării unor contracte de achiziții publice.
Bogdan Chirițoiu: E un caz interesant, pornit pe informaţii din interior
Acesta a menţionat că suspiciunea autorităţii de concurenţă în această investigaţie vizează controlarea anumitor licitaţii de către Cisco şi lanţurile sale distribuitori.
„Deci, suspiciunea noastră care e la Cisco? Este că Cisco şi lanţurile sale distribuitori au un produs care e unic, adică nu e uşor replicabil, n-au concurenţi şi atunci atunci ei controlează anumite licitaţii. La licitaţie participă mai mulţi distribuitori, dar ei toţi vin cu produsul pe care îl dă Cisco sau cel împuternicit de Cisco şi, dacă dai preţuri diferite, evident că determini cine câştigă acea licitaţie. Toţi care au produse patentate, au în esenţă un monopol. (…)
Momentan, e doar o investigaţie începută, dar suspiciunea, repet, asta este: că în momentul când ai un produs care e monopol, şi asta o ai când ai patente, dacă dai preţuri diferite la diferiţi distribuitori, de fapt distorsionezi concurenţa dintre ei în licitaţie. Deci, dacă vom sancţiona Cisco, e posibil să ajungem să sancţionăm şi alte companii în situaţii similare. De asta spun că e un caz interesant. E pornit pe informaţii din interior”, a explicat preşedintele Consiliul Concurenţei.
„De ce mai face statul licitaţie, dacă deja tu ai stabilit câştigătorul?”
El a subliniat că rostul patentului este acela de a permite companiilor respective să ia un preţ mai mare decât costul de producţie, ca să-şi recupereze investiţia în cercetare.
„Ideea noastră este că, dacă ai un monopol, trebuie să dai aceleaşi condiţii sau condiţii similare celor care sunt în condiţii similare. Nu trebuie să fie condiţii identice, dar în principiu nu trebuie să avantajezi un distribuitor faţă de altul. Nu trebuie să ajungi în situaţia în care, în esenţă, prin preţurile pe care le dai, tu de fapt ai distrus concurenţa din licitaţie. Atunci de ce mai face statul licitaţie, dacă deja tu, din condiţiile prin care furnizezi marfa aia, ai stabilit câştigătorul?”, a punctat Bogdan Chiriţoiu.
Şeful autorităţii de concurenţă a reiterat că din investigaţiile pornite anul acesta, Cisco pare cazul cel mai interesant, dar vor mai fi investigaţii care vor porni anul acesta şi la începutul anului viitor, însă depinde şi de capacitatea instituţiei.