Cancelarul Germaniei, care a anulat subvențiile pentru cumpărarea de mașini electrice, vrea ca ele să fie plătite de UE
Cancelarul Germaniei, Olaf Scholz, a cerut marți lansarea unui program european de subvenții pentru vehiculele electrice în contextul în care industria auto a țării sale se confruntă cu dificultăți în tranziția către mașinile pe baterii, relatează AFP.
„Avem nevoie de stimulente pentru achiziționarea de mașini electrice – fie sub forma unei prime europene, fie ca sprijin direct pentru mașinile electrice fabricate în Germania”, a declarat Scholz pe platformele social media, după o vizită la fabrica din Köln a producătorului american Ford.
Declarația lui Scholz vine în contextul în care au început pregătirile pentru campania electorală înaintea alegerilor anticipate pe care Germania le va organiza în luna februarie a anului viitor. Germania, țara cu cea mai mare economie din UE, va organiza alegeri parlamentare înainte de termen după ce coaliția de guvernare condusă de Scholz s-a prăbușit la începutul lunii noiembrie.
Scholz și-a conturat deja pozițiile pentru alegeri, promițând să protejeze locurile de muncă și să sprijine oamenii muncii dacă va fi reales. Însă contextul campaniei nu este favorabil pentru cancelar.
Economia Germaniei a înregistrat o contracție în ultimii doi ani, iar stagnarea este prognozată să continue și anul viitor.
Producătorii auto din Germania sunt în criză
Perspectivele sunt deosebit de sumbre pentru producătorii auto din Germania, care se confruntă cu costuri ridicate, cerere slabă și concurență în creștere din partea Chinei.
Un nou program de sprijin pentru achiziționarea mașinilor electrice este una dintre cererile principale ale producătorilor, ale căror vânzări au scăzut puternic după ce guvernul lui Scholz a tăiat subit un program de subvenții la sfârșitul anului trecut.
Programul de sprijin financiar pentru vehicule electrice a fost sacrificat din cauza constrângerilor bugetare care, în cele din urmă, au creat un clivaj între partenerii de coaliție ai lui Scholz și au dus la prăbușirea guvernului.
Între timp, criza din industria auto a generat o serie de anunțuri privind reduceri de locuri de muncă și închideri de fabrici în acest sector cheie în Germania.
Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, a declarat recent că ia în considerare închiderea unor fabrici din Germania pentru prima dată în istoria sa.
Scholz vrea stimulente europene pentru cumpărarea de mașini electrice sau subvenții directe pentru producătorii germani
La Ford, unde Scholz a vorbit marți, grupul a anunțat planuri de a elimina 2.900 de locuri de muncă în Germania până în 2027.
După ce companiile au investit miliarde de euro în tranziția către mașini electrice, guvernul trebuie să facă „ceea ce considerăm necesar în materie de sprijin” pentru a impulsiona progresul, le-a spus Scholz muncitorilor din uzină.
Acest lucru înseamnă menținerea prețurilor scăzute la energie și păstrarea avantajelor fiscale pentru mașinile electrice de serviciu, a adăugat el.
„Ne dorim ca întreaga Europă să facă un efort”, a spus Scholz.
„Avem nevoie de măsuri de sprijin pentru vânzări care să funcționeze la nivel european sau de aprobări din partea Europei pentru a încuraja producția și a stimula vânzările în Germania”, a subliniat el.