Asociatia Municipiilor cere taxe speciale pentru vanzarea de alcool pe timpul noptii si pentru localurile cu jocuri de noroc
Asociatia Municipiilor din Romania (AMR) propune, in contextul dezbaterilor privind Codul Fiscal, introducerea de taxe speciale pentru vanzarea de alcool pe timpul noptii si pentru localurile cu jocuri de noroc, potrivit Mediafax.
„Avem foarte multe localuri care vand alcool pe timp de noapte. Alcoolul, intunericul inseamna vandalizari. Sunt foarte multe situatii de tulburare a ordinii publice. Introducerea unei taxe speciale care sa ii puna la plata pe cei care vand alcool noaptea in localitatile din Romania ar urma modelul anglo-saxon si atunci primariile pot dirija functionarea lor. In cartierele de locuinte, unde ai la parter cate un bar, printr-o taxare corespunzatoare ai descuraja interferarea acestor activitati cu zona de liniste si zona de locuit. De asemenea, la jocurile de noroc. Daca veti urmari parterul blocurilor, veti vedea ca aproape pe fiecare strada avem jocuri de noroc. Consideram ca fiecare autoritate locala trebuie sa aiba posibilitatea de a gandi o forma de taxare fiscala pentru a putea sa concentreze aceste servicii in anumite zone, ori sa limiteze activitatea. Deci noi nu dorim sa incasam bani in plus, ci dorim sa dirijam anumite dezvoltari”, a explicat Ilie Bolojan, presedintele executiv al AMR, citat de Mediafax.
Primarul Sectorului 3, Robert Negoita, vice-presedinte al AMR, a declarat ca propunerea a fost facuta pentru a exista posibilitatea limitarii „acestor carciumi, multe dintre ele cu program prelungit”, intrucat provoaca discomfort locuitorilor din zona.
„Noi vrem ca in viitorul Cod Fiscal sa ni se permita sa punem astfel de taxe. Spre exemplu, la Dristor, avem doua-trei carciumi cu jocuri de noroc. Intr-o zona aglomerata urban, cu blocuri de P+10, unde clientii fac un scandal infernal. Cred ca ele ar trebui sa functioneze, pentru ca sunt cetateni care apeleaza la astfel de servicii, dar sa nu functioneze in aglomerari urbane. Haideti sa le ducem intr-o zona unde deranjeaza mai putin sau, daca se poate, sa nu deranjeze deloc. Nu avem alta modalitate de a reglementa, decat punand taxe prohibitive in zonele in care nu ne dorim sa existe asa ceva”, a spus Negoita, citat de Mediafax.
Acesta a explicat ca jumatate dintre plangerile facute la primarii vizeaza tulburarea linistii publice si este jenant sa le spui cetatenilor ca nu poti schimba nimic din cauza legislatiei.
AMR a mai prezentat, luni, o serie de propuneri pentru modificarea Codului Fiscal. Una dintre acestea este cresterea autonomiei locale, iar resursele sa ramana in proportie mai mare in localitatea unde sunt generate.
„Din acest impozit, doar 41,75 la suta ramane la autoritatea locala pe teritoriul careia angajatul are locul de munca. Propunerea noastra a fost sa majoram acest impozit, sa revenim la o cota anterioara, care a functionat pana in 2008, de 47 la suta, pentru ca astfel am castiga aproximativ 12,5 la suta in total din acest impozit. Spre exemplu, municipiul Oradea pierde anual trei milioane de euro. Primaria Sector 3 are pierderi de cel putin 10 milioane de euro in fiecare an”, a mai spus Bolojan.
O alta masura vizeaza impozitarea cladirilor in functie de destinatia acestora.
„Pana acum, impozitele se plateau in principal functie de calitatea proprietarului, persoana fizica sau persoana juridica. Prin noua propunere se schimba aceasta formula si impozitul urmeaza sa se plateasca in functie de destinatia imobilului. AMR sustine aceasta propunere, si anume forma de impozitare in functie de folosinta cladirii, rezidential sau nerezidential. Ministerul Finantelor a propus initial ca aceasta valoare, pentru persoanele fizice care folosesc imobilul in scop nerezidential, sa fie stabilita de catre persoana fizica. AMR propune ca valoarea sa fie stabilita de catre autoritatea locala. Credem ca propunerea noastra este mai corecta, pentru ca in prima varianta cetateanul trebuie sa contacteze o firma care sa faca evaluarea, in al doilea caz aceasta prestatie se face de catre autoritatea locala. Un alt avantaj este ca valorile stabilite de autoritatea locala ar fi relativ unitare, functie de cartier sau zona, pe cand, daca am lasa ca persoanele sa negocieze cu evaluatori, am avea doua imobile identice la valori diferite”, a spus Bolojan, citat de Mediafax.
In ceea ce priveste supraimpozitarea imobilelor, AMR solicita un cadru legal care sa permita impozitarea suplimentara de pana la cinci ori pentru terenurile si imobilele parasite si aplicarea acestuia incepand cu 1 ianuarie 2016, odata cu intrarea in vigoare a Codului Fiscal, considerand ca proprietarii au avut deja suficient timp pentru a-si rezolva problemele.
AMR a mai propus revenirea la stabilirea cuantumului taxei hoteliere de catre consiliile locale, in cadrul unui interval 0,5 – 5 la suta si aplicarea taxei pentru fiecare noapte de cazare si in cazul statiunilor turistice, majorarea plafonului de indatorare alocat municipiilor si includerea in legislatie a posibilitatii acordarii din bugetul local de imprumuturi institutiilor publice subordonate care implementeaza proiecte cu finantare europeana (spitale, scoli) pe baza de conventie.¬