Asia a luat caimacul la Festivalul de la Berlin
Filmul „Black Coal, Thin Ice” de Diao Yinan (China) a primit sambata seara Ursul de Aur la Berlin, filmul fiind distins si pentru interpretare masculina. Din cele 20 de filme din competitie, trei au fost chinezesti, doua dintre ele au luat premii, iar unul dintre ele chiar doua premii. Din cele opt premii acordate de juriul international, patru sunt asiatice.
Cand s-a vazut in fata microfonului, regizorul Diao Yinan a facut o lunga pauza si a spus: „E foarte greu de crezut ca acest vis s-a indeplinit dupa atata timp”, dupa care a multumit echipei si a adaugat ca scenariul la „Black Coal, Thin Ice”/ „Bai Ri Yan Huo” a fost scris acum opt ani.
Al treilea lungmetraj al lui Diao Yinan, aflat la limita intre filmul de gen si filmul de arta, a cucerit juriul condus de americanul James Schamus. Nu am vazut filmul, asa ca nu-mi ramane decat sa-i citez pe altii.
Revista „Variety” spune despre povestea unui fost politist care descopera secretul unor morti succesive pe masura ce se indragosteste de o misterioasa vaduva trimite la Raymond Chandler si James M. Cain, in vreme ce „The Hollywood Reporter” e de parere ca e „un fascinant exercitiu de stil care o sa-i seduca pe critici, facandu-i pe spectatori sa se scarpine in cap”.
Filmul a fost premiat si pentru interpretare masculina, actorul Liao Fan oferind cel mai frumos discurs al serii: „Cand am plecat de acasa, i-am spus mamei ca nu ma intorc fara premiul de interpretare. Ieri a fost la Berlin Ziua Indragostitilor, 14 Februarie simbolizeaza in China prima zi de primavara, si tot ieri am implinit 40 de ani.”
Un alt film chinezesc din competitie, „Tui Na”/”Blind Massage”, realizat de Lou Ye, a fost distins cu Ursul de Argint pentru Contributie arttistica deosebita in categoriile imagine, montaj, coloana sonora, costume sau scenografie. Premiul pentru directorul de imagine Zeng Jian a fost ridicat de regizor, care a urcat pe scena impreuna cu una din interpretele nevazatoare ale filmului.
Sala de la Berlinale Palast, care urmarea ceremonia si pe ecranul imens de pe scena, a empatizat imediat cu delicata Haru Kuroki, care a facut ochii mari atunci cand si-a auzit numele rostit pe scena. Interpreta filmului veteranului Yoji Yamada „Chiisai Ouchi”/”The Little House”, s-a scuzat cum numai un japonez stie, spunand ca, daca ar fi stiut de dinainte, ar fi invatat cateva cuvinte in germana.
Filmul decanului japonez, prezentat in ultima zi a competitiei, nu a fost prea politicos primit de presa internationala care l-a comparat cu o replica made in Chine la melodramele de pe Hallmark („The Hollywood Reporter”).
Pentru „Boyhood”, 164 de minute filmate in decursul a 39 de zile de-a lungul a 10 ani, un experiment cinematografic asemanator serialului documentar „Up”, de Michael Apted (care urmarea evolutia a 14 copii britanici din 1964 pana in 2012), Richard Linklater a obtinut Ursul de Argint pentru Cel mai bun regizor.
Filmul, care a avut premiera mondiala la Festivalul de la Sundance, urmareste in special evolutia unui baiat, Mason (Ellar Coltrane) de la varsta de 6 ani pana in adolescenta.
Parintii desparititi ai lui Mason sunt interpretati de Ethan Hawke si Patricia Arquette, iar sora lui Mason de Lorelei Linklater, fiica regizorului. Proiectat la Berlin in penultima zi a competitiei, „Boyhood” a fost filmul favorit al criticilor pentru Ursul de Aur, strangand un numar record de stele in revista „Screen International” si depasind cu mult favoritul pana din penultima zi, „Kreuzweg”/”Stations of the Cross”.
„Aimer, boire et chanter” de Alain Resnais, o noua explorare – plicticoasa pentru unii, stralucita pentru altii -, a filmului ca teatru filmat si abstractizat la maximum, a plecat acasa cu Ursul de Argint – Premiu „Alfred Bauer” pentru un film care deschide noi perspective.
„Aceasta este cea mai nimerita recunoastere pentru Alain Resnais care la 91 de ani este un campion al inovatiei”, a spus pe scena producatorul Jean-Louis Livi primind trofeul in numele cineastului care, de altfel, nu a venit deloc la festival.
Daca presa a fost impartita in privinta filmului lui Alain Resnais – desi juriul criticii i-a dat Premiul FIPRESCI, unul dintre filmele preferate ale criticilor a obtinut Ursul de Argint si Premiul pentru scenariu – „Kreuzweg”/”Stations of the Cross”, povestea unei fetite dintr-o rigida familie catolica germana care se infometeaza pana moare convinsa ca sacrificiul ii va salva fratele.
Scenariul acestui film de debut a fost scris de regizor impreuna cu sora sa, Anna Brüggemann.
Juriul international a fost compus din: James Schamus (presedinte), Barbara Broccoli, Trine Dyrholm, Mitra Faharani, Greta Gerwig, Michel Gondry, Tony Leung si Christoph Waltz.
Premiul FIPRESCI s-a dus la „Aimer, boire, chanter”/Life of Riley de Alain Resnais. Juriul Federatiei Internationale a Criticilor de Film a premiat cate un film din competitie, Panorama si Forum, fiind condus de veteranul critic francez Michel Ciment, si compus din noua membri, printre care si romanul Mihai Fulger.
La sectiunea Panorama, Premiul FIPRESCI a fost acordat filmului „Hoje eu quero voltar sozinho”/”The Way He Looks” de Daniel Ribeiro, in vreme ce la sectiunea Forum a castigat „Forma” de Ayumi Sakamoto (Japonia).
Un alt premiu acordat de un juriu independent, Juriul Ecumenic, s-a dus la filmul german „Kreuzweg”/”Stations of the Cross” de Dietrich Brüggemann, o mentiune fiind acordata filmului „’71” de Yann Demange.
Din sectiunea Panorama, Juriul Ecumenic a premiat „Calvary”, de John Michael McDonagh, acordand o Mentiune Speciala filmului „Tryptique” de Robert Lepage si Pedro Pires. La sectiunea Forum, Premiul Juriului Ecumenic a fost acordat filmului „Sto spiti”/”At Home” de Athanasios Karanikolas.
PALMARESUL JURIULUI INTERNATIONAL
Ursul de Aur pentru Cel mai bun film: „Bai Ri Yan Huo”/”Black Coal, Thin Ice” de Diao Yinan (China)
Ursul de Argint- Grand Jury Prize: „Grand Budapest Hotel” de Wes Anderson (SUA)
Ursul de Argint – Premiu „Alfred Bauer” pentru un film care deschide noi perspective: „Aimer, boire et chanter”/”Life of Riley” de Alain Resnais (Franta)
Ursul de Argint pentru Cel mai bun regizor: Richard Linklater pentru „Boyhood” (SUA)
Ursul de Argint pentru Cel mai bun actor: Liao Fan pentru „Bai Ri Yan Huo”/”Black Coal, Thin Ice”
Ursul de Argint pentru Cea mai buna actrita: Haru Kuroki pentru „Chiisai Ouchi”/”The Little House” de Yoji Yamada (Japonia)
Ursul de Argint pentru Cel mai bun scenariu: Anna Brüggemann si Dietrich Brüggemann pentru „Kreuzweg”/”Stations of the Cross” de Dietrich Brüggemann (Germania)
Ursul de Argint pentru Contributie artistica deosebita in categoriile imagine, montaj, coloana sonora, costume sau scenografie: Zeng Jian pentru imaginea filmului „Tui Na”/”Blind Massage” de Lou Ye (China)
Ursul de Aur pentru intreaga cariera: Ken Loach
Ursul de Aur pentru scurtmetraj: „Tant qu’il nous reste des fusils à pompe” de Caroline Poggi si Jonathan Vinnel
Ursul de Argint – Jury Prize: „Laborat” de Guillaume Cailleu
Premiul de debut: „Güerros” de Alonso Ruizpallacios
Lista completa a premiilor poate fi consultata pe site-ul Festivalului de la Berlin.