Studiu Deloitte: Aproape jumatate dintre romani vor sa-si majoreze cheltuielile de sarbatori
Aproape jumatate dintre romani vor sa cheltuie mai mult decat anul trecut in perioada sarbatorilor de iarna, dar comportamentul lor isi schimba centrul de greutate de la un consum impulsiv la unul prudent, pe fondul asteptarilor economice negative, arata un studiu efectuat de Deloitte realizat in 16 tari europene, SUA si Africa de Sud. In tarile din Occident consumatorii spun ca vor cumpara mai putine cadouri, insa in Est, inclusiv in Romania, numarul cadourilor cumparate va creste. Romanii isi doresc sa primeasca in special imbracaminte si incaltaminte, in timp ce o buna parte din tarile europene au ca prima preferinta cartile.
Criza nu pare sa scada cheltuielile de Craciun
45% dintre romani se asteapta la o deteriorare economica in 2009. Cu toate acestea, doar o parte dintre ei cred ca puterea lor de cumparare va scadea fata de anul trecut, chiar daca simt deja impactul crizei financiare, care la momentul realizarii studiului era inca la inceput. Intr-un mediu economic sumbru, 45% dintre romani vor sa isi majoreze cheltuielile de sarbatori, se arata in studiu.
In timp ce 60% dintre europeni se asteapta la un declin economic si la scaderea puterii de cumparare in 2009, 40% dintre ei vor sa isi limiteze cheltuielile de sfarsit de an pe cadouri, iar jumatate dintre ei isi vor stabili un buget in acest sens. Consumatorii sunt ingrijorati mai ales de scumpirea alimentelor si a energiei. Concluzia generala este ca Europa de Vest este din ce in ce mai axata pe economisire, in timp ce tarile din Europa de Est, inclusiv Romania, se axeaza pe cheltuieli, pentru ca aceasta regiune nu a simtit inca din plin impactul crizei internationale actuale.
Pentru prima data in istoria acestui studiu, majoritatea europenilor intentioneaza sa isi controleze cheltuielile, unul din doi respondenti urmand sa isi stabileasca un buget pentru cumparaturile de la sfarsitul anului (fata de un raport de unul din trei, in 2007). Romanii devin, de asemenea, mai precauti, tot mai multi urmand sa isi stabileasca astfel de bugete (48% fata de 37%, anul trecut).
“Este prima data in istoria studiului cand ne confruntam cu un mediu economic atat de instabil”, au recunoscut specialistii Deloitte. “In acest context, orice intentie de a anticipa nivelul cumparaturilor de Craciun include si o doza considerabila de incertitudine. Oricare ar fi intentiile de achizitii declarate astazi – studiul a fost realizat in ultima saptamana din septembrie si prima saptamana din octombrie – in acest an o mare parte din deciziile de achizitii vor fi luate, fara indoiala, in ultimul moment, in baza perceptiilor privind mediul economic pe ansamblu si potentialul sau impact”, spune compania Deoitte.
Acest studiu arata ca proverbialul apetit al romanilor pentru cumparaturi, desi se mentine ridicat, se reorienteaza treptat catre o abordare mult mai matura”, spun cei de la Deloitte. Romanii ar vrea sa le aiba pe toate: produsul sa fie in acelasi timp si folositor, sa fie si la reducere si sa aiba un raport calitate – pret foarte bun.
Ce cadouri fac romanii si ce vor sa primeasca
Intrebati ce fel de cadouri vor sa primeasca, jumatate dintre romanii care au participat la studiu au spus ca doresc imbracaminte si incaltaminte, iar cate 41% au spus cosmetice si carti. In sase din tarile incluse in sondaj cartile au fost prima optiune la intrebarea „ce v-ati dori sa primiti?”.
Intrebati ce cadouri vor cumpara, peste jumatate dintre romani au spus ca vor alege imbracaminte, incaltaminte si cosmetice. Cartile s-au plasat pe trei insa au reprezentat prima optiune in opt dintre tarile participante la sondaj. Interesant este ca romanul este mai inclinat spre a primi (31%) decat spre a darui (15%) drept cadou bani gheata sau lucruri echivalente (tichete cadou).
In Europa, cadourile pentru adolescenti sunt dominate de aparatura electronica, iar adultii prefera sa ii lase sa isi aleaga singuri produsele preferate, daruindu-le direct bani sau vouchere cadou. In tarile est-europene, primele doua optiuni sunt computerele sau laptop-urile si telefoanele mobile, iar Romania se incadreaza in aceasta tendinta.