Business Report: Cresterea economica spectaculoasa si boala ei: deficitul de cont curent depaseste 2,5 miliarde de euro la mijlocul anului; Solutia bancherilor la criza creditelor de casa: asigurarea de viata. Sapte banci cer asigurare si reduc avansul; Managerii cauta solutii pentru a rezolva conflictele intre generatii aparute in companii
Cresterea economica spectaculoasa si boala ei: deficitul de cont curent depaseste 2,5 miliarde de euro la mijlocul anului.Contul curent al balantei de plati a inregistrat pe primul semestru al acestui an un deficit de 2,507 miliarde de euro, performanta de aproape sapte ori mai slaba decat cea de -374 milioane euro inregistrata in aceeasi perioada din 2015. Paradoxal, aceasta contraperformanta vine pe fondul unui avans economic anuntat de INS a fi de 5%, accelerat de la 4,3% in trimestrul unu pana la 6% in trimestrul al doilea. In pofida cresterii foarte bune a PIB, pe fondul majorarii cu peste 15% a veniturilor populatiei, deficitul din comertul cu bunuri s-a inrautatit cu aproape 40%, depasind patru miliarde de euro. Deocamdata, salvarea a venit pe segmentul serviciilor, unde situatia s-a imbunatatit usor fata de anul precedent si a redresat balanta cu 3,34 miliarde euro.De retinut si, modificarea intervenita pe segmentul veniturilor primare ( in principal venituri din investitiile directe si de portofoliu facute anterior, adica recuperarea banilor adusi in tara sub forma de profituri transferate catre strainatate), unde soldul negativ a crescut cu 56% in raport cu aceeasi perioada din 2015, potrivitCurs de Guvernare.
Solutia bancherilor la criza creditelor de casa: asigurarea de viata. Sapte banci cer asigurare si reduc avansul.Dupa o perioada de deruta, de majorari si reduceri succesive de avans pentru creditul de achizitie al unui imobil, sapte banci par sa fi gasit mixul perfect. Creditul care acopera toate riscurile bancii si poate fi accesibil si clientilor arata asa: avans de 15%-25% din valoarea imobilului, dobanda sub 4% in lei, un comision anual de administrare si o polita de asigurare de viata (cu un cost de circa 0,3% din soldul creditului). Asigurarea de viata pare sa fie o alternativa viabila a majorarii avansului, masura care omoara piata ipotecara. Surse din piata bancara ne-au declarat ca, dupa majorarea avansurilor pentru creditele ipotecare, volumul de creditare pe acest segment a scazut cu circa 70%. In noile conditii, o serie de banci se indreapta doar spre creditarea consumului sau a IMM-urilor, renuntand la creditul pentru casa, altele cauta solutii fara risc pentru o reducere a avansurilor majorate, iar restul lucreaza cu cu avans de 25%, dublat de asigurarea de viata a debitorului, metoda ideala, se pare, pentru acoperirea riscului rezultat din deprecierea imobilului adus in garantia bancii. Consumul duduie, iar ipotecarul moare, anuntaEconomica.
Managerii cauta solutii pentru a rezolva conflictele intre generatii aparute in companii.Angajatii in pozitii de senior manager au inceput sa-si ia ucenci pe care sa-i creasca, din profilul generatiei Y, sa-si aleaga un lider din mediul lor, care sa fie puntea catre generatia Y, spune Viorel Panaite, managing partner al firmei de training Human Invest. Tot mai des in ultima vreme, companiile apeleaza la consultanta in resurse umane cerand ajutor pentru a putea stabili un dialog intre angajatii din generatii diferite. Multe proiecte ale companiei pot avea de suferit daca reprezentantii firmei nu se inteleg, iar aceste neintelegeri sunt puse pe seama diferentelor dintre generatii:”Interesant este ca in ultimele doua luni, iunie si iulie, am primit de la patru firme cereri pentru proiecte prin care sa deschidem dialogul intre generatii in companiile lor, de la o companie farmaceutica, una de productie piese auto, una din industria ospitalitatii si una de distributie”. Acest tip de conflict ar putea fi solutionat printr-un dialog constructiv intre generatii, la aceeasi masa, in care oamenii sa se cunoasca reciproc, sa isi cunoasca inclusiv aspiratiile, nevoile si stilurile de a lucra, mizand pe punctele tari ale fiecaruia, a adaugat Viorel Panaite, relateazaCapital.
Victor Ponta sustine ca nu trebuie sa ne sperie cresterea economica din anul 2016.Fostul premier Victor Ponta sustine ca economia Romaniei este in crestere si ca acest fenomen nu trebuie sa ingrijoreze opinia publica. nu exista riscul „supraincalzirii” economiei romanesti, cresterea economica din 2015 si 2016 fiind obtinute pe alte fundamente decat cea din 2008 care a amplificat efectele crizei ce a afectat tara noastra, mai ales in anul 2010. „Nu trebuie sa ne sperie cresterea economica record pentru ca nu seamana deloc 2016 cu 2008!”, a scris Victor Ponta, luni, pe Facebook. In opinia fostului premier, cresterea economica din anul 2008 s-a bazat pe credite bancare riscante, pe cresterea exploziva a pretului tranzactiilor imobiliare si pe acordarea de credite cu buletinul pentru populatie. In schimb, in 2016 Romania are o economie competitiva, in care productia industriala si exporturile cresc, iar inflatia si cursul de schimb sunt stabile. „Atunci cresterea s-a simtit la putini privilegiati; acum cea mai mare parte a populatiei a beneficiat si a simtit in buzunar si in nivelul de viata fiind mult mai uniform repartizata, potrivitRomania Libera.
Aventura Toyota: Auris ofera cel mai ieftin drum spre mare.Cand calatoresti de placere, conteaza si drumul, nu doar destinatia. Ba chiar si masina, daca ai de unde alege. Am optat pentru trei rute diferite spre mare, cu trei modele Toyota foarte interesante. Care este cea mai buna alegere pentru calatoriile extraurbane: un hatchback din segmentul C, un SUV compact sau un masiv off-roader? Cu propulsie hibrida sau cu un diesel conventional? Pentru a afla raspunsul, am pus de o aventura: am luat trei reprezentate ale speciilor enuntate mai sus si ne-am impartit pe trei rute diferite catre mare. Dragos a optat pentru Toyota RAV4 Hybrid, convins ca cei 197 CP ai sistemului de propulsie ii confera cel mai rapid mijloc de transport catre plaja din Mamaia. Si a facut ca majoritatea turistilor (romani): a mers pe A2, grabit sa simta briza marii si atmosfera estivala din nordul litoralului, scrieAuto-Bild.ro.
Previziuni pesimiste pentru micii retaileri. Vanzarile magazinelor independente au scazut sub pragul de 10 miliarde de lei.Pentru prima data, anul trecut vanzarile generate de lanturile autohtone de retail au cazut sub pragul de 10 miliarde de lei. In ultimii cinci ani, declinul a fost de peste 20%, iar in perspectiva anului 2020 am putea asista la o scadere a rulajelor realizate de acesti retaileri pana la 7 miliarde de lei. Au trecut sase ani de cand un oficial guvernamental, membru al plenului Consiliului Concurentei, puncta trecerea Romaniei la comertul modern prin citarea unor studii conform carora hipermarketurile, magazinele discount, cash&carry si supermarketuri au depasit 50% din totalul pietei de profil, in detrimentul comertului traditional reprezentat de chioscuri, alimentare si alte mici magazine de cartier. De atunci, cota magazinelor moderne a crescut punct cu punct, ajungand in primul trimestru al acestui an, potrivit GFK Romania, la 60% din piata. In afara de traditionalii chioscari, care in cea mai fericita varianta s-au transformat in francizati ai lanturilor internationale precum Delhaize Group (Shop&Go) sau Metro Group (La doi Pasi), expansiunea retailerilor internationali a maturat si mare parte dintre lanturile de magazine autohtone care au incercat sa se modernizeze, dar nu au reusit, informeazaEconomica.