BAC 2011 Subiectele integrale de la examenele scrise de Matematica si Istorie
La examenele de Matematica si Istorie – sustinute miercuri, 29 iunie, in cadrul Bacalaureatului 2011 – a fost extrasa varianta de subiecte numarul 5. La Matematica, filiera teoretica, profilul real, specializarea matematica – informatica, examenul a continut trei subiecte a cate 30 de puncte. La Istorie, varianta a avut de asemenea trei subiecte: primul cu doua texte, unul despre Vlad Tepes, iar celalalt despre Matei Basarab, elevii avand de raspuns la sapte cerinte.
Descarca de aici SUBIECTELE COMPLETE de la probele de Istorie, Matematica M1, Matematica M2 si Matematica M4
var docstoc_docid=”83143190″;var docstoc_title=”subiecte matematica”;var docstoc_urltitle=”subiecte matematica”;
SUBIECTELE DE EXAMEN – ISTORIE – Varianta 5
* Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu
* Timpul efectiv de lucru este de 3 ore
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Cititi cu atentie sursele de mai jos:
A. „Asemenea masuri aspre luate impotriva clasei boieresti, ca si faptul ca [Vlad] Tepes isi recruta dregatorii nu numai din randurile vechii boierimi [din Tara Romaneasca], ci mai ales din acelea ale oamenilor devotati lui, au [ca urmare] (…) incordarea relatiilor dintre domn si marea boierime, care a cautat sa-l inlocuiasca din domnie.”
(N. Stoicescu, Vlad Tepes)
B. „Desi considerat de unii istorici ca fiind reprezentant al regimului asa-zis , Matei Basarab a fost destul de ferm cu boierii, carora nu le ingaduia abuzuri, pedepsind cu asprime pe cei ce nu se supuneau autoritatii centrale. (…)
Intarirea pozitiei domnului in statul feudal se reflecta si in continutul legiuirii. Indreptarea legii – prima opera de acest fel tiparita in Tara Romaneasca – care recunoaste unele din drepturile regaliene ale voievodului; el este singurul in masura sa fixeze taxele vamale si sa acorde scutiri, se bucura de privilegii speciale pentru proprietatile sale (…)”.
(N. Stoicescu, Matei Basarab)
Pornind de la aceste surse, raspundeti urmatoarelor cerinte:
1. Precizati statul medieval romanesc la care se refera sursa A. 2 puncte
2. Numiti „legiuirea” la care se refera sursa B. 2 puncte
3. Numiti cate un domnitor precizat in sursa A, respectiv in sursa B. 6 puncte
4. Scrieti, pe foaia de examen, litera corespunzatoare sursei care sustine ca puterea domnitorului se consolideaza prin atributiile din domeniul economic. 3 puncte
5. Scrieti, pe foaia de examen, doua informatii aflate in relatie cauza-efect selectate din sursa A. 7 puncte
6. Prezentati doua fapte istorice referitoare la implicarea romanilor in relatiile diplomatice din Evul Mediu. 6 puncte
7. Mentionati o caracteristica a actiunilor militare desfasurate de romani in Evul Mediu. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Cititi, cu atentie, sursa de mai jos:
„Dupa razboiul din Etiopia [1935-1936], Mussolini incepe sa-si puna intrebarea asupra gradului de aderare a maselor la regimul sau si asupra sanselor pe care acesta le are de a supravietui. (…) Influentat de eficacitatea hitlerista, Mussolini traseaza fascismului ca sarcina prioritara faurirea unui avand anumite trasaturi specifice (…) si care se opune stilului decadent al vietii burgheze. (…)
Cat despre adeziunea mai stransa a maselor la obiectivele principale ale fascismului (…), consensul obtinut de regim, cu cativa ani mai devreme, este serios determinat. Accentuarea totalitarismului, copierea modelului strain pe care italienii il resping imediat, teama de un conflict a carui inevitabilitate Mussolini o afirma permanent, ca si efectele persistente ale crizei (…) contribuie toate la indepartarea unei mari parti a populatiei transalpine de regimul mussolinist. Asa incat, o opozitie ascunsa incepe sa se manifeste chiar in interiorul partidului, in special in randurile tinerilor. Declansat impotriva vointei aproape unanime a poporului italian, razboiul [al Doilea Razboi Mondial] va arata brusc conducatorilor sai fisurile unui regim aparent perfect pana in 1939 si care serveste de model unei parti importante a claselor conducatoare din Europa aflata in plina criza.”
(S. Berstein, P. Milza, Istoria Europei)
Pornind de la aceasta sursa, raspundeti urmatoarelor cerinte:
1. Numiti un spatiu istoric precizat in sursa data. 2 puncte
2. Precizati, pe baza sursei date, atitudinea poporului fata de izbucnirea celui de-al Doilea Razboi Mondial. 2 puncte
3. Mentionati liderul politic si o ideologie la care se refera sursa data. 6 puncte
4. Mentionati, din sursa data, doua informatii referitoare la . 6 puncte
5. Formulati, pe baza sursei date, un punct de vedere referitor la „adeziunea” populatiei fata de regimul politic, sustinandu-l cu doua informatii selectate din sursa. 10 puncte
6. Argumentati, printr-un fapt istoric relevant, afirmatia conform careia existenta unei ideologii totalitare este o caracteristica a Europei, in a doua jumatate a secolului al XX-lea. (Se puncteaza pertinenta argumentarii elaborate prin utilizarea unui fapt istoric relevant, respectiv a conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia.) 4 puncte
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Elaborati, in aproximativ doua pagini, un eseu despre statul roman modern si relatiile internationale din secolul al XIX-lea si prima jumatate a secolului al XX-lea, avand in vedere:
– prezentarea unui proiect politic din secolul al XIX-lea, care a contribuit la formarea statului roman modern;
– mentionarea a doua fapte istorice desfasurate in statul roman pentru modernizarea acestuia, in secolul al XIX-lea;
– mentionarea a doua actiuni desfasurate de Romania in relatiile internationale din secolul al XIX-lea si precizarea unei asemanari intre acestea;
– formularea unui punct de vedere referitor la rolul statului roman in relatiile internationale din prima jumatate a secolului al XX-lea si sustinerea acestuia printr-un argument istoric.
Nota! Se puncteaza si utilizarea limbajului istoric adecvat, structurarea prezentarii, evidentierea relatiei cauza-efect, sustinerea unui punct de vedere cu argumente istorice (pertinenta argumentarii elaborate prin utilizarea unui fapt istoric relevant, respectiv a conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia), respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice si incadrarea eseului in limita precizata.
Citeste si: