Corespondenta de la Cannes: Premiile Un Certain Regard, FIPRESCI si ale juriului Ecumenic; Pronosticuri si bilanturi, in asteptarea premiilor Competitiei Oficiale
Poate fi recompensarea lui „La vie d’Adèle – Chapitre 1 &2” de Abdellatif Kechiche cu Premiul FIPRESCI un preambul la primirea trofeului festivalului? In acest an, mai mult ca niciodata, e foarte greu sa dai in bobi. Cine poate sti daca lui Steven Spielberg i-a placut drama cu lesbiene astfel incat sa o sustina pentru la Palme d’Or? Cititi mai jos primele premii, pronosticurile noastre si un bilant al celei de-a 66-a editii care se incheie asta-seara.
„L’image manquante”, de Rithy Panh (Franta) a primit sambata seara Premiul sectiunii Un Certain Regard, juriul prezidat de cineastul danez Thomas Vinterberg acordand alte patru premii. Tot sambata juriul criticii, FIPRESCI, a dat girul sau filmului lui Abdellatif Kechiche „La vie d’Adèle – Chapitre 1 &2”, in vreme ce juriul ecumenic a premiat „Le Passé”, semnat de iranianul Asghar Farhadi.
„Figuri de argila, frumusete extrema, violenta, felatie homosexuala, umilire sistematica a bunatatii umane, picioarele Léei Seydoux, imitatiile lui Brando sunt cateva dintre imaginile unice care ne vor bantui o vreme”, a spus pe scena salii Debussy cineastul Thomas Vinterberg.
„L’image manquante” e un documentar care foloseste imagini de arhiva si animatie cu figurine din argila pentru a vorbi despre adolescenta cineastului cambodgian Rithy Pahn petrecuta intr-un lagar al Khmerilor Rosii.
Celelalte premii ale sectiunii Un Certain Regard sunt:
Premiul Juriului – „Omar” de Hany Abu-Assad (Palestina)
Premiul de regie – Alain Guiraudie pentru „L’inconnu du lac” (Franta)
Premiul Un Certain Talent – distributia din „La jaula de oro” de Diego Quemada-Diez (Spania)
Prix de l’avenir – „Fruitvale Station” de Ryan Coogler (SUA)
In sala a fost prezent si actorul american Forest Whitaker, protagonist in „Fruitvale Station”, dar si in „Zulu”, de Jerome Salle, filmul care inchide duminica Festivalul de la Cannes.
Juriul Un Certain Regard a fost compus la aceasta editie din: Thomas Vinterberg, Zhang Ziyi, Ludivine Sagnier, Ilda Santiago si Enrique Gonzalez Macho.
Sambata s-au anuntat si primele premii ale filmelor din competitia oficiala. Juriul Federatiei Internationale a Criticilor de Film (FIPRESCI), condus de insusi presedintele FIPRESCI, germanul Klaus Eder, a acordat urmatoarele distinctii:
Competitia Oficiala: „La vie d’Adèle – Chapitre 1 &2″/”Blue Is theWarmest Colour” de Abdellatif Kechiche (Franta-Belgia-Spania)
Un Certain Regard: „Dast-neveshtehaa nemisoozand”/”Manuscripts Don’t Burn” de Mohammad Rasoulof (Iran)
Quinzaine des Réalisateurs si Semaine de la Critique: „Blue Ruin” de Jeremy Saulnier (SUA)
Juriul Ecumenic si-a anuntat si el premiile:
„Le Passé”de Asghar Farhadi (Franta), din Competitia Oficiala:
Mentiuni Speciale: „Like Father, Like Son” de Hirokazu Kore-Eda (Japonia) din Competitia Oficiala si „Miele”, de Valeria Golino, din Un Certain Regard
Cat priveste Competitia Oficiala, desi selectia a fost in ansamblu mai solida decat anul trecut (cu inevitabilele doua-trei titluri care nu aveau ce cauta in selectie), nu a existat un film care sa dea pe toata lumea pe spate asa cum s-a intamplat anul trecut cu „Amour” de Michael Haneke sau in 2007 cu „4 luni, 3 saptamani si 2 zile” de Cristian Mungiu. Exista cativa favoriti, printre care unul, „La vie d’Adèle – Chapitre 1 &2” suficient de controversat cat sa faca si mai dificila intuirea palmaresului.
Filmele cu cele mai mari sanse la trofeu sunt „Inside Llewyn Davis” de Ethan si Joel Coen, „La grande bellezza” de Paolo Sorrentino, „La vie d’Adèle – Chapitre 1 &2”, „Nebraska” de Alexander Payne, „Le Passé” de Asghar Farhadi, precum si drama chineza „A Touch of Sin” de Jia Zangke (care a fost proiectat in 16 mai, cand eram in avion.). Ieri, feelingul imi spunea ca s-ar putea sa castige filmul lui Kechiche, care va fi ales prin vot democratic de juriul prezidat de Steven Spielberg.
Azi, am senzatia ca Spielberg e, totusi, prea traditionalist ca sa premieze un film cu lesbiene pasionale si ca filmul chinezesc e mai aproape de la Palme d’Or. Propriile mele „coups de coeur” din competitie sunt „Inside Llewyn Davis” si „Jimmy P. (La Psychotherapie d’un indien des pleines)” de Arnaud Desplechin (care, in treacat fie zis, va lua ceva fie si numai pentru ca autorul sau a venit la Cannes de nu stiu cate ori si a plecat de fiecare data cu mana goala.).
E de asteptat, insa, ca juriul sa nu-i dea unui film mai mult de un premiu, tocmai pentru ca in acest an sunt mai multe filme care ar merita sa se regaseasca in palmares, iar acest lucru trebuie aratat.
Pana cand juriul va anunta fericitii castigatori, duminica seara de la ora 20 (ora Romaniei), iata o medie a pronosticurilor & preferintelor noastre:
La Palme d’ Or – „Inside Llewyn Davis” de Joel si Ethan Coen
Grand Prix – „Jimmy P. (La Psychotherapie d’un indien des pleines)” (desi ar merita si Premiul de scenariu)
Prix du Jury – „A Touch of Sin” de Jia Zhangke
Premiul de regie – Alexander Payne pentru „Nebraska”
Premiul de scenariu – „Le Passé” de Asghar Farhadi
Premiul de interpretare feminina – Léa Seydoux si Adèle Exarchopoulos din “La vie d’Adèle” (cu toate ca si Emmanuelle Seigner e irezistibila in „La Venus à la fourrure”)
Premiul de interpretare masculina – Michael Douglas si Matt Damon (cu toate ca Mathieu Amalric e foarte bun si la Polanski, si la Desplechin. La o adica, juriul ar putea decide o Mentiune Speciala numai pentru Amalric (Faptul ca si Amalric, si Marion Cotillard, Tahar Rahim sau Léa Seydoux au avut cate doua aparitii in Selectia Oficiala le da sanse mari sa nu ia niciun premiu – scria amuzanta revista „Technikart superCannes”.).
O alta Mentiune Speciala ar putea introduce pentru „La Venus à la fourrure” de Roman Polanski (care e un duel strans dintre doua personaje, o actrita si un regizor, care penduleaza in permanenta intre realitate si text, construind un joc de putere in care fortele se deplaseaza iar personajele isi dezvaluie tot mai profund interiorul, actrita aparent frivola ajungand sa-l subjuge pe regizor.)
Bilanturi
„Une sur l’autre” (pardon de expresie), a 66-a editie nu a fost rea. Revista „Le film français” a publicat ieri niste date. Le copiem pentru maturii care, asa cum spunea Antoine de Saint-Exupéry, au nevoie de cifre ca sa aprecieze un lucru.
Numarul de acreditari din le Marché du Film a crescut cu 4% fata de anul trecut. Au fost 12 000 acreditari, 108 de tari reprezentate, iar prezenta americana a crescut cu 7%. Totusi, piata de film nu sta pe roze. Spania o duce greu, dar si Germania, care reprezenta 50% din piata europeana pana cand canalul public ARD a anuntat ca nu va mai cumpara filme pana in 2015. O duc mult mai bine Australia, SUA si Marea Britanie, iar din Europa de Est Rusia si Polonia.
Festivalul de la Cannes a punctat decisiv in privinta exceptiei culturale in apararea careia au sarit, la initiativa Frantei, aproape 6000 de cineasti si artisti europeni printr-o petitie demarata de curand la care a subscris si duzina de cineasti romani.
Pozitia franceza a fost sustinuta de 14 ministri ai Culturii din 27 de tari astfel incat in 23 mai s-a decis ca exceptia culturala sa fie scoasa din mandatul de negociere intre UE si SUA, negociere care va incepe in 14 iunie.
Pana si Harvey Weinstein, unul dintre cele mai puternice persoane din industria americana de film s-a exprimat la Cannes in favoarea exceptiei culturale, spunand ca individualitatea cinematografului european trebuie protejata. (Harvey Weinstein e, printre altele, cel care a lansat „The Artist” de Michel Hazanavicius, in SUA, ducandu-l pana la Oscaruri.).
Festivitatea de premiere poate fi urmarita duminica seara, de la ora 20:00 (ora Romaniei), prin live streaming pe site-ul festivalului, www.festival-cannes.fr.