Sari direct la conținut

Criza locurilor de parcare de resedinta din marile cartiere de blocuri. Cum a ajuns Primaria Sectorului 6 sa inchirieze trotuarele drept locuri de parcare

HotNews.ro
Parcare pe trotuar 1, Foto: Hotnews
Parcare pe trotuar 1, Foto: Hotnews

Trotuarele din cartierele Drumul Taberei si Militari, si asa foarte inguste, sunt pline de masini parcate neregulamentar, daca este sa ne luam dupa Codul Rutier. Astfel, pietonii – batrani, mame cu copii mici de mana – sunt nevoiti sa mearga pe carosabil, expusi accidentelor. Culmea este ca pe trotuar si pe gardurile din vecinatate sunt afise pe care scrie ca locurile respective au fost inchiriate de la Primaria sectorului 6 si se plateste taxa pentru ele. Asta desi Codul Rutier spune ca trebuie lasat cel putin un metru in cazul in care se parcheaza pe trotuar, in acceptiunea unora, sau ca parcarea pe trotuar este interzisa, in acceptiunea altora.

Primaria sectorului 6 spune ca Primaria Capitalei stabileste unde se amenajeaza locuri de parcare si ca sectorul doar le inchiriaza. Primaria Capitalei spune ca ea nu a aprobat niciodata locuri de parcare pe trotuar si pe spatiile verzi.

„Serviciul Parcaje de Resedinta din cadrul Administratiei Domeniului Public si Dezvoltarii Urbane Sector 6 nu avizeaza locuri de parcare. Avizarea parcajelor de resedinta din Capitala se realizeaza numai de catre Comisia Tehnica de Circulatie din cadrul Municipiului Bucuresti. Pentru locurile de parcare din fotografii, aferente adresei din Al. Campul cu Flori nr. 1 bl. OD2, inregistrarea parcajelor s-a efectuat inainte de intrarea in vigoare a HCGMB nr. 124/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, inainte de refacerea si modificarea zonei strazilor din Al. Campul cu Flori nr. 1, in baza procedurilor de avizare aflate in vigoare la acea data, si de catre autoritatile competente din cadrul Administratiei Strazilor Bucuresti si ale Comisiei Tehnice de Circulatie, cu acordul asociatiei de Proprietari”, se arata in raspunsul Primariei sector 6 la solicitarea HotNews.ro. Cu alte cuvine institutia nu neaga ca a dat locuri de parcare pe trotuar si percepe chirie pentru ele, insa spune ca Primaria Capitalei a dat aviz pentru amenajarea locurilor de parcare pe trotuar.

In replica, Primaria Capitalei spune ca nu a avizat locuri de parcare pe trotuar si pe spatiile verzi. „Primaria Municipiului Bucuresti prin Comisia Tehnica de Circulatie nu avizeaza locuri de parcare pe trotuar, spatiu verde, carosabil etc, decat in locuri special amenajate (alveole) conform HCGMB 12412008”, spun reprezentantii institutiei.

Cu toate acestea in Drumul Taberei si Militari sunt sute de locuri de parcare pe trotuar cu placute de identificare.

In sectorul 6 al Capitalei, ca si in alte sectoare care au cartiere de blocuri construite in perioada comunista, situatia parcarilor de resedinta este una critica, cererea fiind mult mai mare decat oferta. Astfel, Serviciul Parcaje de Resedinta are in administrare 37.000 de locuri de parcare de resedinta la o populatie de 367.000 locuitori. Au fost chiar situatii in care oamenii s-au batut si au ajuns la spital pornind de la o disputa privind locul de parcare.

Solutia este amenajarea unor noi locuri de parcare insa Primaria sectorului 6 nu a reusit sa tina pasul, iar amenajarea unor noi parcari la sol nu este o rezolvare deoarece de cele mai multe ori implica diminuarea spatiilor verzi. Potrivit unui raspuns trimis la solicitarea HotNews.ro, in 2015, pana in prezent, Primaria sectorului 6 a amenajat si dat in folosinta doar 87 locuri de parcare de resedinta. „In prezent, Directia de Investitii din cadrul Primariei Sector 6 desfasoara lucrari ample de reamenajare si reabilitare infrastructurala in cadrul Proiectelor Integrate de Dezvoltare Urbana derulate prin fonduri europene in zone din Cartierul Drumul Taberei (zona Al. Valea Calugareasca, Str. Valea Calugareasca, Al. Vlasiei, Al. Valea lui Mihai, Str. Chilia Veche) si in Cartierul Militari (Str. Cetatuia, Str. Fabricii, Al. Cetatuia, Al. Pirotehniei), prin care sunt prevazute si lucrari de extindere a parcajelor de resedinta”, se arata in raspunsul trimis de Primaria sector 6 la solicitarea HotNews.ro. Insa acest proiect a generat mai multe scandaluri deoarece pentru amenajarea platformelor de parcare s-au taiat mai multi arbori si s-a diminuat suprafata de spatiu verde.

O alta solutie incercata de Primaria sectorului 6 au fost SMART PARKING – urile – parcari automate, etajate.

Pana acum institutia a construit 528 de astfel de locuri de parcare in urmatoarele locatii:

Cartierul Drumul Taberei

1.Al. Bursucani 4 cladiri x 24 locuri

2. Str. Cara Anghel 1 cladire x 24 locuri

3. Bd 1 Mai ( Hanul Drumetul) 1 cladire x 24 locuri

4. Al. Ramnicel x Prel Ghencea 2 cladiri x 24 locuri

5. Str. Bozieni ( Spate Hipermarket BILLA) 2 cladiri x 24 locuri

6. Str. Sibiu vis-a-vis benzinarie Petrom 3 module x 12 locuri

7. Cinema Favorit ( str. Pravat) 3 module x 12 locuri

8 Al. Baiut ( Piata Valea Ialomitei) 3 cladiri x 24 locuri

Cartier Militari

1. Drumul Timonierului (str. Reveriei) 1 cladire x 24 locuri

2. Str. Dreptatii ( la dispensar) 1 cladire x 24 locuri

3. Str. Dreptatii ( la biserica) 1 cladire x 24 locuri

4. Str. Dezrobirii bl.M25 1 cladire x 24 locuri

5. Str. Dreptatii, bl. O3 (72 locuri)

O cladire de parcare este formata de obicei din doua module de 12 locuri, iar un modul costa circa 1 milion de lei.

„Acesta este un sistem automat. Astfel, pe suprafata a doua autoturisme sunt parcate, pe verticala, 12 masini. Pe baza cardului de acces, sistemul inteligent identifica locul autoturismului, il ridica pe platforma si il aseaza la locul platit, intr-un interval de aproximativ doua minute. Sistemele smart parking sunt silentioase si functioneaza cu ajutorul unui lift actionat electric, pe baza unui card personalizat cu cod de acces. Intri cu masina ghidandu-te dupa o oglinda aflata in fata, cu o cheie pe care o primeste fiecare persoana cu loc inchiriat si prin apasarea unui buton se ridica masina. Scheletul metalic este imbracat, pentru a proteja masinile de ploaie si de vant”, se arata intr-un raspuns trimis de Primaria sector 6 la solicitarea HotNews. Acest sistem de parcari este construit de firma Tettas.

Potrivit reprezentantilor institutiei, aceste parcari au sunt un succes fiind ocupate in proportie de 100%.

O solutie mai ieftina a gasit sectorul 1 al Capitalei unde pe strazile cu deficit de locuri de parcare au fost create sensuri unice, iar pe spatiul ramas liber s-au amenajat parcari.

„Introducerea sensurilor unice pe strazile secundare ofera, pe langa alternative de fluidizare a traficului, solutii pentru locuri de parcare, intrucat se poate parca pe ambele laturi ale strazii, fara ca circulatia rutiera sa fie obstructionata. Pana in prezent, prin introducerea sensurilor unice, Primaria Sectorului 1 a creat peste 100.000 de noi locuri de parcare. Programul de introducere a sensurilor unice pe strazile secundare din Sectorul 1 a fost demarat la sfarsitul anului 2007. Pana in acest moment, Primaria Sectorului 1 a introdus sensuri unice pe o treime din strazile secundare din zonele Nicolae Titulescu, Calea Grivitei, Bulevardul Ion Mihalache, Buzesti, Aviatiei, Bulevardul Expozitiei, Cartierul Baneasa, Dorobanti, Floreasca si Romana”, spun reprezentantii Primariei sector 1.

In Bucuresti sunt inmatriculate 1,15 milioane masini dintre care 923.000 sunt autoturisme personale, iar restul utilitare.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro