Adio licitatii pe bani publici? Miza unui proiect de lege transpartinic, sprijinit de Videanu
Autoritatile statului vor sa limiteze sistemul licitatiilor publice prin dezvoltarea parteneriatelor public-private. Potrivit unor declaratii facute de ministrul economiei, Adriean Videanu, la postul B1 TV, Executivul ar putea sustine o initiativa parlamentara privind parteneriatele public-private care prevede ca vor fi incheiate contracte cu investitorii pe baza unor negocieri. Dupa un proces de selectie preliminara a investitorilor, va urma negocierea clauzelor contractuale, a valorii si a perioadei de derulare a lucrarilor.”Eu nu mai scot la licitatie oportunitatea si ii dau drumul”, a declarat Videanu la B1 TV.
- Reprezentantii Asociatiei Oamenilor de Afaceri nu sunt de acord cu renuntarea la licitatii, fapt care ar duce la limitarea transparentei. Legea parteneriatului public-privat ar putea fi discutata intr-o prima lectura, in sedinta Guvernului de saptamana viitoare.
„Miercurea viitoare cu certitudine vom avea in prima lectura legea parteneriatului public-privat. Exista si o lege, o initiativa a senatorului Fodoreanu, de Suceava, care este o initiativa foarte buna, s-ar putea ca Guvernul sa sustina initiativa senatorului Fodoreanu. Foarte important este sa revitalizam si ca concept daca vreti si ca mecanism de a atrage investitiile private de care spuneati a parteneriatului public-privat in Romania. Pentru ca pana acum conceptul de concesiune de lucrari care este in legislatia Romaniei inseamna, statul identifica oportunitatea, face studiile si pe urma isi gaseste un partener ceea ce este o eroare. Nu dom’ne, stiu ca am o oportunitate. Care este aceea? Autostrazile. Sa am posibilitatea de la inceput, inainte sa fac studiile sa ma pot asocia si partenerul privat chiar sa vina cu expertiza din punct de vedere al studiilor, din punct de vedere al solutiilor„, a precizat Videanu.
Guvernul ar putea sustine o propunere parlamentara, chiar daca exista un grup interministerial infiintat special pentru a pune la punct legislatia in domeniul parteneriatului public-privat. Potrivit unor surse guvernamentale, in acest moment nu exista un proiect legislativ, ci doar se lucreaza la „un punct de vedere„. Faptul ca inca nu exista un proiect al Guvernului contrazice declaratiile premierului Emil Boc potrivit carora a fost format un grup interministerial care lucreaza la modificarea legii concesiunii astfel incat aceasta sa se numeasca Legea parteneriatului public-privat.
„Avem un grup interministerial care perfectioneaza legislatia din domeniu (…) De aceea, voi analiza chiar schimbarea denumirii legii, pentru ca, acum, cupola sub care se realizeaza acest parteneriat este Legea concesiunilor. Exista aici retineri fata de aplicarea parteneriatului public-privat, spunand ca regimul concesiunilor nu este suficient reglementat. Vom adopta o lege curata, directa, a parteneriatului public-privat, iar daca raman domenii neacoperite, vom mai face una separata„, a declarat, luna trecut, premierul.
Modele de parteneriate public- private
Ceea ce a fost realizat pana acum in acest domeniu este doar initiativa parlamentara. Potrivit proiectului de lege, depus in Senat in ianuarie 2010, vor fi mai multe tipuri de contracte de proiecte de parteneriate public-private.
- Proiectare-constructie-operare. Un contract intre autoritatea publica si investitor, in care proiectarea, constructia si exploatarea sau operarea sunt transferate investitorului pe o durata de maximum 49 de ani.
- Constructie-operare-reinoire. Investitorul isi asuma finantarea, constructia si costurile pentru operarea si intretinerea bunului public, pe o durata de maximum 49 de ani. In acest caz, investitorului i se permite sa perceapa tarife pentru utilizarea bunului public pentru o perioada stabilita.
- Constructie-operare-transfer. Un contract in care investitorul isi asuma constructia, incluzand finantarea, exploatarea si intretinerea unui bun public. Investitorului i se permite perceperea unor tarife de utilizare pentru a-si recupera investitia.
- Leasing-dezvoltare-operare. Un contract in care investitorul preia in leasing un bun public existent, avand dreptul de a obtine venituri din furnizarea de servicii, pentru o perioada de maximum 49 de ani.
- Reabilitare-operare-transfer. Un contract in care bunul public este transferat investitorului care finanteaza, reabiliteaza pe o perioada de 49 de ani.
Etapele incheierii unui contract sunt urmatoarele:
- Initierea proiectului de parteneriat public-privat care este in sarcina autoritatii publice
- Analiza si selectia preliminara a unor investitori privati, premergatoare incheierii acordului de proiect
- Negocierea este etapa prin care autoritatea publica deruleaza consultari cu investitorii privati selectati si negociaza clauzele contractuale, inclusiv valoarea investitiei indiferent de sursa-publica sau privata-, perioada de derulare a contractului de parteneriat public-privat, cu unul sau mai multi dintre acestia
- Incheierea contractului de parteneriat public-privat
Initiatorii proiectului de lege privind parteneriatele public-private
Ariton Ion – senator PD-L
Boagiu Anca-Daniela – senator PD-L
Cseke Attila-Zoltan – senator UDMR
Fodoreanu Sorin – senator PD-L
Francu Emilian Valentin – senator PNL
Frunda György – senator UDMR
Gyerkó László – senator UDMR
Marian Ovidiu Iuliu – senator PD-L
Mirza Gavril – senator PSD
Onofrei Orest – senator PD-L
Oprea Dumitru – senator PD-L
Panturu Tudor – senator PD-L
Placinta Sorina Luminita – senator PD-L
Sbirciu Ioan – senator PD-L
Urban Iulian – senator PD-L
Antochi Gheorghe – deputat PSD
Korodi Attila – deputat UDMR
Pardau Dumitru – deputat PD-L
Surdu-Soreanu Raul-Victor – deputat PSD
Turcan Raluca – deputat PD-L
Secretar general AOAR: Dupa parerea mea, nu trebuie sa se renunte la licitatii
Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Omaneilor de Afaceri (AOAR), unul dintre sustinatorii parteneriatelor public-private, considera ca trebuie realizate licitatii si facute publice toate conditiile necesare incheierii unui astfel de contract. „Ce este aceea selectie?”, se intreaba Cristian Parvan. Potrivit acestuia, pentru o buna transparenta este nevoie sa se realizeze si publice caietele de sarcini pentru a fi cunoscute toate conditiile. Reprezentantul oamenilor de afaceri mai spune ca proiectul de lege ar trebui sa fie lansat in dezbatere publica, „ca sa vedem si noi despre ce este vorba si ce mai trebuie facut in cazul in care exista neconcordante”.
Un exemplu de lucrare care va fi executata prin parteneriat public-privat este segmentul de autostrada Comarnic-Brasov. Contractul semnat in ianuarie 2010 cu Vinci-Aktor a starnit, de altfel, o serie de controverse din cauza pretului pe care il va plati statul. Costul lucrarilor este de 1,2 miliarde euro, insa statul roman va plati 4,8 miliarde de euro.
Alte investitii care ar putea fi facute prin parteneriate public-private sunt cele din sectorul energetic. „Prin parteneriatele publice-private pe care Guvernul le va initia, fie ca vorbim de a doua centrala nucleara, fie ca vorbim de unitatile 3 si 4 care in momentul de fata sunt in proces de executie, fie ca vorbim de a doua hidrocentrala pe Dunare, fie ca vorbim de Tarnita, care este in licitatie in momentul de fata, toate aceste investitii noi se vor face in parteneriat public-privat (…)Totodata, externalizam potentialele joint-venture-uri pe care le avem astazi cu CEZ, Enel, Electrabel la Galati, Braila si Doicesti, astfel incat ele vor fi entitati care vor produce energie intr-un parteneriat public-privat”, a declarat, luna trecuta, ministrul economiei.