Ce s-a ales de proiectul trenului urban si reabilitarea Centurii feroviare a Bucurestiului – anuntat ca un proiect gata de implementare in 2012, dar pierdut pe drum intre timp
In 2012, autoritatile de la Transporturi si Metrou anuntau si dadeau ca aproape gata proiectul de reabilitare a inelului feroviar al Capitalei, implementarea unui tren urban si realizarea unor puncte intermodale de-a lungul centurii. Acum, la aproape trei ani de la anuntarea acelor planuri, proiectul reabilitarii centurii feroviare si a implementarii unui tren urban a ramas tot pe hartie, in asteptarea unor noi studii de fezabilitate. In tot acest timp, Metrorex viseaza la extinderea actualelor magistrale de metrou pana la centura si puncte intermodale, insa doar abia dupa ce se fac noi studii de prefezabilitate si fezabilitate, iar Ministerul Transporturilor spera sa convinga autoritatile locale din Ilfov sa participe si ele financiar la proiect. Pana una-alta, pe centura feroviara a Capitalei raman sa circule doar trenurile de marfa…
Trenurile urbane si periurbane reprezinta o solutie pentru transportul calatorilor aplicata cu succes in multe capitale europene sau metropole internationale. O astfel de infrastructura asigura conexiunile orasului propriu-zis cu localitatile din zona metropolitana si se interconecteaza cu infrastructura de transport in comun (metrou, autobuz, tramvai) deja existenta.
In 2011, autoritatile de la Transporturi reactivau unul din proiectele mai vechi de reabilitare a centurii feroviare a Capitalei. Proiectul, ce urma sa fie implementat de catre Ministerul Transporturilor, impreuna cu CFR, Metrorex, dar si RATB, presupunea reabilitarea actualei centuri feroviare a Capitalei, introducerea de trenuri de calatori pe aceasta ruta, reabilitarea garilor de pe traseu si realizarea unor puncte intermodale pentru transferul calatorilor intre trenuri, metrouri si autobuze.
In 2012, prin prisma declaratiilor autoritatilor, proiectul parea sa fie atat de avansat incat finalul acelui an ar fi urmat sa gaseasca totul deja functional (Sursa 1, Sursa 2, Sursa 3). N-a fost cazul…
De fapt, de pe la finalul lui 2012 si pana in prezent aproape mai nimic nu s-a mai auzit de reabilitarea centurii feroviare a Capitalei.
HotNews.ro a a cerut de la autoritatile implicate mai multe detalii despre proiect, precum stadiul, costurile si termenele estimate sau masurile ce ar trebui luate, insa raspunsurile oficiale primite au fost mai degraba vagi si arata ca, de fapt, intregul proiect s-a cam impotmolit.
Ministerul Transporturilor: „Segmentul de sud-vest a fost inclus in modernizarea liniei CF Giurgiu – Bucuresti. Avem nevoie de un nou studiu de fezabilitate”
Cum apare centura feroviara a Capitalei in MasterPlanul de Transport
Foto: Hotnews
In MasterPlanul General de Transport, documentul de referinta pentru infrastructura nationala pe urmatorii 15 ani, nu apare nici un cuvant despre proiectul reabilitarii centurii feroviare a Bucurestiului. De fapt, centura feroviara nu este abordata ca un proiect separat, ci este oarecum inclusa pe bucati in proiecte diverse de modernizare pentru diferite magistrale.
Cat priveste stadiul actual, Ministerul Transporturilor sustine ca o parte a fost inclusa in reabilitarea liniei Bucuresti – Giurgiu, iar in ceea ce urmeaza va fi nevoie de un studiu de fezabilitate si, poate, de implicarea financiara a autoritatilor din Ilfov.
„Prima parte a acestui proiect, si anume segmentul de sud-vest al centurii feroviare, a fost inclus in programul de modernizare a liniei CF Giurgiu – Bucuresti. Urmatoarea etapa care trebuie demarata este procedura de contractare a serviciului de elaborare a studiului de fezabilitate aferent acestui obiectiv de investitii”, a precizat Ministerul Transporturilor pentru HotNews.ro.
Transporturile: „Consideram importanta cooptarea autoritatilor judetului Ilfov pentru o eventuala contributie financiara in proiect”
Mai departe, insa, autoritatile de la Ministerul Transporturilor sustin ca ar considera „importanta cooptarea autoritatilor judetului Ilfov pentru o eventuala contributie financiara, planificarea unui studiu in colaborare cu autoritatile locale fiind reiterata atat in cadrul comisiei care a circulat cu trenul de proba, actiune desfasurata in data de 31 august 2012, cat si in cadrul intalnirilor ulterioare”.
In ceea ce priveste lucrarile ce s-au facut pana acum, ele au fost punctuale, pentru a remedia deficientele majore de pe traseul centurii feroviare. In prezent, pe centura feroviara a Capitalei circula doar trenuri de marfa.
Metrorex: „Extindem magistralele pana la centura si facem puncte intermodale dupa elaborarea si aprobarea studiilor de prefezabilitate si fezabilitate”
De cealalta parte, la Metrorex – una din celelalte institutii implicate puternic in realizarea unei conexiuni de tren urban pe traseul centurii feroviare – planurile sunt marete, dar inainte de toate e nevoie de studii.
Potrivit unui raspuns al Metrorex pentru HotNews.ro, strategia companiei are in vedere extinderea tuturor magistralelor actuale de metro pana la centura feroviara, insa mai multe date concrete cu privire la orizontul de timp sau resursele financiare necesare lipsesc cu desavarsire. Aflam, in schimb, ca pentru aceste extindere si pentru realizarea de noduri intermediare, cei de la Metrou vor trebui sa realizeze o serie de studii de prefezabilitate si apoi de fezabilitate.
„Strategia actuala de dezvoltare a retelei de metrou prevede realizarea unor extensii ale liniilor de metrou aflate in exploatare si a celor viitoare prevazute pana la linia de centura feroviara a capitalei. De asemenea, este prevazuta realizarea unor noduri intermodale in zonele de capat de linie care vor oferi posibilitatea interconectarii retelei de metrou cu centura feroviara a capitalei, precum si cu liniile de transport in comun de suprafata urbane si preorasenesti”, se arat in raspunsul Metrorex.
„Proiectele de realizare a acestor noduri intermodale vor putea fi implementate dupa elaborarea si aprobarea studiilor de prefezabilitate si fezabilitate, din care va rezulta costul estimativ al acestor investitii”, mai precizeaza directorul Metrorex, Aurel Radu, in raspunsul trimis HotNews.ro.
Concret, insa, orice planuri are Metrorex de extindere, ele vor ramane buna vreme doar pe hartie avand in vedere ca prioritatile companiei sunt si vor ramane in viitorul previzibil lucrarile la Magistrala 5, extinderea Magistralei 4 si, poate, magistrala spre Aeroportul Otopeni.
Dragnea a abordat centura feroviara in discutiile cu chinezii, insa fara vreun efect
Subiectul centurii feroviare a fost reincalzit putin in toamna lui 2014 cand, in timpul intalnirilor oficiale cu partenerii chinezi pe marginea unor linii de cale ferata de mare viteza, vicepremierul Liviu Dragnea a aruncat in discutie si posibilitatea realizarii si proiectului centurii feroviare prin companiile chineze. Cu toate acestea, subiectul s-a stins imediat dupa acea intalnire.
Proiectul trenului suburban si a centurii feroviare a Capitalei
Tren Urban
Foto: Think Outside The Box
Bucuresti este una din capitalele Europene care are o cale ferata de centura cu o lungime de aproape 80 de km, dar care pana acum a fost folosita doar pentru transportul de marfa.
In 2011 si 2012, autoritatile de la Transporturi precizau ca proiectul de reabilitare a centurii feroviare a Capitalei presupunea transfortmarea liniei din una destinata transportului de marfa, intr-una care sa deserveasca transportul de calatori printr-un tren suburban al Capitalei, un fel de metrou de suprafata. Practic, proiectul viza transferul de calatori intre operatorii CFR Calatori, Metrorex si RATB.
In total, autoritatile vorbeau de reabilitarea a 27 de statii si construirea a catorva zeci de parcari, la pachet cu extinderea retelei de metrou cu inca aproape 3 km de la capatul liniei Pipera-IMGB, unde aceasta linie iese la suprafata.
Potrivit estimarilor de atunci, trenul urban ar fi urmat sa deserveasca circa 2-3.000 de calatori in fiecare zi, iar costurile estimate pentru tot proiectul ajungeau la circa jumatate de miliard de euro.
Proiectul fusese propus atunci de catre fostul ministru al Transporturilor Anca Boagiu, insa desi au trecut aproape 3 ani de atunci, totul a ramas doar pe hartie.