Sari direct la conținut

”Cheltuiește” o oră cu folos: Cum alegi cea mai bună variantă ca să-ți dezvolți competențele?​

PwC România
Radu Bădiceanu, Raul Dumitrașcu, Foto: PwC România
Radu Bădiceanu, Raul Dumitrașcu, Foto: PwC România

​​Chiar dacă perioada prin care trecem de câteva luni este plină de incertitudine și reperele nu mai sunt cele cu care ne-am obișnuit, poate fi și un bun moment de reflecție și analiză a tendințelor care se întrevăd pentru a găsi cea mai bună variantă de a ne dezvolta competențele.

Acum, mai mult ca oricând, se vorbește de digitalizarea companiilor și de automatizarea proceselor astfel încât angajații să se concentreze cât mai mult pe activități cu valoare adăugată mare și nu pe cele repetitive. Așa că nu încape îndoială că, pentru a ne pregăti pentru o piață a muncii diferită, pentru a rămâne “relevanți” din punct de vedere profesional, trebuie să dezvoltăm repede competențe suplimentare.

Un alt aspect este însă și mai evident. Noile tehnologii ne-au ”invadat” viața nu doar profesională, ci și personală. Iată de ce dezvoltarea competențelor necesare pentru viitor trebuie să înceapă chiar de azi. Competențe digitale nu înseamnă că este necesar să înveți să scrii cod, ci să fii la curent cu cele mai noi tehnologii/aplicații software, să înveți să analizezi date și să devii capabil(ă) să decizi în cunoștința de cauza unde și când să te folosești de tehnologii noi, ca de exemplu RPA sau inteligență artificială.

Cum să începi un program propriu de dezvoltare a competențelor digitale:

1. Stabilește-ti prioritățile și abonează-te la platformele de învățare online.

2. Dedică timp, 30 minute -1 oră în fiecare zi, pentru a afla și experimenta lucruri noi și caută unde poți aplica aceste noi abilități.

3. Discută cu colegii și caută moduri de a face lucrurile altfel. Promovează schimbarea în jurul tău și arată-le celorlalți ce soluții ai găsit la problemele cu care te confrunți.

De ce a devenit urgentă dezvoltarea competențelor? Odată cu accelerarea digitalizării, s-a accentuat discrepanţa dintre abilităţile existente ale angajaților şi cele necesare. Anterior pandemiei, un studiu PwC estima că, până în anul 2030, 36% din locurile de muncă deținute de persoane cu studii medii și 44% dintre cele cu studii de bază pot dispărea din cauza automatizării. Deși poate părea înspăimântător, partea bună este că tehnologia este un domeniu care generează deja multe alte locuri de muncă, profesii cu totul noi și oportunități pe măsură. Și cum în continuare se vorbește de o continuare a digitalizării companiilor, fie de stat sau private, de automatizarea proceselor și retehnologizare, nu încape îndoială că trebuie să ne pregătim pentru o piața de muncă diferită, pentru a rămâne “relevanți”.

Ce înseamnă competențe noi?

Deși companiile sunt de cele mai multe ori asociate cu o siglă, un produs sau un serviciu pe care-l vând sau printr-o persoană importantă, spre exemplu Apple este asociată cu Steve Jobs sau iPhone, Tesla cu Elon Musk, iar Microsoft cu Windows sau Bill Gates, realitatea este însă că fiecare dintre acestea este formată din oameni, iar suma competențelor acestora dă măsura valorii companiei.

Tehnologia nu este ceva nou în viața fiecăruia dintre noi: smartphone-ul este omniprezent, de la rețelele de socializare până la plata cumpărăturilor.

Articol semnat de Radu Bădiceanu, Director și Raul Dumitrașcu, Learning and Development Manager

Citește mai mult pe blogul PwC România

​Articol susținut de PwC România

ARHIVĂ COMENTARII