Sari direct la conținut

România- în topul țărilor cu cele mai multe victime ale accidentelor feroviare în UE. Numărul sinuciderilor pe căile ferate îl depășește cu mult pe cel al victimelor accidentelor

HotNews.ro
Tren CFR Calatori, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
Tren CFR Calatori, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

În 2023, numărul persoanelor care au murit în accidente feroviare în UE a crescut la 841 de decese, comparativ cu 803 în 2022, arată Eurostat. Potrivit Oficiului European de Statistică, numărul sinuciderilor de pe căile ferate depășește cu mult numărul de persoane ucise și rănite grav în accidente.

2023 a fost al doilea an cu un număr crescut de decese în transportul feroviar, după o tendință de scădere din 2010 până în 2021. Din 2019 până în 2021, scăderea numărului de accidente feroviare, decese și răniți grav a coincis cu o scădere bruscă a transportului de pasageri pe calea ferată, cauzată de pandemia Covid-19.

Mai mult de jumătate din decesele din 2023 au implicat persoane neautorizate aflate pe șine (58%), în timp ce al doilea grup ca mărime a vizat utilizatorii trecerilor la nivel (27%).

Diferențe mari între țările UE

În 2023, circa 2,5 persoane au murit la o mie de km de șine de cale ferată în accidente feroviare în UE.

Dacă ne uităm la numărul total al victimelor, România e pe locul al treilea în UE.

Dacă însă împărțim victimele la mia de kilometri de cale ferată, țara noastră coboară consistent în clasament.

Cele mai mari rate de deces la mia de kilometri în accidente feroviare au fost înregistrate în Grecia (22,3), Slovacia (10,2) și Portugalia (5,9). Pe de altă parte, cele mai scăzute rate de morți în accidente feroviare au fost observate în Finlanda (0,6), Suedia și Spania (ambele 1,0).

Cea mai mare categorie la nivelul UE au fost accidentele de persoane cauzate de materialul rulant în mișcare, cele 843 de accidente înregistrate reprezentând 54% din total. De obicei, aceste accidente implică persoane aflate pe șinele de cale ferată (persoane neautorizate sau infractori) care sunt lovite de un tren în mers. Accidentele la trecerile la nivel este cealaltă categorie principală, cu un număr total de 399 de accidente în 2023 (25% din total). Împreună, aceste două categorii au reprezentat 79% din numărul total de accidente feroviare din UE.

Germania a înregistrat 312 accidente, cel mai mare număr de accidente feroviare dintre țările UE, urmată de Polonia cu 233. Împreună, aceste două țări au înregistrat mai mult de o treime (35%) din toate accidentele feroviare semnificative din UE în 2023. La distanță, urmează Franța (146 accidente), România (119) și Italia (113). Prin contrast, Luxemburg a raportat doar 3 accidente feroviare semnificative în 2023 (2 accidente la oameni prin material rulant în mișcare și unul la persoane prin trecerea la nivel), iar Irlanda doar 5 accidente (toate la oameni prin material rulant în mișcare).

Sinuciderile pe căile ferate depășesc cu mult numărul de persoane ucise și rănite grav în accidente

Sinuciderile care au loc pe căile ferate sunt raportate separat de persoanele ucise sau rănite în accidente feroviare. Pentru UE în ansamblu, numărul acestor sinucideri a rămas între 2.200 și 2.800 pe an în perioada 2010-2023. Cel mai mare număr a fost înregistrat în 2012, cu 2.734 de sinucideri. În anii următori, cifrele au fluctuat.

Numărul de sinucideri în spațiile feroviare a scăzut constant din 2017 până în 2020, dar a înregistrat o ușoară creștere în 2021 (+1,4%). În 2022, numărul de sinucideri a crescut semnificativ (+7,5%).

În 2023, au fost raportate 2.371 de sinucideri, cu 30 mai puține decât în ​​anul precedent. Cu 690 de sinucideri înregistrate în 2023, Germania a reprezentat aproape o treime (29,1%) din totalul UE. De asemenea, a existat un număr semnificativ de astfel de sinucideri în Franța (265 de cazuri înregistrate), Cehia (195) și Țările de Jos (190).

INTERVIURILE HotNews.ro