Votul electronic la Primaria Bucuresti: frica de scanarea retinei si amprentare face inutilizabil un sistem IT de 180.000 de euro
Primaria Capitalei a platit 812.000 lei (aproape 180.000 euro) pentru un sistem electronic de vot care a fost instalat inca din luna martie 2014 in sala de sedinte a Consiliului General al Municipiului Bucuresti. Desi a trecut aproape un an si jumatate de atunci, alesii locali inca nu l-au folosit. Acestia au motivat ca pentru a vota, sistemul de vot le cerea scanarea retinei si amprenta si nu au fost de acord cu asta.
Acum, sistemul a fost modificat astfel incat sa fie permis votul cu cartele personalizate, iar alesii locali spun ca in maxim o luna vor incepe sa-l foloseasca.
„Vom folosi sistemul de vot electronic. De abia acum i-au scos scanarea retinei si amprenta. Era mai tare decat cel folosit de institutiile de maxima securitate. Acum se poate vota folosind cartela ca la celelalte institutii. Mai este o problema insa. In regulamentul de functionare al Consiliului General al municipiului Bucuresti nu este prevazut votul electronic. Vom incerca sa modificam regulamentul luna aceasta si imediat dupa vom putea folosi sistemul de vot electronic”, a declarat pentru HotNews.ro Cornel Pieptea, consilier general PNL si viceprimar al Capitalei.
„Am cerut cartele de vot, insa acum mai exista discutii daca votul va fi corect si transparent cu aceste cartele”, a declarat Silviu Vaduva, consilier general PNL.
Consilierii generali au declarat inca de la inceput spun ca nu doresc sa foloseasca sistemul de vot deoarece li se cere amprenta si nu sunt de acord cu acest lucru, solicitand cartele de vot. Aproape la fiecare sedinta, cate un grup de consilieri are obiectii la numaratoarea voturilor, care se face prin ridicarea mainii. Firma care a castigat licitatia pentru instalarea sistemului de vot electronic de la Consiliul general este Aniva Consult Technology.
In comparatie, sistemul de vot de la Camera Deputatilor, instalat in 2009 a costat 755.000 lei plus TVA si se foloseste cartela. Acesta a fost achizitionat de la firma HELINICK, iar sala de la Camera este considerabil mai mare – avand 387 deputati, fata de 55 de consilieri cat sunt la Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
Un alt exemplu este la Consiliul Judetean Timis, care a platit in 2010 circa 88.600 lei pentru un sistem de vot electronic cu cartela.