UPDATE Detaliile care pot face diferenta intre viata si moarte: Sute de locuitori din Pipera ii cer primarului din Voluntari, Florentin Pandele, sa nu puna parapeti pe Soseaua Pipera si sa nu creasca viteza maxima la 70 km/ora prin cartier
Sute de locuitori din cartierul Pipera ii cer primarului din Voluntari, Florentin Pandele, sa nu transforme Soseaua Pipera in drum de mare viteza. Mai exact, cetatenii sunt nemultumiti ca in cadrul proiectului de modernizare a bulevardului, Primaria vrea sa creasca limita de viteza la 70 km/ora si sa puna parapeti de beton si borduri intre sensurile de circulatie, ceea ce va face imposibila intoarcerea intre giratoriul de la intrarea pe artera si Sos. Erou Iancu Nicolae. In plus, cetatenii spun ca Primaria Voluntari nu i-a consultat atunci cand a elaborat proiectul.
Intr-un raspuns trimis de Primaria Voluntari la solicitarea HotNews.ro, reprezentantii institutiei spun ca vor modifica proiectul astfel incat sa tina cont de parerea riveranilor.
Lucrari bd. Pipera – oras Voluntari
„Foarte bine ca se face ceva nou si se modernizeaza artera. Problema este ca felul in care a fost gandit noul bulevard, cu acei parapeti de beton si borduri de 30 de cm pe mijlocul drumului. Pipera este o zona rezidentiala in mod exclusiv. Sunt centre comerciale, magazine, restaurante, banci, scoli, gradinite. Toata lumea are nevoie sa traverseze si sa isi duca copilul la scoala si la gradinita. Prin montarea acestor parapeti si a bordurii de 30 cm intoarcerea va fi foarte grea. Va trebui ca noi sa iesim de aici, din ansamblul Class, sa mergem pana la sensul giratoriu din capat, sa intoarcem ca sa ne ducem copii la scoala sau sa cumparam ceva de la magazin. Ca sa ne intoarcem trebuie sa mergem iar pana la sensul giratoriu ce va fi la Iancu Nicolae si sa ne intoarcem. Va fi timp petrecut in trafic, zgomot, noxe, consum de combustibil, nervi”, spune Adina Coca, locuitor in cartierul Class, aflat pe Soseaua Pipera.
Aceasta este nemultumita si de faptul ca Primaria nu i-a consultat pe cei care locuiesc in zona daca sunt sau nu de acord cu proiectul.
„Primarul nu ne-a consultat cand a propus acest proiect. Noi am aflat intamplator, pe data de 8 iunie, cand am aflat ca se va inchide drumul pentru lucrari. Atunci am luat legatura cu Primaria si am aflat ca se inchide drumul fiindca se moderniozeaza. Am cerut detalii, ne-am inscris de patru ori in audienta, dar nu am fost primiti. Am primit o invitatie la discutii abia dupa ce am inceput sa facem adrese la Prefect, la CJ, la doamna Corina Cretu, comisar european, la Politie. Am fost la discutie, dar ni s-a spus ca se studiaza, abia acum, in 2015, desi proiectul a fost initiat in 2010, posibilitatea creerii unui sens giratoriu la prima strada dupa noi ca sa aflam dupa ca nu se poate fiindca este o instalatie de gaze si se va face o banda de stocare pentru intoarcere. Banda de stocare inseamna un risc foarte mare sa intorci masina. Domnul de la Primarie ne-a spus ca a vazut odata o masina de pompieri care a trecut bordura de 30 cm. Acum eu nu stiu daca toti pompierii vor sti sa treaca bordura. O alta doamna de la primarie ne-a spus cand chemam salvarea sa ii spuna sa vina dinspre Iancu Nicolae, sa nu fie nevoie sa intoarca. Este o bataie de joc”, mai spune Adina Coca.
Lucrari bd. Pipera – oras Voluntari
Aceasta spune ca impotriva proiectului sunt peste 300 de locuitori din zona. „Noi suntem in cartierul Class 203 imobile care suntem impotriva, iar vizavi sunt 105 imobile si lumea inca nu stie fiindca Primaria nu a facut cunoscut acest proiect. Ei au facut o prezentare pe site, dar lipsesc cu desavarsire cuvintele parapet, bordura de 30 cm si pasarele. Studiem problema sa actionam in instanta primaria pentru ca nu a facut publica autorizatia de construire si nu a facut dezbatere publica, iar pe noi ne dezavantajeaza acest proiect. Proiectul trebuie facut pentru cei care locuiesc in Pipera nu pentru cei care tranziteaza zona. Aici este o zona rezidentiala, nu trebuie sa fie artera de mare viteza”, mai spune Adina Coca.
Locuitorii din cartierul Class si-au aratat nemultumirea si intr-un comunicat de presa.
„Primaria Voluntari a initiat un proiect de modernizare a Bulevardului Pipera din Orasul Voluntari, dupa 10 ani in care zona Pipera a fost abandonata complet de autoritatile locale si primarul Pandele. In tot acest timp, primarul Pandele si primaria Voluntari au folosit banii platiti de catre locuritorii din Pipera (cei mai multi nerezidenti in Pipera, nevotanti, dar platitiori de taxe mari), in investitii in satul Voluntari. Dupa atata timp de blocaj in care primarul Pandele si Primaria Voluntari nu au facut nimic notabil pentru numarul mare de locuitori ai zonei Pipera, demararea reabilitarii Bulevardului Pipera a fost primita cu mare bucurie. Numai ca in scurt timp, bucuria de a-l vedea intr-un final pe primarul Pandele facand ceva pentru locuitorii din zona s-a transformat intr-un cosmar. In primul rand, locuitorii zonei Pipera nu au fost consultanti in mod real. Este adevarat ca Primarul Pandele si angajatii serviciului de urbanism au cateva procese-verbale semnate de diversi locuitori, dar consideram ca acestea au fost obtinute artificial, doar pentru a se acoperi dansii la dosar in fata unor eventuale sesizari. In al doilea rand, proiectul de modernizare prevede realizarea unei sosele de mare viteza, cu doua benzi pe sens, cu parapet de beton pe mijloc si regim de circulatie de 70km/h in mijlocul unei zone urbane extrem de dens populate. Mai mult, s-au prevazut doar doua sensuri giratorii, situate la 5km unul de celalalt facand imposibila virarea stanga catre zeci de strazi cu sute de case din zona. Nu stim cum s-a ajuns la aceasta solutie aberanta, impotriva oricarei logici sau bun simt, dar si impotriva oricarui concept de arhitectura urbana. Cateva mii de locuitori din zona isi vor dubla cel putin circulatia cu masina in zona. Aceasta va genera impact suplimentar de mediu prin cresterea semnificativa a traficului, noxelor si a poluarii fonice (nu stim daca proiectul este aprobat de catre autoritatile de mediu si daca aceste autoritati au parcurs etapele de consultare publica). Va exista un impact asupra sanatatii populatiei, ambulantele si serviciile medicale de urgenta vor trebui sa parcurga distante mult mai mari pentru interventie la urgentele medicale. De exemplu, timpul in care o ambulanta ar ajunge in cartierul Class ar creste cu 10-12 minute, ceea ce poate fi diferenta dintre viata si moarte in unele interventii. Situatia este similara si pentru interventiile la incendii sau alte situatii de urgenta. In Romania anului 2015, in loc sa construim autostrazi intre Constanta si Arad, le facem prin localitati populate. Primarul Pandele construieste o autostrada (sosea cu regim de circulatie de mare viteza) prin mijlocului unei localitati cu mii de locuitori. Astfel primaria Voluntari si Primarul Florentin Pandele actioneaza impotriva intereselor locuitorilor Orasului Voluntari”, se arata intr-un comunicat al Asociatiei de Proprietari Class, aflat pe Soseaua Pipera, unde se afla circa 200 de locuinte.
Cartierul Class – Pipera
Asociatia solicita autoritatilor:
– Un dialog real cu locuitorii pentru solutii reale si benefice pentru comunitatea locala, locuitori si cetateni
– Modificarea de urgenta a proiectului prin instalarea de 3-4 sensuri giratorii intre sensurile deja existente (OMV si Iancu Nicolae)
– Limitarea vitezei de circulatie la 50km/h in zonele locuite
– Eliminarea solutiilor de semaforizare si instalarea de sensuri giratorii.
Intr-un punct de vedere trimis de Primaria Voluntari la solicitarea HotNews.ro, reprezentantii institutiei spun ca vor tine cont de parerile cetatenilor.
„Avand in vedere posibilitatea cresterii vitezei de circulatie prin cresterea numarului de benzi de la 2 la 4, prin proiectul tehnic s-au prevazut masuri de suplimentare a sigurantei circulafiei, prin montarea de indicaloare luminoase de circulatie si parapet de beton median. La intersectii, treceri de pietoni si in dreptul acceselor la proprietati, bordurile vor fi amplasate in asa fel incat vor facilita urcarea si coborarea lor de catre persoanele cu dizabilitati motorii, batrani, persoane cu mobilitate redusa sau biciclisti. Intreg proiectul a fost avizat de Inspectoratul Judefean de Politie Ilfov. Solutiile identificate initial pentru siguranta circulatiei in procesul de elaborare a proiectului tehnic vor fi modificate astfel incat sa tina cont de noua situatie din orasul Voluntari determinata de cresterea numarului de locuinte, de unitati de invatamant fata de situatia identificata la data realizarii proiectului. De asemenea, au avut loc consultari cu reprezentanti ai asociatiilor de proprietari din localitate si agenti economici din zona bulevardului Pipera. Ca urmare, administratia publica locala a initiat demersuri de modificare a solutiilor de sistematizare a traficului din documentatia tehnica aferenta proiectului. Proiectul tehnic modificat va fi avizat de catre Inspectoratul Judefean de Politie Ilfov. Modificarile vor fi prezentate public si analizate cu rezidentii si mediul de afaceri”, sustin reprezentantii Primariei Voluntari.
Primaria Orasului Voluntari a demarat in primavara anului 2015 lucrarile pentru reabilitarea si extinderea Bulevardului Pipera. Proiectul este finantat prin Programul Operational Regional 2007-2013. Valoarea totala a proiectului aprobata prin contractul de finantare este de 83.934.288,09 lei, din care valoarea eligibila este 61.389.616,86 lei. Contributia orasului Voluntari la cheltuielile eligibile si neeligibile este de 9.484.554,93 lei.
Valoarea contractului de lucrari incheiat cu Asocierea S.C. DELTA ACM `93 S.R.L.- S.C. TELEMONTAJ EDILITAR S.R.L. – S.C. ELECTROCONSTRUCTIA ELCO GIURGIU S.A. este de 52.380.666,80 lei.
„Noul bulevard Pipera va avea patru benzi, ceea ce va determina reducerea timpului de calatorie precum si a timpilor de stationare in trafic. Reteaua de canalizare menajera va fi extinsa pe intreg bulevardul, de la Podul Pipera pana la Podul Tunari. Este prevazut de asemenea un sistem de colectare si evacuare a apelor pluviale, cu 270 de guri de scurgere, care va elimina disconfortul dat de baltirea apelor in urma precipitatiilor abundente. Sistemul de alimentare cu apa deja existent in cartierul Pipera va fi modemizat prin realizarea unei conducte principale de alimentare cu apa si doua conducte secundare, cate una pe fiecare parte a bulevardului. Reteaua de fibra optica dezvoltata de-a lungul strazii va fi mutata in subteran astfel incat sa fie indeplinite criteriile de siguranta si sa nu mai deranjeze vizual. Reteaua electrica stradala va fi imbunatatita prin montarea a 416 stalpi cu corpuri de iluminat noi si performante. Primaria orasului Voluntari isi doreste finalizarea cat mai rapida a acestui proiect vital atat pentru dezvoltarea localitatii noastre cat si pentru asigurarea unor conditii de viata si locuire la standarde europene”, descriu reprezentantii Primariei proiectul.
Acestia estimeaza ca vor finaliza proiectul pana la data de 15 decembrie 2015.
UPDATE Primaria orasului Voluntari a cerut redactiei HotNews.ro urmatorul drept la replica:
Articolul „Detaliile care pot face diferenta intre viata si moarte: Sute de locuitori din Pipera ii cer primarului din Voluntari, Florentin Pandele, sa nu puna parapeti pe Soseaua Pipera si sa nu creasca viteza maxima la 70 km/ora prin cartier” acrediteaza falsa idee ca proiectul de modernizare a Bulevardului Pipera, demarat de Primaria Voluntari, aduce grave prejudicii si pune in pericol siguranta locuitorilor din zona mentionata.
Primaria Orasului Voluntari subliniaza ca toate masurile prevazute de proiectul de modernizare au avut ca principal obiectiv cresterea gradului de siguranta a circulatiei din zona, in conditiile unui trafic rutier modern si eficient.
Mai mult, autorizarea lucrarilor de construire, inclusiv montarea de parapeti din beton, s-a facut tinand cont de categoria si functionalitatea drumului, de traficul rutier pe acest tronson, de siguranta circulatiei, de factorii de mediu, in baza avizelor favorabile emise de Agentia pentru Protectia Mediului Ilfov si de Serviciul de Politie Rutiera Ilfov, cu respectarea stricta a tuturor reglementarilor in vigoare.
Bulevardul Pipera reprezinta o cale importanta de acces din orasul Voluntari spre municipiul Bucuresti, preluand in acelasi timp si fluxurile majore catre DN1 Bucuresti ¬ Brasov, catre DJ100A Soseaua de centura si catre A3 Bucuresti-Ploiesti.
Precizam ca bulevardul Pipera nu este o autostrada (sosea de circulatie de mare viteza) asa cum in mod eronat se precizeaza in articol. Potrivit O.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, viteza de circulatie pe autostrada este de 130 km/h. Bulevardul Pipera are regim de drum judetean.
Studiile de trafic realizate pe aceasta artera in anul 2009 au indicat faptul ca nu era asigurat debitul de serviciu firesc prevazut de standarde, de 2800 de vehicule etalon/zi, in realitate fiind un nivel de serviciu E, cu 1204 de vehicule etalon/zi (in practica se utilizeaza 6 nivele de serviciu notate cu litere de la A la F). De asemenea, libertatea de manevra a conducatorilor auto era aproape nula, iar confortul deplasarii insuficient.
In aceste studii s-a analizat posibilitatea pastrarii unei viteze de circulatie de 50km/h, observindu-se in calculele realizate o scadere brusca a capacitatii de circulatie incepand cu anul 2020, care va duce la scaderea nivelului de serviciu la F in anul 2029. In conditiile pastrarii vitezei de circulatie de 50 km/h debitul de serviciu era previzionat la 2700 de vehicule etalon/zi.
Prin urmare, s-a optat pentru efectuarea de lucrari de extindere a bulevardului Pipera de la 2 la 4 benzi, astfel incat debitul de serviciu pentru viteza de circulatie de 70 km/h va ajunge in anul 2029 la 3800 de vehicule etalon/zi. Prin aceste lucrari de modernizare se va asigura desfasurarea fluenta si in siguranta a circulatiei pe aceasta artera importanta.
Astfel, la determinarea caracteristicilor geometrice ale drumului, proiectantul de specialitate a luat in calcul la modernizarea acestuia viteza de proiectare optima, in conformitate cu prevederile art. (41^2) din O.G. nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata si actualizata.
Administratia publica locala a initiat deja demersuri de modificare a solutiilor de sistematizare a traficului din documentatia tehnica aferenta proiectului. Proiectul tehnic modificat va fi re-avizat de catre Inspectoratul Judetean de Politie Ilfov. Modificarile vor fi prezentate public, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Mentionam ca toate aspectele referitoare la proiectul de modernizare a Bd. Pipera au fost explicate reprezentantilor Asociatiei Class, atat in scris, cat si in cadrul intalnirilor directe cu reprezentantii Primariei Voluntari.
Prezentam, pentru corecta si completa informare a opiniei publice, informatii oferite reprezentantilor Asociatiei Class, desi se constata ca acestia continua sa le ignore:
– In privinta impactului suplimentar de mediu, reclamat de membrii asociatiei: datorita decongestionarii traficului de pe bulevardul Pipera, viteza de deplasare a autovehiculelor va creste, reducand cantitatea de noxe emise de autovehicule. De asemenea, prin utilizarea unor straturi rutiere superioare calitativ fata de cele existente, se reduce substantial atat poluarea aerului cu particule de praf, cat si zgomotele de deplasare (interactiunea dintre anvelope si drum).
– In privinta impactului asupra sanatatii populatiei, prin cresterea timpului de interventie in cazul ambulantelor sau pompierilor: Asa cum reprezentantii Asociatiei Class stiu, in orasul Voluntari s-a operationalizat inca din anul 2013 un echipaj de prim ajutor calificat cu capacitate de evacuare a victimei (PA-T), in cursul anului trecut avand peste 1.750 de interventii. Timpul mediu de raspuns al echipajului SMURD din Voluntari este de 8 minute la o solicitare de interventie pe bulevardul Pipera, in conditiile existentei unei restrictii de trafic. In ceea ce priveste interventiile in caz de incendii, Serviciul Voluntar pentru Situatii de Urgenta, aflat in subordinea Consiliului Local al Orasului Voluntari, este infiintat in scopul apararii vietii, avutului public si/sau a celui privat impotriva incendiilor si a altor calamitati, realizand in cursul anului 2014 un numar de 162 de interventii.
– Avizarea proiectului: Asa cum am mentionat anterior, proiectul are la baza avizul Agentiei pentru Protectia Mediului Ilfov, iar etapele de consultare publica sunt prevazute in metodologia de participare a publicului la activitatile de amenajare a teritoriului si de urbanism, prevazuta la articolul 57, alineatul (2) din Legea nr. 350/2001, actualizata, care se aproba prin Ordin al ministrului dezvoltarii regionale si locuintei. De retinut este faptul ca Ordinul nr. 2.701/2010 al ministrului dezvoltarii regionale si turismului pentru aprobarea metodologiei de informare si consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, se aplica pentru documentatiile aflate in curs de elaborare sau avizare, inainte de supunerea spre dezbaterea consiliului local, in conformitate cu prevederile articolului 3 din respectivul act normativ. In cazul in speta, proiectul tehnic privind lucrarile de modernizare a bulevardului nu constituie un proiect de amenajare a teritoriului.
– In ceea ce priveste nepublicarea autorizatiei de construire, precizam ca certificatul de urbanism si autorizatia de construire au fost facute publice prin afisare la sediul Primariei Orasului Voluntari, cu respectarea prevederilor art. 41 si art. 55 alin. 1 din Ordinul ministrului dezvoltarii regionale si locuintei nr. 839/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, actualizata.
Respingem ferm declaratiile reprezentantului Asociatiei Class, potrivit carora existat o perioada de blocaj in care Primaria Orasului Voluntari nu a facut nimic notabil pentru locuitorii zonei Pipera, realizandu-se in schimb investitii in satul Voluntari.
Facem precizarea ca satul Voluntari nu a existat niciodata ca unitate administrativ-teritoriala, pana in anul 2004 localitatea fiind cea mai mare comuna din Romania. In prezent, statutul localitatii este acela de oras, ce integreaza in componenta lui teritoriala doua zone distincte ca localizare geografica, dar unitare din punct de vedere al conceptiei administrative: Voluntari si cartierul Pipera.
Reabilitarea Bulevardului Pipera este doar unul dintre proiectele derulate in prezent de Primaria Voluntari, pentru toti cetatenii orasului Voluntari, indiferent de zona in care locuiesc.
Precizam ca in prezent sunt in derulare mai multe proiecte destinate cresterii nivelului de trai si civilizatie in Voluntari, modernizari de strazi, modernizari arhitecturale si peisagistice, instalarea unui sistem de supraveghere video pentru cresterea sigurantei si prevenirea criminalitatii, modernizarea iluminatului public.
Reiteram ca toate aceste actiuni au fost elaborate si vor fi realizate in beneficiul tuturor locuitorilor orasului Voluntari.
Ne exprimam speranta ca locuitorii cartierului Class vor intelege necesitatea realizarii acestor proiecte si beneficiile directe pe care acestea le vor avea la nivelul intregii comunitati.