Basescu si remanierea. Capitulare sau infrangere de etapa?
Traian Basescu a semnat, vineri, 3 septembrie, prima capitulare majora din cel de-al doilea mandat la Cotroceni. Acceptand toate cele sase propuneri in locul ministrilor remaniati, seful statului incalca un set de principii si obiective declamate public, coboara standardele politice, sacrifica interesul public in favoarea maruntelor jocuri de partid. In primul rand, trece peste propriul angajament, potrivit caruia remanierea promisa la 1 septembrie se va face pe baza unor evaluari. N-a fost sa fie. Am avut de-a face cu o remaniere clasica, desfasurata dupa toate regulile netransparentei si arbitrariului, intr-o atmosfera de razboi intre presedinte si premier. Ce fete ponosite la depunerea juramantului! Ce figuri dezolante, ce orizont fara speranta!
In al doilea rand, seful statului coboara standardele politice, desi logic era sa le ridice, daca tot a fortat o remaniere. Accepta fara nici o obiectie sa fie inlocuiti profesionisti ca Vladescu sau Dumitru cu politruci, cu anonimi din partid, scosi din jobenul organizatiilor de catre greii partidului. Altfel spus, a sacrificat criteriul competentei in alegerea ministrilor, dand satisfactie clientelei de partid. Asadar, n-am aflat ce li se imputa ministrilor schimbati, nici ce-i recomanda pe noii veniti.
Din acest punct de vedere, Traian Basescu gireaza si perpetueaza in mod inacceptabil noi experiente politice in vremuri de criza economica, ceea ce nu poate fi decat impotriva interesului public. Aceste vremuri ar fi reclamat recrutarea unor competente certe pentru posturile cheie din Guvern – finante, economie, munca – nu veleitari si anonimi „care merita o sansa”, nu politruci obscuri din provincie propulsati de oameni de afaceri suspecti, nu CV-uri pestrite, subtirele. Insa PDL, la fel ca PNL sau PSD, sunt captive retelelor financiare construite in timp si nu mai pot oferi solutii administrative rezonabile.
Cu ei vrea Traian Basescu sa modernizeze statul? Cu ei, cu oameni ca Tabara sau Ariton, va reforma institutii si va scoate Romania din criza? Raspunsul este, in mod evident, nu. Oameni ca ei pot satisface, cel mult, clientela de partid, pot executa mai eficient comenzile partidului, dar nu pot schimba Romania in bine. N-au probat ca dispun de viziunea si anvergura politica necesare unor oameni chemati sa scoata Romania din prapastie.
Putea insa Traian Basescu sa refuze doua-trei propuneri dintre cele avansate de premierul Boc? Daca ne intoarcem la primul sau mandat, vom vedea ca a mai respins propuneri. Evident ca putea. In ianuarie 2008, s-a opus numirii Noricai Nicolai la justitie, pe motiv ca mapa profesionala indica pete incompatibile cu inalta functie. Or, in „mapa profesionala” a senatorului Ariton, propus astazi la economie in locul lui Videanu, se gasesc pete cel putin la fel de mari ca in mapa Noricai Nicolai, insa de aceasta data Traian Basescu a utilizat dubla masura.
Refuzul numirii unui ministru propus de premier amplifica, asa cum am vazut in Guvernarea Tariceanu, tensiunile intre palate. Odata aparute, tensiunile se amplifica din cauza Constitutiei, care-i acorda presedintelui un rol major la formarea cabinetului, dar nu-i lasa aceleasi puteri cand vine vorba de schimbarea premierului sau a ministrilor.
De ce a fluturat insa Traian Basescu steagul alb? A evitat, probabil, escaladarea conflictului cu propriul partid, inghitind cu noduri ce i-au bagat pe gat Videanu si alti grei din partid, prin emisarul Emil Boc, cunoscut oficial drept presedinte de partid. Un refuz la semnarea decretelor ar fi echivalat cu o declaratie publica de razboi adresata premierului Boc si propriului partid, ceea ce ar fi antrenat o serie de explozii in lant. Seful statului a ales, prin urmare, sa-si sigileze mandatul pe urmatoarele luni. Capitulare sau infrangere de etapa?
P.S.Comportamentul lui Traian Basescu de astazi incepe sa semene cu cel al lui Ion Iliescu. Si el s-a predat baronilor mari si mici din partid. A picat proba de curaj si imaginatie despre care vorbeam zilele trecute, iar robotelul Boc s-a defectat partial, la fel cu si Adrian Nastase fortase decuplarea de Cotroceni. Ar mai fi o varianta: Traian Basescu n-a crezut niciodata in ce spune, prin urmare n-a pierdut astazi mai nimic, capituland.
P.S.2 Recuperarea lui Mihai Dumitru de la Agricultura pe postul de sef al comisiei prezidentiale pentru agricultura repara putin nedreptatea facuta acestui tehnocrat onest si e o dovada in plus ca remanierea, cel putin in cazul sau, nu se justifica. De ce n-ar mai fi bun in Guvernul Boc, dar e bun la Presedintie?