Sari direct la conținut

Cannes-ul se deschide cu filmul Grace de Monaco, calificat de critici drept "o catastrofa care iti taie rasuflarea"

HotNews.ro
Grace of Monaco, Foto: festival-cannes.fr
Grace of Monaco, Foto: festival-cannes.fr

Nu e parerea noastra, ci a cotidianului „The Guardian” care a vazut deja filmul si arunca anatema cu argumente. „Grace de Monaco”, de Olivier Dahan si cu Nicole Kidman in rolul principal, a fost criticat de familia regala a Principatului Monaco inca din faza de scenariu. Aceasta a anuntat ca nu va veni la premiera mondiala care deschide Festivalul de la Cannes in aceasta seara.

Chiar daca filmul e asa prost cum scrie Peter Bradshaw – de fapt, el spune ca e o „catastrofa care iti taie rasuflarea” („breathtaking catastrophe”) „Grace de Monaco” are in el mai multa samanta de scandal decat filmul care a deschis anul trecut Cannes-ul, „Marele Gatsby”, de Baz Lurhmann.

Cei trei copii ai lui Grace de Monaco s-au dezis de film inca de cand era in santier si au spus ca nu respecta adevarul, fiind pe multe portiuni pura fictiune. Ce vor mai spune ei dupa ce vor fi vazut filmul? „The Guardian” scrie in cronica de azi ca „absoluta indiferenta pe care Grace de Monaco o arata fata de copiii ei e socanta”.

Filmul lui Olivier Dahan intra dupa prezentarea de la Cannes si in salile franceze. Cel care a lansat cariera internationala a lui Marion Cotillard cu „La vie en rose” a reusit sa se certe si cu producatorul Harvey Weinstein, care si el s-a suparat pentru felul cum francezul a gestionat povestea.

Filmul urmareste viata lui Grace Kelly din momentul in care l-a cunoscut pe Printul Rainier al III-lea, trecand prin casatoria din 1956 si terminand cu accidentul de pe Riviera din 1982, in urma caruia si-a pierdut viata.

Filmul este prezentat in afara competitiei. Pana la ceremonia de premiere din 24 mai, Cannes-ul isi va desfasura covorul rosu, ca de obicei, pentru nume celebre si nume necunoscute.

In Competitia Oficiala au intrat, cine se mai mira, cineasti ale caror prezente la Cannes nimeni nu le mai numara: Jean-Luc Godard cu „Adieux au langage”, David Cronenberg cu „Maps to the Stars”, Mike Leigh cu „Mr. Turner”, Ken Loach cu „Jimmy’s Hall”, Nuri Bilge Ceylan cu „Winter Sleep”, fratii Dardenne cu „Deux jours, une nuit”, Atom Egoyan cu „Captives”, dar si cineasti cunoscuti care pana acum au fost selectionati in a doua sectiune a Selectiei Oficiale, Un Certain Regard: Andrei Zviaghintev cu „Leviathan”, Naomi Kawase cu „Still the Water” sau Xavier Dolan cu „Mommy”.

In Un Certain Regard sunt multe debuturi, printre care cel al lui Ryan Gosling, „Lost River”, precum si filme semnate de Mathieu Amalric („La chambre bleue”), Asia Argento („Incompresa”), Jessica Hausner („Amour Fou”), Kornel Mundruczo („White God”) sau Wim Wenders care semneaza impreuna cu Juliano Ribeiro Salgado documentarul „The Salt of the Earth”.

In afara competitiei vor fi prezentate „L’Homme qu’on aimait trop” de André Téchiné, cel mai recent film al lui Zhang Yimou, „Coming Home”, care o are ca protagonista pe Gong Li, dar si „How to Train Your Dragon 2”.

Tot in Selectia Oficiala, dar in sectiunea Special Screenings va fi prezentat filmul-omnibus „Les Ponts de Sarajevo”, unde Cristi Puiu se alatura altor noua cineasti europeni invitati sa regizeze cate un scurtmetraj legat de orasul Sarajevo. Toti colegii lui Cristi Puiu (si el, dar mai putin Jean-Luc Godard) vor veni la Cannes: Serghei Loznitsa, Aida Begic, Kamen Kalev sau Isild LeBesco,„Les Ponts de Sarajevo” urmand sa aiba premiera in 22 mai.

Ucraineanul Serghei Loznitsa va prezenta in aceeasi sectiune un documentar care starneste interesul, „Maidan”, consacrat protestelor anti-Ianukovici din Ucraina. Daca mai pui si „Leviathan”-ul rusului Zviaghintev care se bate pentru Palme d’Or, o poveste sociala cu accente de parabola, obtii ecuatia unei editii apropiate de actualitate.

Alti romani

Radu Jude revine la Cannes in sectiunea Quinzaine des Réalisateurs un an mai tarziu dupa ce aratase, in aceeasi sectiune, „O umbra de nor”. „Trece si prin perete” adapteaza liber povestirea „In magazie” , a lui A.P. Cehov, si va fi prezentat in 23 mai.

Regizorul va veni la Cannes insotit de producatorul Ada Solomon, de protagonista filmului, fetita Sofia Nicolaescu, si de propriul sau fiu, Alecu Jude, care e si el interpret.

Bogdan Mirică (regizor) si Marcela Ursu (producator, 42Km Film) participa in cadrul Atelierului festivalului cu proiectul „Caini”, debutul in lungmetraj al lui Bogdan Mirica, iar Andreea Valean va fi prezenta in workshopul de scenaristica ScriptEast, care nu e organizat de festival, dar care in fiecare an isi anunta castigatorii in timpul festivalului. Proiectul de lungmetraj al Andreei Valean se numeste „Pogo 11”.

In Romanian Short Waves, program organizat de Asociatia Secvente si care e inclus in Short Film Corner (o vitrina necompetitiva a scurtmetrajelor), au fost selectionate 14 filme care vor fi proiectate in 18 mai, dar care pot fi vazute si la videoteca Short Film Corner:

„12 minute” de Nicolae Constantin Tănase, „Brigada neagra” de Andrei-Nicolae Teodorescu, „Cadoul” de Dumitru Grosei, „Calea Dunarii” de Sabin Dorohoi, „Catafalce” de Radu Constantin Vasile, „Dry Bones” de Luiza Parvu, „Jurnal #2” de Adina Pintilie, „Kazimir” de Dorian Boguta, „Kowalski” de Andrei Cretulescu, „Rio 2016” de Bianca Rotaru, „Rost” de Serban Georgescu, „Shtorzina” de Radu Mihai, „Tuns, ras si frezat” de Bogdan Muresan si „Vocea a doua” de Daniel Sandu.

Si seniorii…

Daca afisul festivalului il infatiseaza pe Marcello Mastroianni privind peste ochelarii de soare (cadru din „8 ½” de Federico Fellini, momentul cand eroul o observa pe Claudia Cardinale), sectiunea Cannes Classics parca a incolonat mai multe filme decat in anii trecuti.

Invitata de onoare a sectiunii e Sophia Loren, care va sustine un masterclass si va fi prezenta la proiectia scurtmetrajului „La voce humana” (2014) regizat de Edoardo Ponti (fiul sau), precum si a filmului lui Vittorio De Sica „Calatorie in stil italian” (unde il avea partener pe Marcello Mastroianni.).

Tot in Cannes Classics vor fi prezentate, printre altele, copiile restaurate ale clasicului „Le jour se lève” (1949) de Marcel Carné, dar si a filmului georgianului Eldar Shengelaia „Muntii albastri” (1983).

Festivalul se incheie in 25 mai, dar ceremonia de premiere are loc in seara zilei de 24 mai, fiind urmata de proiectia filmului lui Sergio Leone „Pentru un pumn de dolari” (sunt 50 de ani de western spaghetti, filmul a iesit in 1964), in prezentarea lui Quentin Tarantino.

Comunicatul biroului de presa al festivalului chiar asa a facut anuntul: Tarantino prezinta „Pentru un pumn de dolari”, deci toata lumea se asteapta la ceva inedit.

In zilele urmatoare o sa gasiti pe HotNews corespondente la cald, pe ploaie, vant sau vreme buna, cu cele mai interesante momente ale celei de-a 67-a editii a festivalului.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro