Un nou mecanism de sprijin al energiei verzi, făcut de Guvern pe repede înainte, ar putea perturba sectorul energetic timp de 15 ani
În plină avalanșă de proiecte care vizează energia regenerabilă, susținute cu miliarde de euro venite prin PNRR și Fondul pentru Modernizare, Ministerul Energiei vine cu o nouă schemă de sprijin care presupune preț garantat al energiei, timp de 15 ani, pentru norocoșii beneficiari. Acest mecanism este de tip Contracte pentru Diferență, care sunt alocate prin licitații pentru proiecte fotovoltaice și eoliene. Potrivit surselor HotNews.ro, la nivelul Ministerului Energiei, stretegii din spatele implementării mecanismului se gândesc la un preț maximal de pornire de 88 euro/MWh pentru fotovoltaice și 92 euro/MWh pentru eoliene, mult mai mari decât în Marea Britanie, care are o schemă asemănătoare.
În Marea Britanie au fost stabilite prețuri mult mai mici decât cele la care se gândește Ministerul Energiei
Experiența din alte țări arată că prețurile de exercitare stabilite în urma licitațiilor nu sunt cu mult mai jos față de cele maximale. Mecanismul pe care vrea Ministerul Energiei să-l implementeze în România este inspirat după modelul britanic, însă prețurile de exercitare stabilite în urma ultimei runde de licitații au fost mult mai mici: echivalentul a 56 euro/MWh pentru fotovoltaice și 60 euro/MWh pentru eoliene.
Trebuie reținut că ar fi prețuri așa-zis garantate pentru 15 ani de acum înainte, indexate anual cu rata inflației din zona euro.
Reprezentanții industriei regenerabile presează decidenții din România pentru prețuri maxime de exercitare și mai mari decât cele cu care vrea Ministerul Energiei să iasă la licitații: 120 euro/MWh.
Ministerul Energiei vrea să lanseze schema de sprijin înainte de adoptarea unui Regulament european care indică prevenirea efectelor perturbatoare
Ministerul Energiei se grăbește cu această schemă chiar dacă la nivelul Parlamentului European și Consiliului European este discutat un proiect de Regulament privind designul pieței energiei, care cuprinde și un capitol important dedicat contractelor de diferență. Anul viitor acesta ar urma să fie adoptat.
În principiu, Regulamentul european aflat în pregătire prevede că trebuie prevenit riscul unor dezechilibre prin implementarea schemei de sprijin asupra pieței energiei, ale comportamentului pe bursele energetice, dar și ale producției și furnizării. De asemenea, trebuie asigurat că nivelul prețurilor de exercitare sunt aliniate la costul noilor investiții.
Schemă de sprijin pentru câteva zeci de beneficiari
Potrivit informațiilor HotNews.ro există câteva proiecte ale unor persoane influente în zona politică aflate pe lista viitorilor beneficiari. Ministerul Energiei ar urma să acorde sprijin pentru capacități de maximum 100 MW pentru fiecare proiect. Fiind vorba despre proiecte în industria regenerabilă, 100 MW în eolian sau solar/proiect înseamnă o capacitate semnificativă.
Însă, în condițiile în care există o limită pentru capacitatea totală care ar urma să beneficieze de contracte pentru diferență, și numărul norocoșilor va fi limitat.
Schema contractelor pentru diferență (CfD) va implica două runde de licitații, prima la finalul anului, fiecare cu oferte separate pentru tehnologiile de producere de energie eligibile – eoliană onshore și solar fotovoltaică – cu o capacitate totală de 5.000 MW.
Capacitățile totale vizate sunt:
• Capacitate instalată de 1.000 MW pentru producerea de energie electrică din eolian onshore respectiv de 1.000 MW pentru producerea de energie electrică din surse solar fotovoltaice, ambele ca urmare a primei runde de licitații care va avea loc până la sfârșitul anului 2023 („licitaţie CfD 2023″);
• Capacitate instalată de 1.500 MW pentru producerea de energie electrică din eolian onshore respectiv 1.500 MW pentru producerea de energie electrică din surse solar fotovoltaice, ambele ca urmare a celei de a doua runde de licitații care va avea loc în prima jumătate a anului 2025.
Răzvan Nicolescu: Niciodata când ai o abundență de proiecte în dezvoltare în condiții de piață nu te apuci să le perturbi cu scheme de sprijin
În ultimul an și jumătate, sectorul energetic a început să fie inundat de investiții în energia regenerabilă, mai ales pe zona de fotovoltaice, chiar și prin instalarea de panouri solare. De altfel, distribuitorii de energie chiar se plâng că din cauza avalanșelor de racordări se pot produce dezechilibre în rețeaua energetică, insuficient dezvoltată pentru a primi brusc cantități prea mari de energie.
Pentru mai multe amănunte, citește
- Fenomenul fotovoltaicelor de pe case: Anul viitor am putea avea o putere instalată de 2.000 MW, aproape cât trei reactoare nucleare de la Cernavodă
- Afaceri cu mize de multe miliarde de euro sunt în pregătire în sectorul energetic / Câți bani sunt puși la dispoziția României pentru următorii ani
Răzvan Nicolescu, expert în energie, fost președinte al Agenției Europene de Reglementare în Energie (ACER), spunea, recent, că implementarea acestei scheme de sprijin „va fi o greșeală care va pune cruce sectorului de energie electrică, o greșeală mai mare chiar decât prostia de schemă de compensare care a dezechilibrat atât de mult bugetul de stat”.
Potrivit lui Răzvan Nicolescu, „niciodata când ai o abundență de proiecte în dezvoltare în condiții de piață nu te apuci să le perturbi cu scheme de sprijin. Rolul schemelor de sprijin este de a impulsiona proiectele, nu de a le bloca sau opri”.
Ce mai spune Răzvan Nicolescu:
- Daca din licitație iese un preț prea mic, atunci o mare parte din proiectele în derulare care nu vor apuca CfD se vor opri. Daca iți iese din CfD 30 euro/MWh, cine ar mai putea convinge finanțatorii pe proiecții de 80 euro/MWh? Aproape nimeni!
- Nici postările despre ambițiile din domeniul nuclear nu își mai au rostul când ai CfD pe 30 euro și stocare în baterii la dispoziție.
- Dacă din licitație iese un preț mare de referință (strike price) sau se stabilește prețul din pix, atunci consumatorii vor fi rupți la buzunare pentru vreo 15-20 de ani. CfD este un mecanism de intervenție în piață care va influența piața masiv în toată perioada de aplicare.
- Discuția în sine despre CfD întârzie proiectele care erau pe un curs al lor într-un moment în care România are nevoie de investiții. Cei care le-au facut recent fără CfD sunt cei mai păcăliți.
- Din CfD ar putea câștiga următorii: o parte din investori care intră sub o schemă care echivalează investiția cu una în titluri de stat, furnizorii chinezi de echipamente care sunt cei mai buni la preț și băncile, inclusiv BERD și BEI, care își fac țintele de împrumuturi fără riscuri.
„Noi ne-am inspirat din CfD-ul britanic şi CfD-ul ungar”
Primele apeluri pentru schema privind contractele pentru diferenţă vor avea loc în luna octombrie, a declarat Radu Mustaţă, director de vânzări în cadrul companiei Marsh, la conferinţa „Energia în priză”, organizată de ziarul Bursa.
Acesta spune că România s-a inspirat după modelul britanic și cel ungar, dar cu mici diferențe. „Forma în care a ajuns acest mecanism acum în faza de implementare a fost prenotificată Comisiei Europene prin DG Energy şi DG Clima, au fost primite observaţiile şi în 12 septembrie s-a făcut call-ul de finanţare prin Fondul de Modernizare pentru fondul de lichiditate. Este o mişcare invotoare, în toată Europa nu există un mecanism similar. Noi ne-am inspirat din CfD-ul britanic şi CfD-ul ungar, cu mici diferenţe”.
„Schemele de sprijin anterioare au creat supracompensare şi dezechilibre în piaţă. Această schemă va fi liniară pentru următorii 15 ani. Se doreşte ca preţul contractului de CfD să fie garantat pentru 15 ani”, a mai spus Radu Mustață.
Termeni cheie ai schemei, așa cum au fost gândiți de Ministerul Energiei
• Durata sprijinului prin schema CfD va fi de maximum 15 ani de la data începerii plății.
• Beneficiarii vor putea să își comercializeze producția de energie conform acordurilor lor comerciale. Când prețul de referință al energiei electrice este sub prețul de exercitare, beneficiarii vor primi o plată suplimentară pentru diferență. În cazul în care prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare, beneficiarul plătește diferența contrapărții CfD.
• Ofertele vor trebui să indice un preț de exercitare (EUR/MWh), capacitatea de producere care urmează să fie instalată și o dată țintă de punere în funcțiune.
• Plățile CfD vor fi efectuate pentru fiecare MWh de energie electrică generată și livrată în Sistemul Electroenergetic Național, contorizată prin contorul dedicat pentru capacitatea atribuită CfD.
• Prețurile de referință vor fi media lunară ponderată a prețului pieței pentru ziua următoare (PZU). Prețul va fi ponderat pentru aceeași tehnologie de producere supusă sprijinului CfD.
• Diferențele de plată vor fi calculate în euro și convertite în lei înainte ca plata să fie efectuată în lei, utilizând media lunară a cursurilor de schimb zilnice Leu/Euro publicate de Banca Națională a României.
• Prețul de exercitare va fi indexat anual, în conformitate cu Indicele prețurilor de consum din zona euro.