Business Report: Cum va fi economia din "programe" când se va lovi de realitate?; GDF Suez: Nu vor exista probleme iarna aceasta cu livrările de gaz rusesc către Europa; Experti bancari si politicieni sesizeaza: Bancheri suspectaţi de "trafic de influenţă" şi "manipularea cursului"
Cum va fi economia din „programe” cand se va lovi de realitate? Anul 2015 va aduce Romaniei un nou presedinte, dar si o presiune financiara uriasa. Care este modelul economic pe care il propun principalii candidati in programele lor? Angajamentele financiare pentru 2015 sunt coplesitoare. Pana acum, niciunul dintre candidatii la prima functie in stat nu a dat vreo solutie. Dezbaterea politica a acoperit o problema foarte spinoasa care ii va afecta pe toti cei chemati acum sa voteze: Romania va avea nevoie de 15 miliarde de lei, anul viitor: reducerea CAS (5 miliarde de lei), taierea deficitului cu 0,8% din PIB (5 miliarde de lei), cheltuieli pentru aparare (circa 2,5 miliarde lei) si majorarea cofinantarii pentru fondurile europene (2,5 miliarde lei). Cum va fi abordata politica fiscal-bugetara: majorari de taxe sau reduceri de cheltuieli? Cine va fi favorizat si cine va pierde? Care sunt prioritatile economiei? Raspunsurile la aceste probleme nu pot fi aflate din programele economice ale prezidentiabililor, scrie Capital.ro.
GDF Suez: Nu vor exista probleme iarna aceasta cu livrarile de gaz rusesc catre Europa. Directorul executiv al companiei franceze GDF Suez, Gerard Mestrallet, a estimat ca in aceasta iarna nu ar trebui sa existe probleme cu livrarile de gaz rusesc catre Europa, informeaza TASS. „Nu excludem ca intre Rusia si Ucraina ar putea sa apara probleme (in aceasta privinta), insa referitor la livrarile de gaz rusesc spre Europa de Vest nu ar trebui sa existe probleme”, a declarat Mestrallet pentru cotidianul britanic Financial Times, citat de agentia de presa rusa. „Avem nevoie de gaz rusesc, iar Rusia – de mijloace financiare pentru resurse energetice”, a spus oficialul GDF Suez. Potrivit lui Mestrallet, Europa este acum mai bine pregatita decat in urma cu cativa ani pentru a face fata perturbarilor in livrarile de resurse energetice. Acest lucru are legatura cu infiintarea unei noi infrastructuri, precum gazoductul Nord Stream, care leaga Rusia si Germania prin Marea Baltica. In afara de aceasta, GDF Suez este gata sa foloseasca depozitele de gaz din intreaga Europa, a mai spus directorul executiv al companiei, potrivit Economica.net.
Pozitia Poloniei, Ungariei si Cehiei fata de Zona Euro si consecintele pentru Romania. In anul 2003, tarile din Europa Centrala care au aderat la UE in 2004 dar nu adoptat inca moneda unica europeana isi propuneau drept tinta a intrarii in Zona Euro intervalul 2008 – 2010, cu Ungaria in 2008, Polonia in 2008 – 2009 si Cehia in 2009 – 2010 ( impreuna formeaza asa-numitul grup CE 3) . Urmare a evolutiilor determinate de criza economica intervenita intre timp, toate cele trei state au renuntat la a mai stabili o data-tinta pentru aderare. Pozitiile adoptate de aceste tari ne intereseaza prin prisma regimului valutar similar, respectiv nivelul de dezvoltare mai apropiat de al nostru si cursul de schimb flotant in raport cu euro ( ceea ce nu este cazul Bulgariei si nu a fost nici al statelor baltice). Mai ales ca, deocamdata, Romania este singura care a anuntat intentia de a adopta euro, schimbare stabilita pentru anul 2019, potrivit Curs de Guvernare.ro.
Prima masina: promisiuni multe, restrictii si mai multe. Angajat cu varsta intre 30 si 35 de ani, vechime in munca si un salariu de cel putin 2.100 lei, plus bani de avans. Asa arata portretul-robot al viitorului beneficiar al programului „Prima masina”. Atat dealerii auto cat si datele ANOFM arata ca sita este mult mai deasa decat rezulta din prezentarile oficiale si ca putini vor fi cei care vor putea ajunge la acest tip de credit. Programul care urmeaza sa fie lansat in cateva saptamani se adreseaza celor care au un salariu de circa 2.100 lei, in conditiile in care salariul mediu net este de 1.600 lei. Beneficiarii programului trebuie sa poata achita un avans de 2.900 de lei si o rata lunara de 700 de lei, timp de 7 ani, valoarea autoturismului fiind de 13.000 de euro, informeaza Romania Libera.ro.
Experti bancari si politicieni sesizeaza: Bancheri suspectati de „trafic de influenta” si „manipularea cursului”. Eugen Nicolaescu, vicepresedintele Comisiei de Buget, Finante si Banci din Camera Deputatilor: „Declaratiile bancherilor, care nu au legatura cu realitatea, ci cu traficul de influenta, nu pot fi luate in seama de cineva”. Specialistii spun ca afirmatiile sefilor de banci urmaresc influentarea votului din Parlament asupra conversiei creditelor in valuta. Unii politicieni, dar si o parte dintre analistii economici considera ca afirmatiile facute recent de Tomas Spurny, presedintele executiv al Bancii Comerciale Romane (BCR), si Laszlo Diosi, directorul executiv al OTP Bank, sunt manipulatoare si urmaresc influentarea votului pe care Parlamentul urmeaza sa-l dea pe initiativele legislative care privesc conversia creditelor in valuta. De aceeasi parere sunt chiar si unele surse din piata bancara. Mai mult pe Bursa.ro.
„Credibilitatea pensiilor private a fost afectata de problemele asigurarilor si ale pietei de capital”. Credibilitatea sistemului privat de pensii a fost afectata de dificultatile cu care se confrunta celelalte doua sectoare financiare non-bancare aflate in grija Autoritatii de Supraveghere Financiara – piata de capital si asigurari-, potrivit lui Ion Giurescu, vicepresedintele ASF pentru sectorul de pensii private. Domnia sa a declarat ieri: „Este ingrijorator ca, dupa unirea fostelor autoritati de supraveghere din domeniul pensiilor private, asigurarilor si pietei de capital sub umbrela ASF, pensiile private incep sa fie afectate si sa piarda credibilitate, iar aceasta situatie nu are nicio legatura cu evolutia sistemului. Ne-am molipsit de la asigurari si piata de capital, care se confrunta cu unele probleme, mai mici sau mai mari”. Integral pe Capital.ro.
Canalul Dunare-Bucuresti, inca un megaproiect amanat. Inceput in vremea lui Ceausescu, va fi reluat abia din 2030. Din cauza costurilor de 1,5 miliarde de euro, lucrarile la canalul inceput pe vremea lui Ceausescu ar putea fi reluate abia din 2030, arata Master Planul de Transport la capitolul privind sectorul naval. Inceput in 1986 si abandonat (aproape total) dupa Revolutie, Canalul Dunare-Bucuresti a starnit mari controverse, din cand in cand, dar nu a mai inaintat cu niciun metru. Acum, dupa aproape 25 de ani, un nou verdict vine sa-i pecetluiasca soarta: lucrarile vor fi reluate abia din anul 2030. ¬Lucrarile la Canalul Dunare-Bucuresti, estimate la 1,5 miliarde de euro, vor fi reluate abia peste 16 ani din cauza costurilor ridicate¬, a fost verdictul dat de Marcel Bolos, seful Autoritatii de Management pentru Programul Operational Sectorial Transport (AM POST). Citeste mai mult pe Adevarul.ro.
Oferta de munca la Cora, Coca-Cola, Rewe, Telekom si Banca Transilvania. Cora, Coca-Cola HBC, Rewe, Telekom Romania si Banca Transilvania sunt cativa dintre greii din economie care fac angajari, in aceasta perioada. Ce profiluri de candidati cauta angajatorii si pana cand primesc CV-uri pentru locurile de munca vacante? Cora Pantelimon angeajeaza un operator punct de beneficii. Te califici pentru acest post daca ai absolvit liceul si ai promovat examenul de Bacalaureat, ai bune abilitati de operare PC si, preferabil, ai mai lucrat in asigurari, vanzari sau relatii cu clientii. Pana pe 7 noiembrie se primesc candidaturi pentru acest loc de munca. Coca-Cola HBC angajeaza pe postul de regional sales assistant la Cluj. Te califici pentru acest post daca esti cel putin student in an terminal, ai excelente cunostinte de operare in Excel, Power Point, Word, Access, ai cunostinte avansate de limba engleza si, preferabil, experienta intr-un post similar. 9 noiembrie este ultima zi in care angajatorii primesc CV-uri pentru acest post.Citeste integral Economica.net.