Sari direct la conținut

Corespondenta de la Berlin: Victorie daneza la Premiile Academiei Europene de Film / "Melancholia" – Filmul european al anului, Susanne Bier – Regizorul european al anului 

HotNews.ro
, Foto:
, Foto:

A 24-a editie a Premiilor Academiei Europene de Film s-a desfasurat simbata seara la Tempodrom, in Berlin, in acorduri de muzica romaneasca, dar a adus cele mai importante premii Danemarcei. A fost o gala echilibrata, totusi, cu premii risipite la mai multe filme nominalizate si, din alt punct de vedere, o gala la care s-a facut multa politica. De pilda, Michel Piccoli l-a vorbit de rau pe presedintele Frantei, samd.Din pacate, scurt-metrajele romanesti din competitie nu au castigat nici un premiu.

„Lars are un nou mesaj pentru voi”, a spus sotia cineastului, trimisa de el la Berlin ca emisar. „Va asteapta cu multa caldura”. Lista de premii e echilibrata; desi „Melancholia” avea opt nominalizari, a luat patru premii.

Ceremonia a inceput cu Anke Engelke mimand „Melancholia”, in rochie de mireasa si cu o sarma indoita in mana, pana cand a fost depasita din spate de Shantel and the Bucovina Club Orkestar; canta foarte romaneste si nu degeaba pentru ca Shantel, care e foarte cunoscut in Germania, e originar din Romania. „I can see Silvio Berlusconi coming, but not here”, spune actrita germana uitandu-se la public prin sarma indoita care contureaza un profil uman (sau, mai degraba, statueta EFA).

Orchestra lui Shantel, care a sustinut muzical gala, a dat o nota de nunta romaneasca intregii seri.

„Doamnelor si domnilor, nu trebuia sa dau acest premiu, asa ca daca cineva imi da un text, il si citesc. Nu eu trebuia sa vin, ci Irene Jacob”, a spus Sylvie Testud, chemata in scena de Anke Engelke. Nu-i nimic, sala a aplaudat si ne-am dus mai departe.

Cele sase filme nominalizate au fost prezentate de sase actori germani printre care Moritz Bleibtreu si Alexandra Maria Lara. A fost simpatic dialogul mut dintre Anke Engelke si Heike Makatsch a la „The Artist”. Actritele schimbau doar grimase, in vreme ce pe ecran se vedeau cartoanele ca dintr-un film mut: – „De ce poarta Anke o cortina pe ea? Nu si-au permis-o pe Catherine Deneuve sa prezinte gala?” Heike Makatsch – o gasiti beata la bar, dupa gala.” Ca sa fie mai convingatoare, Heike Makatsch adus si cainele din filmul lui Michel Hazanavicius.

A urmat un moment nepregatit. Bruno Ganz si Volker Schloendorff l-au urcat pe Michel Piccoli pe scena oferindu-i un premiu care nu era in program. „Daca am auzit ca veniti, am dorit sa vi-l oferim. E un premiu pe care nu il dam tot timpul, i l-am mai oferit, de pilda, lui Manoel De Oliveira”, a spus Schloendorff, prezentand Premiul de Onoare care i-a fost acordat si lui Manoel de Oliveira in 2007.

„Je vous aime”, doar atat i-a spus Bruno Ganz lui Piccoli. Iar acesta a raspuns: „Il iubesc si eu pe omul acesta, dar nu stiu cum il cheama. (…) Sunt suparat pe Nanni Moretti ca nu e aici, dar il iubesc mult. Vad aici un regizor care nu m-a chemat niciodata sa lucram impreuna” Dupa care a dat-o pe politica: „Seful vostru e o femeie, seful meu este un om micut. A fost presedinte al Frantei… ah nu, mai e, dar nu pentru multa vreme”.

Gluma a fost continuata de Maria De Medeiros care a imaginat impreuna cu Anke Engelke variante de titlu pentru o coproductie franco-germana, ca introducerea la Premiul Coproductia Europeana 2011 – „Frumoasa si Bestia”, „Saving Private Banking” samd., in rasetele salii.

Ludivine Saigner a prezentat Premiul Regizorul european al anului. Lovitura de teatru – castiga Susanne Bier, in defavoarea lui Lars Von Trier, a fratilor Dardenne, a lui Bela Tarr si Aki Kaurismaki. Regizoarea aproape ca se duce in nas urcand pe scari sa-si ia premiul (poate ca Lars Von Trier, care sigur a urmarit gala la televizor, si-ar fi dorit.). Ori sunt prea multi membri danezi in EFA, ori corectitudinea politica i-a patruns pana lamaduva pe cei peste 2000 de membri EFA.

Ca sunt multi membri danezi in EFA s-a vazut din frecventa daneza din cadrul galei. Mads Mikkelsen a primit un premiu pentru cariera sa, un alt actor danez, Ulrich Thomsen, a prezentat un premiu. „Melancholia” (coproductie majoritar daneza) a avut opt nominalizari, iar „Intr-o lume mai buna”/”Heavnen” a avut patru nominalizari.

Stellan Skarsgaard, inainte de a-i inmana Premiul European Achievement in World Cinema danezului Mads Mikkelsen a adus unul din cele mai frumoase laudatio auzite la Premiile EFA. Si-a adus intai aminte ca, atunci cand s-au cunoscut, acesta vorbea ore intregi numai despre fotbal. „Ma intrebam de ce ma duc la filmele lui desi nu-mi plac. Nu e felul cum arati, pentru ca nu arati bine, ai doar o fata interesanta. Stiu ca ai fost ales cea mai sexy persoana in Danemarca, dar de oameni care nu te cunosc, iar Danemarca e o tara foarte mica.” Dupa care a glisat. „Nu cred ca e vorba despre devotiunea si generozitatea ta ca actor, e poate faptul ca esti imprevizibil atunci cand joci. Orice faci e clar si frumos, si are energie in spate. De aia ma duc sa iti vad ilmele, chiar daca e vorba despre un remake american in 3D dupa un film danez, si ma duc te ascult si sunt absorbit de ochii tai si de tine si sunt foarte fericit.”

Ce pacat ca nu se intelege engleza lui Shantel, care intr-unul din momentele muzicale ale galei spune ceva despre Romania, Transilvania, partizani….

Prezentatorii care vin din tari cu limbi mai ciudate, ca Merab Ninidze sau Zrinka Cvitesic, spun intai „Buna seara” in limba lor, pe urma continua in engleza. S-a spus si „Buna seara” in romana, de catre Alexandra Maria Lara care a prezentat „Discursul regelui”, unul dintre cele sase filme nominalizate la Filmul european al anului.

Mandria europeana e la ea acasa. Oricum, discursurile de dinainte de intrarea in direct s-au concentrat nu doar pe ce se concentreaza de obicei, identitatea europeana, ci si pe criza financiara care se apropie de dezastru.

Ludovic Bource, care a fost desemnat Compozitorul european al anului, a spus ca acesta este primul premiu pe care il ia si a multumit in mod special cainelui din film care l-a inspirat, ca si energiei actorilor si regizorului.

Odata cu Wim Wenders, cand a primit Premiul pentru documentar, au urcat si trei dansatori din Tanztheater Wuppertal.

Tom Hooper a ridicat premiul Actorul european al anului in locul lui Colin Firth, care n-a venit la Berlin. Iar Paz Vega a anuntat Premiul People’s Choice, votat prin internet de spectatori (Michel Piccoli se uita cu degetul in gura.).

August Diehl a venit pe scena pentru a introduce Premiul pentru intreaga cariera acordat lui Stephen Frears. „E un geniu, dar nu se considera un geniu ci un protector”, a spus el , poftind-o apoi pe scena pe Anouk Aimee. „Ne-am intalnit prima oara pe un platou. Eu eram straina, era un platou britanic. Acum te intalnesc la festivaluri, in diferite tari, si de fiecare data ma bucur sa te vad. Te iubesc, esti ca din familia mea”.

Frears: „Nu-mi scriu scenariile, fac filme vesele pentru ca numai suport mizeria, spectatorilor le plac unele filme iar altele nu – si asta e deprimant. Cand eram copil nu auzisem de Europa, dar eram englez, de aceea. (…) Dar cand am mai crescut si am vazut ‘Jour de fete’ de Jaques Tati s-au deschis usile si am fost sedus de cinemaul european. (…) Nu am vrut sa fiu regizor, nu stiam ca exista aceasta meserie, dar eram impresionat de Karel Reisz si Lindsay Anderson, care erau formidabili.” „Aveti bani in Danemarca, i-a spus lui Mads Mikkelsen. „Eu vin dintr-o tara falimentara. Multumesc mult pentru premiu. O sa incerc sa ma descurc mai bine data viitoare.”

Premiantii celei de-a 24-a editii a Premiilor EFA

Filmul european 2011 – „Melancholia” de Lars Von Trier

Regizorul european 2011 – Susanne Bier

Actorul european 2011 – Colin Firth („Discursul regelui”/”The King’s Speech”)

Actrita europeana 2011– Tilda Swinton („We Need to Talk about Kevin”)

Scenaristul european 2011 – Jean-Pierre si Luc Dardenne („Le gamin au velo”)

Premiul de imagine „Carlo di Palma” – Manuel Alberto Claro („Melancholia”)

Monteurul european 2011 – Tariq Anwar („Discursul regelui”/”The King’s Speech”)

Scenograful european 2011 – Jette Lehmann („Melancholia”)

Compozitorul european 2011 – Ludovic Bource („The Artist”)

Descoperirea europeana 2011 – Prix FIPRESCI – „Oxygen” (Belgia-Olanda) de Hans Van Nuffel

Documentar 2011 – Prix ARTE – „Pina” de Wim Wenders (Germania)

Animatia 2011 – „Chico &Rita” de Tono Errando, Javier Mariscal si Fernando Trueba (Spania-Insula Man)

Premiul pentru scurtmetraj – „The Wholly Family” de Terry Gilliam (Marea Britanie)

Premiul pentru coproductie europeana – Prix Eurimages – Mariela Besuievsky (Spania)

Premiul pentru intreaga cariera – Stephen Frears

Premiu de onoare – Michel Piccoli

European Achievement in World Cinema – Mads Mikkelsen

Premiul People’s Choice – „Discursul regelui”/”The King’s Speech”

Detalii de atmosfera

  •     La interviul cu Stephen Frears, pe care l-am facut de dimineata, am fost sase jurnalisti. Doi dintre ei n-au pus nicio intrebare dar au inregistrat tot, iar unul dintre acestia m-a si rugat la sfarsit sa-i fac o poza cu Frears. E de banuit ca isi va publica interviul ca si cum l-ar fi intervievat singur pe cineast, iar pe urma, pentru ca a fost simpatic si intrebarile au fost bune, Stephen Frears a si acceptat sa faca o poza impreuna.
  •     N-a mers, de fapt, grozav cu interviurile. Speram un Colin Firth, un Aki Kaurismaeki, un Terry Gilliam. Când colo, Michel Hazanavicius trebuia sa confirme ora si n-a mai confirmat nimic, Jean Dujardin n-a vrut deloc, nici Kaurismaeki, nici Tom Hooper, iar Alberto Iglesias, desi avea trei oameni inscrisi la interviu (printre care si eu) a fost de negasit in camera, asa ca am ramas doar cu un press junket de 20 de minute cu Stephen Frears. Tot e ceva, Frears da rar interviuri.
  •     Centrul de presa a fost cel mai inteligent de la toate galele EFA de pana acum. Era amenajat într-o sala rotunda, cu gradene. In centru erau mesele unde stateam noi, iar pe un perete, la inaltime, fusese montat un ecran mai mare pe care am vazut gala. (Cam ca la ceremonia de premiere de la Cannes din Sala Debussy, unde vezi pe ecranul de cinema ce se intampla in Grand Theatre Lumiere.).
  •     Din pacate, nu m-am bucurat mult de pozitia mea centrala pentru ca au aparut jurnalistii spanioli  (care circula numai impreuna) si s-au asezat pe randul din fata. Si, ca sa fie galagia mai mare, jumate au stat pe randul al doilea, jumate in primul rand, ca sa strige unii la altii.
  •     Mads Mikkelsen a dat autograf unei doamne, la intrare, care a vrut sa-i dea un plic. Danezul n-a vrut sa-l ia. Venise oricum cu sotia si cei doi copii. Michel Piccoli n-a vrut sa le dea autografe fanilor si acestia l-au huiduit. Eh, era frig afara. Ultima personalitate care a intrat in sala a fost Anouk Aimee.
  •     Discursurile lui Wim Wenders, presedintele Academiei Europene de Film, Bernd Neumann – ministrul german al Culturii si Media, si Volker Schloendorff, presedintele adjunct al EFA, au fost puse inaintea ceremoniei propriu-zise, transmise in peste 100 de tari si nu degeaba, pentru ca au tinut aproape 30 de minute.Volker Schloendorff a spus ca le-a propus colegilor din EFA ca Premiul EFA sa fie botezat Premiul Sisif.
  •     „Sa n-o credeti pe fata asta, mi-a spus numarul camerei ei si, cand m-am dus, nu era acolo”. a spus documentaristul rus Viktor Kossakovski in lavaliera Ankai Engelke, la repetitia de dinainte de gala. „Eh, asta e Europa”, i-a raspuns ea prompt.
  •     Inaintea galei m-am intalnit si cu Tudor Giurgiu si Ada Solomon. Primul tocmai aterizase de la Festivalul Filmului Romanesc de la New York, rupt de oboseala, iar producatorul Ada Solomon venise la Berlin sa se vada cu colegii de juriu de la Berlinale Shooting Stars. Ea face parte si din juriul Coproduction Prize of Robert Bosch Schiftung, din cadrul Festivalului de la Cottbus care are loc in aprilie.
  •     Editia 2013 a Premiilor EFA se va tine in Malta.

Cine a venit la gala

Pe lista de onoare a invitatilor s-au numarat in acest an ambasadorii EFA Moritz Bleibtreu, Maria de Medeiros, Maciej Stuhr si Danis Tanovic, ministrii Culturii din Germania, Austria, Kosovo, Estonia si Georgia, precum si Anouk Aimee, Stellan Skarsgaard, Volker Schloendorff, Bruno Ganz, Irene Jacob, Alexandra Maria Lara, Ludivine Sagnier, Peter Suschitzky, Sylvie Testud, Paz Vega, Marjane Satrapi.

Dintre nominalizati, Lars Von Trier s-a remarcat prin absenta (dar si-a trimis sotia), la fel vedetele Colin Firth sau Kirsten Dunst, dar au venit Jean-Pierre si Luc Dardenne, Michel Piccoli, , Terry Gilliam, Jean Dujardin, Michel Hazanavicius, Tom Hooper, operatorul polonez Adam Sikora, compozitorul Alberto Iglesias, scenograful spaniol Antxon Gomez (care a lucrat, ca si Alberto Iglesias, la filmul lui Pedro Almodovar „Pielea in care traiesc”/”La piel que habito”)

Gala Premiilor EFA a fost gazduita de Tempodrom, sala de spectacole din vecinatatea garii Anhalter, care sarbatoreste in acest an 10 ani si unde au cantat in trecut Amy Winehouse, Lou Reed, Faithless, Tori Amos, Chris Rea.

Cum s-au facut nominalizarile

In cele 20 de tari cu cel mai mare numar de membri EFA, membrii au introdus filmul lor national direct in selectie. Pentru restul de circa 20 de filme, un comitet format din Pierre Henri Deleau (Franta), Marit Kapla (Suedia), Stefan Kitanov (Bulgaria), Derek Malcolm (Marea Britanie) si Elma Tataragic (Bosnia &Hertegovina) a ales din filmele inscrise.

Au rezultat 45 de filme, printre care si „Loverboy”, de Catalin Mitulescu, filme care au fost vazute de cei peste 2000 de membri ai EFA si, pe baza voturilor acestora, s-au alcatuit nominalizarile. Pe urma, membrii EFA au votat din nou pentru alegerea castigatorilor.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro