Sari direct la conținut

Business Report: Ce castiguri aduc terenurile date in arenda; Rusii dau tarcoale pachetului "Petrom" detinut de Fondul Proprietatea; Cine asigura competitivitatea marfii romanesti la export. Topul judetelor; Va renunta Dacia la un model?

HotNews.ro
BUSINESS REPORT, Foto: Colaj foto
BUSINESS REPORT, Foto: Colaj foto

Ce castiguri aduc terenurile date in arenda. In acest an, proprietarii romani care au terenuri agricole in arenda vor primi circa 750 de kilograme de grau sau porumb la hectar, la o productie medie de aproape 4 tone la hectar. Chiar daca statisticile provizorii din acest an, inaintate de Ministerul Agriculturii, arata o cantitate de cereale mai mare decat in 2013, arenda se mentine la acelasi nivel din ultimii ani. Asadar, la o productie medie de 3,65 de tone de grau la hectar, proprietarii care si-au arendat terenurile vor primi o cantitate cuprinsa intre 500 si 900 de kilograme de grau sau porumb la hectar, in functie de zona, reiese dintr-un sondaj facut de Capital in randul asociatiilor de producatori agricoli de la nivelul intregii tari, scrieCapital.ro.

Rusii dau tarcoale pachetului „Petrom” detinut de Fondul Proprietatea. FP a anuntat, de cateva luni, ca vrea sa-si diminueze participatia la „Petrom” (SNP), negocierile ajungand chiar si in Rusia, potrivit unor surse familiare cu situatia. Oficial, FP asteapta conditii de piata favorabile ca sa isi reduca participatia la SNP, sub 15%, dupa cum a anuntat pe 5 martie. Neoficial, tensiunile din Ucraina si strategia geopolitica a tarii noastre pot inclina balanta negocierilor. Unii analisti sunt de parere ca evolutia in urcare a actiunilor FP, atingand, ieri, un maxim istoric de 0,9195 lei/unitate, si cea in scadere a SNP, la 0,4640 lei/actiune, ieri, sustin zvonurile din piata potrivit carora Fondul s-ar pregati de o tranzactie cu actiuni Petrom, cat de curand, ba chiar ca ar intentiona sa isi faca exitul complet, anuntaBursa.ro.

Cine asigura competitivitatea marfii romanesti la export. Topul judetelor. Exporturile romanesti in UE au crescut, la fel ca si complexitatea lor. Totusi, disparitatile intre judetele Romaniei sunt immense, atat la volumul propriu-zis al exporturilor, cat si la „calitatea” lor. „Avantajele competitive, masurate prin participarea la exporturi, sunt concentrate in sapte judete, localizate in principal in vestul si centrul tarii (Arges 10%, Timis 9%, Arad 5%, Constanta 5%, Bihor 4%, Brasov 4%, Sibiu 4%), care impreuna cu Bucuresti (17%) realizeaza 60% din exporturile Romaniei”, se arata in Strategia Nationala de pentru Competitivitate 2014-2020, document pus in dezbatere publica de Ministerul Economiei. „Judetele Calarasi, Ialomita, Mehedinti, Neamt, Olt, Tulcea si Vrancea nu au exporturi de tehnologie inalta, iar 29 de judete din totalul de 42 nu depasesc pragul de 1% din totalul pe tara” se mai arata in document, informeazaEconomica.net.

Discutiile tehnice cu FMI de la Bruxelles – varful de plata din 2015 si cele doua noi probleme. Delegatia guvernamentala a Romaniei, insotita reprezentanti ai BNR, a inceput marti, 16 septembrie, la Bruxelles, discutiile tehnice cu troica FMI-BM-CE, in cadrul unei intalniri organizate, in premiera, in afara tarii. Dincolo de agenda anuntata de Comisie (ultimele masuri economice ale guvernului, executia bugetara si stadiul de implementare a memorandumului), exista imprumuturile concrete acordate Romaniei in perioada de criza. Romania va trebui sa aloce anul viitor, in plus fata de acest an, aproape o jumatate de procent din PIB pentru platile aferente pachetului de asistenta externa contractat in 2009 prin acordul cu FMI-UE-BM. Astfel, in anul 2015 va fi atins varful de plata pentru achitarea datoriilor contractate cu acel prilej, suma totala necesara (rate de capital plus dobanzi si comisioane) fiind de peste 1,8 miliarde euro, scrieCursdeguvernare.ro.

Intreprinzatorii sunt tot mai pesimisti. Principala temere: scaderea cererii si a veniturilor din vanzari. Antreprenorii romani au devenit mai pesimisti in ceea ce priveste evolutia afacerilor in acest an, potrivit unui studiu al companiei de consultanta si audit Ernst&Young (EY). Ponderea celor care estimeaza o scadere a veniturilor in 2014 a crescut la 12%, de la 2% la inceputul anului. „Daca, la inceputul anului, liderii de business din Romania aveau asteptari majoritar pozitive in privinta cresterii afacerilor lor in 2014, cu cat ne apropiem de sfarsitul anului asteptarile sufera corectii si incep sa se accentueze extremele: fie cresteri mai mari, pentru afacerile care au fructificat oportunitatile din piata, fie scaderi”, se arata intr-un comunicat al EY Romania. Astfel, potrivit studiului „O noua viziune a cresterii”, publicat marti de companie, pe zona cu asteptari de scadere a veniturilor s-au situat 12% dintre respondenti, fata de doar 2% la editia precendenta a studiului, realizata la inceputul anului 2014, anuntaAdevarul.

Guvernul vrea sa scada TVA si la alte alimente: Pe cand promisa reducere a cotei de 24%? Guvernul a anuntat ca una dintre prioritatile sale este micsorarea TVA. In strategia fiscal-bugetara 2014-2016 se precizeaza ca va avea loc „reducerea treptata in urmatorii patru ani a TVA pe masura imbunatatirii colectarii veniturilor bugetare”. Desi executivul a depasit prima jumatate a mandatului, nu a existat nicio discutie publica sau declaratie oficiala privind intentia de scadere a taxei. Recent, premierul Victor Ponta a anuntat ca se gandeste la reducerea TVA pentru alte alimente, sustinand ca TVA de 9% la piine si produse de panificatie a fost un succes, informeazaCapital.ro.

Va renunta Dacia la un model? Conform unor informatii vehiculate in ultimele zile, in presa franceza, Dacia ar putea renunta la unul dintre modelele din gama actuala. Decizia ar fi motivata de vanzarile sub asteptari inregistrate de trei dintre modele. Intrebarea pe care si-o pun ziaristii francezi este urmatoarea: la care dintre modele se va renunta? Informatia este confirmata de Arnaud Deboeuf, directorul programului Entry la Renault. Acesta sustine ca grupul va studia posibilitatea suprimarii unui model Dacia. Cele trei modele amenintate in prezent sunt Logan MCV, Lodgy si Dokker, fiecare dintre ele inregistrand vanzari slabe. Insa principalul vizat pare sa fie Lodgy, MPV-ul cu 5 sau 7 locuri lansat in urma cu doi ani si care se pare ca isi convinge cu greu clientii. In prima jumatate din 2014, vanzarile acestui model la nivel mondial au scazut cu 42,2%, la 24.362 unitati. Logan MCV (cu 28.500 de unitati vandute) si Dokker (cu circa 30.000 de unitati) stau ceva mai bine, insa nu foarte departe de Lodgy, scrie24auto.ro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro