Bodyguardul din umbra
Educatia financiara devine tot mai importanta, pe masura ce lumea si pietele financiare devin din ce in ce mai complicate. Lucrul acesta este valabil nu doar pentru investitori, ci (mai ales) pentru membrii unei familii obisnuite, pusi in fata unor provocari financiare complexe.
Fiecare dintre noi cauta sa isi asigure intr-un fel sau altul, viitorul. Fiecare cautam sa stam sub “umbrela” unei asigurari de viata, sa avem o pensie decenta, care sa ne fereasca de socuri financiare. Dar, in acelasi timp admitem ca ne e dificil sa gasim cea mai buna solutie, pentru ca nu suntem familiari cu mecanismele complicate dupa care pietele financiare functioneaza.
Suntem in stare sa optam in mod riguros pentru destinatiile de vacanta, pentru o bautura racoritoare dar suntem aproape neputinciosi sa decidem lucrurile cu adevarat esentiale, cum sunt cele legate de viitorul fiecaruia- care e pensia privata cea mai buna, ce asigurare de viata ni s-ar potrivi sau care ne sunt cu adevarat nevoile prioritare ce trebuie acoperite. Pentru a putea decide toate acestea in cunostinta de cauza, este nevoie de o minima cultura financiara.
Intr-o lume in care speranta de viata tinde sa creasca, este firesc sa te intereseze ce suport financiar iti va asigura confortul. Avand minime cunostinte financiare, diminuezi riscurile luarii unei decizii gresite, dificil de corectat ulterior.
Intrebarea este insa, cine sa ajute pentru a creste cultura financiara a consumatorului de produse financiare? In primul rand scoala si apoi Statul au un rol foarte important in asta, fiecare prin intermediul canalelor proprii de instruire si comunicare. Unele banci centrale (FED, in primul rand) au pagini de internet dedicate educatiei financiare, cu explicatii dintre cele mai simple date notiunilor celor mai complexe.
E nevoie de programe de educatie financiara, mai ales in domeniul economisirii, al pensiilor si al asigurarilor. Un asemenea program ar avea rolul unui bodyguard din umbra, care sa ii explice celui pe care il pazeste avantajele unor produse si riscurile altora. E ca si cand, la o intersectie, cineva ti-ar explica unde duce fiecare drum si ce vei intalni daca o vei lua pe acolo.
Desigur, e nevoie de a face distinctia intre educatia financiara si sfaturile comerciale. Institutiile financiare trebuie sa adopte conduri etice de conduita, sa fie transparente si responsabile.
Educatia financiara devine infinit mai importanta atunci cand discutam despre asigurari si pensii din cauza naturii foarte specifice a acestor produse financiare. E vorba de contracte care se intind pe perioade lungi de timp si in care o parte din actori sunt oameni obisnuiti care nu au un nivel foarte avansat de cunostinte financiare. Produsele insele pot parea complicate cu o serie de termeni dificil de inteles (dobanzi, randamente, riscuri, longevitate, mod de impunere fiscala etc).
Diverse studii arata ca cei mai multi dintre cetateni nu au aproape niciun fel de cunoastere de baza a chestiunilor financiare. Potrivit unui sondaj efectuat recent la nivel european, doi din trei consumatori britanici sunt de parere ca subiectele financiare sunt prea complicate pentru intelegerea lor.
Un alt sondaj a avut rezultate similare in Italia, Franta si Spania, in timp ce un studiu efectuat in Ungaria arata ca in jur de 70% dintre cei intervievati nu stiau ce reprezinta inflatia. Un studiu finantat de Comisia Europeana a subliniat ca aproape jumatate dintre locuitorii Europei de est nu au un cont bancar, care reprezinta punctul de pornire al oricarei operatiuni financiare
In Suedia, un proiect similar s-a adresat muncitorilor adulti cu varste aproape de pensionare, in vederea prezentarii informatiilor esentiale necesare modalitatii de investitie a fondurilor lor de pensionare. Initiativa a fost transpusa de catre o banca nationala, Swedbank, pentru a compensa lipsa de informare care a urmat introducerii din 2000 a noului sistem de pensii pentru angajatii suedezi. Banca si-a oferit gratis serviciile, primind oportunitatea de a pregati in schimb noi clienti potentiali.
Eficacitatea culturii financiare nu cred ca mai trebuie demonstrata. Ea are rolul tacamurilor la masa. Le ai, mananci singur; nu le ai, astepti sa iti dea careva, din cand in cand, cate-o bucatica.
(articolul face parte din suplimentul de promovare a educatiei financiare Asigurari si Pensii, care va fi lansat pe 29 mai, de HotNews.ro si ING )