Noul aeroport din Berlin, una dintre cele mai scumpe investitii de infrastructura din Germania, nu va fi deschis nici in 2014, desi trebuia sa fie gata in 2012
Aeroportul cel nou din Berlin-Brandenburg (BER) nu va fi deschis nici macar partial in 2014, a anuntat saptamana aceasta primarul capitalei germane. Noul aeroport ar fi trebuit sa fie deschis inca din vara lui 2012, insa marea inaugurare a fost amanata din motive tehnice si de siguranta, iar ulterior noi si noi termene au fost depasite. In plus, presa germana aminteste de costul care initial era planificat sa fie de 2,8 miliarde de euro si care a ajuns intre timp la aproape 6 miliarde, precum si de un raport tehnic din septembrie 2013 ce indica aproape 66.500 de probleme ce trebuie remediate la noul aeroport.
„Aeroportul nu poate fi deschis in 2014”, a declarat marti primarul din Berlin, Klaus Wowereit, in contextul in care directorul aeroportului spera ca macar partial – pentru 10 curse pe zi – noul aeroport sa fie pus in functiune, scrie thelocal.de citand presa berlineza.
Amanari repetate, costuri dublate
Publicatia citata aminteste ca noul Aeroport din Berlin trebuia sa fie inaugurat cu surle si trambite in iunie 2012, atunci cand intreg orasul a fost impanzit de postere ce anuntau deschiderea, iar liniile aeriene deja il inclusesera in lista lor de destinatii. Cu toate acestea, din cauza mai multor probleme ce tin de siguranta, de erori de constructie si la sistemul de evacuare a fumului, inaugurarea a fost amanata.
Desi initial, in 2006 cand s-a inceput proiectul, costul prevazut era de circa 2,8 miliarde de euro, ultimele estimari din noiembrie 2013 aratau ca pana la acel moment costul ajunsese la circa 5,7-6 miliarde, scrie thelocal.de.
66.500 de probleme ce trebuie rezolvate
Aeroportul Berlin-Brandenburg – inca nedeschis
Foto: berlin-airport.de
In plus, un raport din septembrie 2013 indica circa 66.500 de probleme de rezolvat pentru noul aeroport, din care 34.000 relevante pentru a primi permisul de deschidere, iar 5.845 erau calificate drept critice.
HotNews.ro scria in ianuarie 2013 despre istoria scurta, dar controversata a noului Aeroport din Berlin, unul dintre cele mai ambitioase proiecte de infrastructura demarate de nemti in ultimii ani, dar care sufera amanari peste amanari, iar costurile cresc constant.
„Willy Brandt”, caci astfel se numeste noul aeroport Berlin-Brandenburg, este, la ora actuala, unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructura de transport europene si are ambitia de a deveni cel mai mare aeroport din Europa. Constructia a inceput in 5 septembrie 2006 la Schönefeld, in sudul Berlinului, insa ideea constructiei dateaza insa si mai demult, din 1991.
Termenele de inaugurare – depasite unul dupa altul
Termenul de predare initial era stabilit pentru octombrie 2011, insa inca din 2010 acest termen a fost prelungit pana in 2012.
Din cauza unor neconformitati tehnice la sistemul de iluminat, de protectie impotriva incendiilor si transport al bagajelor, termenul de 3 iunie 2012 nu a mai fost respectat, iar marea inaugurare a fost amanata chiar cu cateva saptamani inainte.
Dupa inaugurea esuata, noul termen a fost pus pentru martie 2013, insa si acesta a fost apoi considerat nerealist si s-a indicat octombrie 2013. Acum, noile declaratii pun deschiderea aeroportului undeva in 2015.
Scandaluri si procese – arhitectii sustin ca beneficiarul a solicitat modificari peste modificari
Aeroportul Berlin-Brandenburg
Foto: berlin-airport.de
In timp ce problemele tehnice au persista, iar costurile aproape s-au dublat, la fel si scandalurile si controversele in jurul proiectului s-au inmultit. Firma administratoare Flughafen Berlin Brandenburg GmbH i-a dat in judecata pe arhitectii proiectului, iar primarul Berlinului a fost luat in permanent in vizor pentru „pana de proiect”.
In apararea lor, arhitectii trimisi in judecata reproseaza autoritatii contractoare ca „insasi a cauzat haosul financiar si al termenului de predare”.
Astfel, aceasta ar fi trimis 286 de solicitari de modificare a planurilor de constructie initiale, care ar fi dus la „continua impiedicare a propriului santier”. Una dintre cele mai importante modificari cerute arhitectilor ar fi fost transformarea partiala a terminalelor in shopping-center.
„Pentru realizarea de suprafete profitabile, prin asa-numitul Walk-Through-Shop dupa controlul de securitate din aeroport, a fost nevoie de reducerea ghiseelor de check-in”, mai scrie in obiectia arhitectilor la plangerea in instanta, mentionata de Spiegel.