Primaria Bucuresti a descoperit "secretul" aglomeratiei din Bucuresti: sistemul inteligent de management al traficului nu functioneaza in 56 de intersectii
Din cele 176 de intersectii introduse in sistemul inteligent de management al traficului, in acest moment functioneaza doar 120, au anuntat vineri reprezentantii Primariei Capitalei. HotNews.ro si alte institutii de presa scriu de peste un an despre proasta functionare a acestui sistem, fara ca situatia sa se imbunatateasca. Primarul general, Gabriela Firea, a declarat vineri ca nu poate da un termen pentru remedierea situatiei care ii scoate din minti pe soferii prinsi in traficul infernal din Bucuresti.
Situatia nu s-a imbunatatit din luna mai a acestui an, cand din cele 171 de intersectii introduse in sistem la vremea respectiva, functionau doar 124, potrivit datelor furnizate de Primaria Capitalei la vremea respectiva, la solicitarea HotNews.ro. Reamintim ca din vara lui 2015, timp de mai bine de jumatate de an, sistemul nu a functionat deloc, dupa aceasta perioada fiind repus in functiune treptat.
„In Bucuresti sunt 434 de intersectii. Sunt inrolate in centrul de management al traficului 176 de intersectii . Din 176 – functioneaza 120 de intersectii. Din cele 1.103 bucle inductive la nivel de Bucuresti, ieri erau nefunctionale 450, aproape jumatate. Monitorizate video sunt doar 60 de intersectii si pot afisa imagini pe monitoarele din centru doar 20. Pentru restul trebuie sa intram pe calculatorul care utilizeaza softul sa vedem imaginile”, a declarat Cristian Stroe, consilierul primarului general Gabriela Firea pe aceasta problema, in cadrul unei conferinte de presa ce a avut loc vineri la centrul de management al traficului.
La conferinta de presa au participat: primarul Gabriela Firea, directorul Administratiei Strazilor, Alin Vieru si directorul UTI, compania care opereaza sistemul, Claudiu Balan.
Intersectiile cu semafoare inteligente in Bucuresti:
Claudiu Balan, director UTI, compania care se ocupa de mentenanta sistemului, a declarat ca defectiunile au aparut din cauza lucrarilor la retelele edilitare, in timpul interventiilor taindu-se buclele de inductie care transmit date catre centrul de comanda. In plus, acesta spune ca desi exista un contract cadru pentru mentenanta sistemului, nu s-au semnat contracte subsecvente, astfel ca practic nu exista in acest moment niciun contract de mentenanta.
Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a declarat ca s-a ajuns in aceasta situatie deoarece la Administratia Strazilor Bucuresti, institutie din subordinea Primariei Capitalei care se ocupa de sistemul inteligent de management al traficului, nu exista o persoana specializata pe aceasta probleme care sa evalueze daca banii ceruti de UTI pentru mentenanta se justifica sau nu.
„Din punctul meu de vedere, cred ca lucrurile pot sa fie imbunatatite si vrem sa facem acest lucru prin faptul ca in bugetul de anul viitor vom asigura o sursa de finantare mai importanta pentru monitorizarea traficului. Asa cum stiti, din 434 de intersectii, doar 176 sunt conectate, dar nici macar acestea nu functioneaza, ci un numar mult mai mic. Aceasta este una dintre explicatiile pentru care traficul in Capitala este sufocat, dincolo de celelalte aspecte care tin de realizarea parcarilor, de autobuzele RATB care trebuie sa fie intr-un numar mai mare si banda unica pentru RATB. Contractul de mentenanta a fost semnat initial la sfarsitul anului 2010, dar a devenit functional la inceputul anului 2011. In 2014, dupa finalizarea primei parti a contractului, care a fost in jur de 17 milioane lei plus TVA, s-a aditionat contractul-cadru pentru inca 3 ani, urmand sa se finalizeze la sfarsitul anului 2017, valoarea fiind de circa 57 milioane lei. Pe luna, Primaria Capitalei plateste 90-100.000 de euro pentru functionarea acestui centru de management al traficului. Mi-as dori ca de anul viitor si vom face acest lucru posibil, sa fie o suma mai mare, dar ea sa se vada si intr-o performanta a acestei activitati. Ce am aflat si m-a surprins este ca la Administratia Strazilor nu este o persoana sau persoane care sa se priceapa la acest tip de activitate si sa tina o legatura corecta cu reprezentantii companiei pentru a face solicitarile necesare derularii in bune conditii a acestui contract”, a explicat Gabriela Firea.
Intrebata cand va remedia situatia, Gabriela Firea a declarat ca nu poate avansa un termen, dar ca va avea o sedinta saptamana viitoare, cu cei implicati, pentru a stabili un calendar. Aceasta a spus ca inca nu a gasit un specialist la Administratia Strazilor sa se ocupe de aceasta problerma.
„Vom avea o sedinta saptamana viitoare si vom vedea in ce masura, intr-un timp scurt, sa se poata corela toate aceste intersectii si daca mai este nevoie de anumite aspecte care trebuie prevazute in contractul de menenanta care teoretic este, dar practic nu s-a aplicat. Nefiind specialisti la Administartia Strazilor, cu aceasta specializare, intotdeauna si-au pus intrebarea daca sunt necesare acele lucrari sau nu. Deocamdata il am pe dl consilier, este din noua echipa, a descoperit si toate aceste probleme, scopul fiind de a remedia. (…) Cred ca in urmatoarea perioada trebuie sa discutam cu reprezentantii companiei, cu contractul in fata”, a declarat Gabriela Firea.
Edilul spune ca trebuie facuta o anliza a situatiei, un necesar ce trebuie inlocuit, dar ca este mai simplu sa cumperi echipamente noi, decat sa le modernizezi pe cele vechi.
„Este nevoie de o sala mai mare, peretele mai generos, sa vedem in timp real toate intersectiile pe monitoare. Trebuie corelat softul si hardul, iar aceasta aparatura este uzata in acest moment. Ce m-au informat specialistii, este mai scump acum sa repari aceasta aparatura decat sa iei una noua. In primul rand terebuie sa stim exact care este necesarul, el trebuie sa se refere la toate intersectiile din capitala. Vom previziona in bugetul pe anul viitor o suma care sa acopere aceasta necesitate, iar centrul de management al traficului sa fie cu adevarat un centru care sa fluidizeze traficl din capitala si nu doar sa existe la parametrii de acum 10 ani de zile, cu aparatura invechita si cu monitoarele pe care le vedeti ca nu mai sunt de ultima generatie si nu sunt corelate cu toate calculatoarele. Vom discuta si negocia cu reprezentantii companiei care deruleaza acest contarct si care este in vigoare pana la finalul anului viitor”, a mai spus Firea.
Directorul Administratiei Strazilor Bucuresti, Alin Vieru, spune ca exista totusi un contract pentru interventii punctuale, pentru toate intersectiile semaforizate din Bucuresti.
„In decursul acestui an, am avut un contract de servicii de mentenanta pentru cele 434 de intersectii, UTI a intervenit si le-a verificat. S-au dat niste rapoarte cu deficientele constatate, dar din cauza ca nu avem o persoana specializata care sa si verifice cele raportate de UTI, ele au fost date intr-un contract de reparatii in masura in care colegii nostri ne-au putut aduce la cunostinta ca acele echipamente sunt defecte. A mai fost si un contract de reparatii, derulat in paralel cu cel de service care s-a desfasurat in prima jumatate a anului, iar in momembntul de fata, avand un contract de service incheiat, in a doua jumatate am mers pe un program de interventii punctuale, in momentul in care s-a stricat ceva, UTI vine, constata si ne aduce la cunostinta care este defectiunea”, a explicat acesta.
Despre sistemul de management al traficului si problemele pe care le are
Sistemul de management al traficului nu functioneaza din vara anului 2015. Realizarea Sistemului de Management al Traficului din Bucuresti a facut parte din programul multisector pentru Bucuresti, program finantat printr-un imprumut de la BERD, si a costat circa 20 milioane de euro. Sistemul din Trafic a fost instalat in perioada 2007 – 2009.
Fluxurile de trafic sunt coordonate prin intermediul Centrului de Control a municipalitatii care dispune de echipamente de cea mai inalta tehnicitate, fiind unul dintre cele mai performante din Europa.
Zona initiala de implementare pentru acest proiect a fost inelul principal de circulatie si axa Nord-Sud a orasului, cu un total de 100 intersectii. Ulterior, printr-o extensie a proiectului, s-au mai integrat pana la 171 de intersectii.
Intr-un raport intermediar al Planului Mobilitate Urbana Durabila Regiunea Bucuresti-Ilfov finantat de BERD sunt dezvaluite mai multe probleme legate de sistemul de management al traficului. Cea mai importanta este ca din cele 271 de intersectii echipate cu senzori pentru monitorizarea traficului, doar 170 sunt legate la sistem.
” Sistemul de management al traficului din Bucuresti (SMTB) a fost implementat de compania romaneasca UTI intre 2007 si 2009. Initial, sistemul acoperea 96 intersectii, dar a fost extins pe parcursul ultimilor ani, pentru a acoperi astazi aproximativ 271 intersectii din cele 450 de intersectii semaforizate din oras. Dintre aceste 270 intersectii, aproximativ 170 sunt conectate la Centrul de Control, in vreme ce restul nu sunt conectate. Cele 170 de intersectii care sunt conectate la sistem (printr-o retea de fibra optica) au antene si sistem de detectare video, iar sistemul are capacitatea de a adapta timpii de semaforizare. Cele 100 de intersectii neconectate au doar detectori de trafic, iar putine dintre ele au planuri pentru modificarea fazelor de trafic. Planurile pentru modificarea fazelor de semaforizare pot fi schimbate numai cu aprobare de la Primarie. Datele inregistrate pot fi descarcate de la intersectiile neconectate, dar nu exista informatii in timp real despre avariile de sistem”, se arata in raport.
O alta problema este ca „nu exista interventie live in program”, neexistand ingineri de trafic care sa poata face acest lucru, iar contractul de mentenanta a sistemului a expirat.
„In timp ce sistemul a fost proiectat pentru interventia in timp real, implementarea limitata si lipsa intretinerii au condus la utilizarea sistemului pentru gestionarea punctuala a incidentelor. Desi este o companie privata si, prin urmare, nu se afla intr-o pozitie decizionala cu privire la sistemul de transport, compania are o pozitie foarte puternica in gestionarea traficului (…) In prezent, contractul de intretinere este expirat, si astfel SMTB nu ofera serviciile pe care trebuie sa le furnizeze. (…) Informatiile de mai sus implica faptul ca prezentul SMTB poate fi „prea sofisticat” si mare pentru capacitatea profesionala a orasului. Chiar daca nu exista nici o indoiala ca, operat cu resurse profesionale adecvate, acest sistem poate fi utilizat pentru a reduce congestiile de trafic tot mai mari, este necesar sa exploram care este cea mai buna optiune pentru a obtine un centru de control al traficului in Bucuresti”, se arata in raport.
In ceea ce priveste managementul vehiculelor pentru transportului public, numai ~ 300 autobuze au capabilitate de a solicita prioritate la intersectii, dar este neclar in ce masura acest lucru este folosit, este alta problema sesizata in document.
Esecul sistemului de management al traficului de a funtiona la potentialul sau complet poate fi in principal atribuit urmatoarelor institutii, se arata in raport:
– Departamentului de transport al orasului ii lipseste un numar potrivit de angajati. Exista doar trei angajati in departament si ei trebuie sa se confrunte cu toate problemele de trafic din oras. Ei nu interactioneaza zilnic sau in mod obisnuit cu operatorii de la centrul de control. In plus, personalului departamentului ii lipseste capacitatea profesionala de a administra corespunzator un astfel de centru de control atat de sofisticat.
– SMTB insusi este gazduit la sediul UTI iar personalul care lucreaza acolo este alcatuit numai din operatori care monitorizeaza starea traficului. Nu exista un inginer de trafic la centrul de control si nici personal cu o capacitate profesionala suficienta pentru a utiliza acest sistem la intregul sau potential.
– In plus, contractul de intretinere a SMTB a expirat si nu a fost innoit din cauza lipsei resurselor financiare.
– Numai 300 autobuze sunt echipate cu tehnologia necesara pentru a solicita prioritate, dar deoarece acestea nu sunt alocate pe aceleasi rute, nu exista posibilitatea oferirii de benzi de prioritate pentru autobuzele aflate in intarziere
– Fondurile pentru intretinere lipsesc si mare parte a infrastructurii este deteriorata.
Raportul prezinta si optiuni de extindere a sistemului:
a. Conectarea tuturor intersectiilor semaforizate la SMTB
b. Actualizarea programelor de semnalizare de la SMTB
c. Echiparea tuturor vehiculelor de transport public cu emitatori ce le vor permite sa aiba prioritate in intersectii
d. Instalarea de VMS (semnale cu mesaj variabil) combinate cu detectoare ce vor oferi informatii in timp real despre evenimentele speciale, timpii de calatorie si optiunile de ruta
e. Capacitate de amendare, inclusiv trecerea pe rosu la semafor, utilizarea benzii pentru transport public de catre traficul general, incalcarea limitei de viteza.