Sari direct la conținut

Pentru autostrada Sibiu – Pitesti, drumul de la hartie la santier e plin de hopuri: Compania de Autostrazi a ignorat una din recomandarile europene pentru actualizarea Studiului de Fezabilitate, desi in 2012 a anulat licitatia tocmai pentru a integra observatiile expertilor europeni

HotNews.ro
Cand se va face autostrada Sibiu-Pitesti?, Foto: Hotnews
Cand se va face autostrada Sibiu-Pitesti?, Foto: Hotnews

Licitatia pentru reactualizarea Stduiului de Fezabilitate (SF) pentru autostrada Sibiu – Pitesti a fost relansata in iunie 2014 dupa mai bine de 18 luni de la momentul cand in noiembrie 2012 o licitatie asemanatoare a fost anulata pentru ca expertii europeni au facut o serie de observatii si recomandari. Cu toate acestea, desi au relansat cu mari intarzieri licitatia – cam cat e nevoie sa construiesti de la zero o autostrada – autoritatile de la drumuri au ignorat una din recomandarile europene. Expertii europeni au indicat ca, pentru un asemenea proiect complex, ar fi bine sa fie numit un supervizor independent, de preferinta cu experienta internationala. Compania de Autostrazi spune ca nu a considerat necesar un asemenea lucru si ca de supervizarea realizarii SF-ului se va ocupa o echipa proprie, inclusiv cu personal de la Drumuri si Poduri Bucuresti si Brasov.

Miza: Desi vorbim numai de o recomandare, aplicarea acesteia ar fi aratat o maxima seriozitate din partea autoritatilor romane pentru realizarea proiectului

Desi revizuirea SF-ului pentru autostrada Sibiu Pitesti poate fi facuta si fara supervizarea independenta recomandata de Jaspers, experientele anterioare negative in administrarea diverselor contracte de catre stat, precum si reactiile lente ale autoritatilor in anumite situatii, lasa sa planeze riscul asupra unuia din cele mai importante proiecte pentru infrastructura rutiera din tara noastra.

Astfel, o noua esuare, blocare sau interziere a realizarii SF-ului pentru Pitesti-Sibiu, mai ales dupa atatia ani de intarzieri si tergiversari, ar insemna aproape sigur ca intreaga autostrada nu va fi facuta in actualul exercitiu financiar european 2014-2020.

O licitatie, o anulare si o relicitare mult prea mult intarziata. Tinem sau nu tinem cont de recomandarile europene?

Licitatia pentru actualizarea Studiului de Fezabilitate (SF) pentru autostrada Sibiu – Pitesti, document esential pentru demararea constructiei, este in prezent in faza finala. Castigatorul a fost anuntat in urma cu trei saptamani, dar a fost contestat recent de catre alt participant la licitatie.

Licitatia pentru actualizarea SF-ului pentru Sibiu – Pitesti a fost relansata cu chiu cu vai dupa ce in noiembrie 2012 o licitatie asemanatoare fusese anulata de catre autoritati ca urmare a unor observatii venite de la partenerii europeni.

Cu Dan Sova la carma infrastructurii, noua licitatia a fost relansata abia dupa mai bine de 18 luni – cam cat e nevoie pentru constructia de la zero a unui tronson complet de autostrada.

Desi a durat atat de mult pana la refacerea documentatiei conform recomandarilor europene, autoritatile de la drumuri tot nu au respectat intru totul cele semnalate de partenerii europeni.

Astfel, in 2012, JASPERS (organismul pentru Asistenţă comună pentru sprijinirea proiectelor în regiunile europene) recomanda, printre altele, ca avand in vedere complexitatea proiectului, CNADNR sa contracteze si servicii de supervizare independenta a realizarii SF-ului, totul pentru a se asigura ca ca lucrurile merg snur si ca nu vor fi probleme in elaborarea acestui document esential pentru proiect.

Cu toate acestea, CNADNR nu a contractat asemenea servicii, potrivit surselor HotNews.ro, si urmeaza sa faca partea de supervizare cu oamenii din aparatul propriu.

De altfel, intr-un raspuns adresat utilizatorului cutter de pe comunitatea peundemerg.ro, CNADNR sustine ca „nu considera necesara achizitia” de servicii pentru o supervizare independenta a contractului de reactualizare a SF-ului pentru Sibiu – Pitesti, explicand ca de aceste aspecte se va ocupa o echipa specializata din aparatul propriu cu personal din teritoriu de la Directiile de Drumuri si Poduri Bucuresti si Brasov.

In 2012 s-a anulat licitatia pentru revizuirea SF-ului pe Sibiu – Pitesti, tocmai pentru a se tine cont de recomandarile europene

Traseul autostrazii Sibiu - Pitesti

Traseul autostrazii Sibiu – Pitesti

Foto: Hotnews

In martie 2012, Compania de Autostrazi lansa licitatia pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate din 2008 pentru autostrada Sibiu – Pitesti. Studiul de Fezabilitate revizuit si adus la zi e o conditie esentiala pentru demararea constructiei si pentru finantarea proiectului prin fonduri europene nerambursabile.

In vara lui 2012, insa, dupa ce ofertele au fost depuse, JASPER – organismul consultativ de pe langa Comisia Europeana ce are misiunea sa ajute statele noi din UE sa acceseze prin proiecte fondurile europene – a venit cu o serie de recomandari pentru realizarea SF-ului. Cum recomandarile Jaspers impuneau modificarea caietului de sarcini, Compania de Autostrazi a decis sa anuleze licitatia in curs, avand in vedere ca legea romana nu permite schimbarea regulilor in timpul jocului.

Astfel, urma ca autoritatile romane sa modifice caietul de sarcini si sa relanseze licitatia cat mai repede posibil, avand in vedere ca proiectul autostrazii Sibiu – Pitesti urma sa fie implementat in perioada de finantare europeana 2014 – 2020.

Soarta proiectelor de infrastructura a avut de suferit dupa ce autostrazile au fost luate de la Transporturi si mutate in subordinea lui Dan Sova, numit ministru peste marile proiecte. Sub conducerea sa, autoritatile de la drumuri au avut nevoie de peste 18 luni pentru a relansa licitatia.

Practic, noua licitatie a fost lansata in SEAP abia pe 1 iunie 2014, iar castigatorii au fost anuntati abia in 11 februarie 2015.

JASPERS: „Ar fi bine sa numiti un consultant independent, cu experienta internationala, pentru a superviza contractul” / CNADNR: „Nu e necesar. Supervizam noi”

Desi a durat atat de mult refacerea documentelor conform recomandarilor europene si relansarea licitatiei, autoritatile de la drumuri nu au urmat intru totul sfaturile partenerilor europeni.

Astfel, intr-o analiza a JASPERS din 22 august 2012, expertii europeni recomandau in sectiunea 6 urmatoarele (documentul, aici):

Data fiind scara si complexitatea proiectului, este recomandată numirea unui consultant tehnic independent sau manager de program/proiect pentru urmatoarele etape din proiect. Consultantul va fi format din ingineri experți și manageri de proiect cu o calificare adecvată – de preferat cu experiență internațională – pentru a oferi expertiză profesională independentă asupra dezvoltării tehnice a studiului de fezabilitate„.

Cu toate acestea, CNADNR nu a urmarit recomandarea JASPERS si nu a contractat serviciile unui consultant independent, au precizat pentru HotNews.ro surse apropiate situatiei.

De altfel, CNADNR, intr-un raspuns transmis forumistilor, a explicat ca „nu considera necesara achizitia de servicii suplimentare de asistenta tehnica/management de proiect pentru Revizuirea Studiului de Fezabilitate Sibiu Pitesti”.

Reprezentantii companiei de autostrazii mentioneaza ca „in vederea implementarii obiectivului […] s-au avut in vedere cerintele Comisiei Europene, astfel fiind intocmita o echipa de proiect cu personal specializat pe fiecare domeniu de activitate in parte din cadrul directiilor aflate in subordinea CNADNR SA inclusiv personal din teritoriu, respectiv Directia Regionala de Drumuri si Poduri Brasov si Directia Regionala de Drumuri si Poduri Bucuresti”.

Articolul de referinta din sectiunea „Monitorizari. Proiecte de Infrastructura”:

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro