Business Report: Lista primelor companii de stat care vor avea management privat; Avem potentialul sa concentram industria auto din regiune; Ne-a vindut milioane de frididere si televizoare. Ce mai vrea Ostahie de la Altex; Topul afacerilor imobiliare proaste: Ofshore-urile lui Tiriac, ibericii, Adama si Cooper Beech
Este sau nu momentul sa privatizam companiile statului? Marile companii din sectorul public au incheiat anul 2010 cu rezultate contradictorii. Intrebarea care se pune acum este: ce-ar fi mai profitabil pentru Romania, sa le pastreze sau sa le privatizeze? CFR SA a avut in 2010 afaceri de 1,1 miliarde de lei si pierderi nete de 1,3 miliarde. Compania Nationala a Huilei a raportat, pentru aceeasi perioada, o cifra de afaceri de 663 de milioane de lei si o pierdere neta de 638 de milioane. Si Termoelectrica se potriveste perfect in acest peisaj: conform Ministerului Finantelor, a inregistrat afaceri de 584 de milioane de lei anul trecut si 432 de milioane lei pierdere. De cealalta parte stau nume precum Romgaz (651 de milioane de lei profit net in 2010, la o cifra de afaceri de 3,57 miliarde), Transgaz (376 de milioane de lei profit net la afaceri de 1,3 miliarde) sau Hidroelectrica (292 de milioane profit net anul trecut la o cifra de afaceri de 3,27 miliarde de lei), scrie Capital.ro.
Avem potentialul sa concentram industria auto din regiune. Sectorul auto si componente auto reprezinta, chiar si in prezent, in plina criza economica, o oportunitate de afaceri pe care investitorii straini o pot valorifica in tara noastra ca sa obtina marje de profit bune, ne-au declarat reprezentantii Centrului Roman pentru Promovarea Comertului si Investitiilor Straine (CRPCIS). In opinia oficialilor CRPCIS, sectorul auto, desi se confrunta in acest moment cu anumite turbulente din cauza contextului economic international, va redeveni cat de curand un sector de top, deoarece potentialul pe care acest domeniu il prezinta pentru Romania nu a fost atins inca. „Avem incredere ca, odata ce criza economica va fi depasita, Romania va ramane, la nivel regional, un cluster pentru industria componentelor auto”, ne-au precizat reprezentantii CRPCIS. Si Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), este de parere ca societatile din domeniul componentelor auto s-au dezvoltat mult in ultima vreme, producand „tot felul de componente pentru masini, inclusiv software” si ca exista o atractivitate anume pentru acest sector, anunta Bursa.ro.
Ne-a vindut milioane de frididere si televizoare. Ce mai vrea Ostahie de la Altex. Intr-un interviu acordat in exclusivitate pentru MONEY.ro, Dan Ostahie, proprietarul celui mai mare retailer de produse electronice si electrocasnice, povesteste despre strategia sa de business in perioada de criza si despre viitorul companiei sale. „Daca ar fi sa o facem o radiografie mai onesta, trebuie sa ne intoarcem la niste valori. Inainte de criza, in 2008, am validat valorile de leadership ale Altex in sectorul de electrice si electrocasnice. S-a bazat pe extinderea de magazine, intelegerea nevoii consumatorilor de suprafete mai mari, pe creditul cu buletinul, ce a reprezentat atunci o necesitatea. Incepand cu 2009, discursul s-a schimbat. Piata a fost inundata de vesti negative, de o atitudine mai degraba panicarda. (…) Ne aflam in 2011 dupa o perioada in care Altex a facut ajustari semnificative si putem constata ca deciziile luate au adus sanatate finaciara, au avut loc schimbari de procese, compania s-a reinnoit si probabil, ca a inteles realitatile pietei mai bine ca ceilalti retaileri. Urmeaza o perioada in care trebuie sa intelegem si mai bine necesitatile consumatorului, care si ele s-au schimbat intre timp”. Integral in Money.ro.
Topul afacerilor imobiliare proaste: Ofshore-urile lui Tiriac, ibericii, Adama si Cooper Beech. Realitatile ultimilor doi ani au impus o regula neplacuta companiilor specializate in dezvoltari rezidentiale, pierderile financiare. In Bucuresti , circa 50 de dezvoltatori activi pe piata rezidentiala au avut un rulaj de peste 170 mil. euro, iar mai mult de 30 dintre acestia au raportat pierderi financiare cifrate la circa 55 mil. euro. In topul dezvoltatorilor rezidentiali cu cele mai mari pierderi financiare se afla ofshore-urile controlate indirect de catre Ion Tiriac (Masterange Romania si Parcul Banatului), firmele spaniole Gea-Prasa, Gea International Development, Fadesa, dar si companii precum Adama, grupul de firme Cooper Beech si Ferco Investment, scrie Financiarul.
Eterniti Hemera, un super-SUV. Nu cu mult timp in urma, relatam aici despre Eterniti, o noua marca de automobile de lux, care urmeaza sa-si faca debutul oficial in cadrul Salonului de la Frankfurt. O data cu lansarea marcii a fost anuntat si primul model realizat de Eterniti Motors, SUV-ul de lux Hemera. In asteptarea premierei de la Frankfurt, compania cu sediul la Londra a dat publicitatii primele imagini cu Hemera. Surpriza neplacuta pentru cei care se asteptau sa vada un automobil nou-nout: Hemera este derivat din… a doua generatie a SUV-ului Porsche Cayenne. Chiar si asa, isi merita apelativul de super-SUV, avand in vedere luxul oferit la interior, dar si performantele dinamice. Va intra in productie de anul viitor, urmand sa fie asamblat manual. La Frankfurt, masina va fi prezentata de Alastair Macqueen, multiplu castigator al cursei de la Le Mans, si de pilotul de Formula 1 Johnny Herbert, acesta din urma fiind ambasador al noului brand britanic, anunta 24auto.ro.
Fuziunea, in varianta perfecta pentru clientii Alpha Bank si Bancpost. Grupurile elene EFG Eurobank si Alpha Bank au decis sa fuzioneze, dand astfel nastere celui mai important grup bancar din Europa de Sud-Est. Pentru Romania, aceasta miscare va insemna fuziunea dintre Alpha Bank si Bancpost si, implicit, aparitia unei noi banci care, dupa toate calculele, va ocupa locul trei in topul dupa active in sistemul bancar. Ce se va intampla cu angajatii celor doua banci sau cu sucursalele lor? Cum vor fi afectati clientii lor si, nu in ultimul rand, cine va conduce noua banca? Toate acestea sunt intrebari la care este inca prea devreme pentru a raspunde. Avand insa la dispozitie experienta fuziunii dintre Unicredit si HVB Tiriac (singura de amploare de pana acum din Romania), dar si polticile de cost duse pana acum de cele doua banci, ne putem face o imagine asupra felului in care va arata noua entitate, informeaza Capital.ro.
Lista primelor companii de stat care vor avea management privat. Hidroelectrica, Oltchim, Societatea Nationala a Lignitului Oltenia (SNLO), Electrica Furnizare si Romarm sunt primele companii din subordinea Ministerului Economiei care vor avea management privat. „Primele companii aflate in subordinea Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri care vor avea management profesionist desemnat prin metode specifice au fost stabilite la nivel guvernamental, la propunerea MECMA. Companiile sunt S.C. Hidroelectrica S.A, S.C. Oltchim S.A, Societatea Nationala a Lignitului Oltenia (SNLO), Electrica Furnizare si Compania Nationala Romarm S.A.”, se arata intr-un comunicat transmis de Ministerul Economiei. Institutia mentioneaza ca marti, 13 septembrie, expira termenul de depunere a ofertelor pentru alegerea consultantului care va sprijini MECMA in procesul de recrutare a noilor manageri, scrie Gandul.
Petrom, gata sa vanda Arpechim inapoi la stat. Noul CEO al OMV, Gerhard Roiss, s-a intalnit vineri, separat, atat cu premierul Emil Boc, cat si cu ministrul Economiei, Ion Ariton. „In cadrul intalnirii, ministrul Ion Ariton a exprimat dorinta statului roman de a cumpara de la compania OMV Petrom SA rafinaria Arpechim Pitesti. In acest sens, domnul Gerhard Roiss si-a declarat disponibilitatea de a incepe in cel mai scurt timp negocierile cu statul roman”, a informat Ministerul Economiei. Aceasta este pentru prima data cand un oficial al OMV spune clar ca este de acord sa inceapa discutiile cu statul roman pentru vanzarea rafinariei din Pitesti. In martie, Petrom a anuntat ca inchide definitiv rafinaria Arpechim, dupa ce, in 2009 si 2010, unitatea a functionat doar cateva luni, pe fondul consumului redus de carburanti de pe piata interna. In cei doi ani de functionare redusa a Arpechim, Petrom a economisit peste 40 de milioane de euro, anunta Adevarul.
De ce nu este lasata BCR pe bursa. AVAS considera ca nu poate influenta listarea BCR si nu are responsabilitate juridica pentru Acordul de amanare a listarii semnat de cumparator cu cele cinci SIF-uri. Pachetul majoritar de actiuni al BCR a fost preluat de grupul austriac Erste in octombrie 2006. Prin contractul initial de privatizare Erste ar fi trebuit sa listeze BCR in cel mult trei ani de la achizitie. La inceputul anului 2009, directorul executiv al Erste a declarat ca listarea BCR ar trebui sa fie amanata pana la un moment propice, din cauza conditilor proaste de pe pietele de capital. In acea perioada, demersul Erste era sustinut, cel putin la nivel declarativ, chiar de responsabilii din cadrul AVAS, care sustineau ca in contractul de privatizare al BCR nu exista nicio clauza de sanctiune pentru Erste in cazul nelistarii in terenul prevazut, informeaza Romania Libera.