Cum isi reia Ponta atributiile de premier? Ce va face presedintele Iohannis
Ne aflam din nou in fata unei situatii extraordinare: cum va fi instalat Victor Ponta la loc in functia de premier? Este prima data cand un sef de guvern apeleaza la articolul 107 din Constitutie, invocand imposibilitatea de a-si exercita atributiile. Nu exista insa proceduri clare, nu avem precedente sau interpretari ale Curtii. Este nevoie ca presedintele sa emita si un nou decret, prin care sa constate ca interimatul lui Oprea a luat sfarsit si ca Ponta isi poate relua atributiile? Cine constata ca au disparut cauzele care au generat imposibilitatea exercitarii functiei? Este suficienta prevederea constitutionala care spune ca „Interimatul, pe perioada imposibilităţii exercitării atribuţiilor, încetează dacă primul-ministru îşi reia activitatea în Guvern”? Parerile sunt destul de impartite printre juristi.
UPDATE: Potrivit unor surse de la Palatul Cotroceni, presedintele Klaus Iohannis va emite joi un ordin de incetare a mandatului de interimar al lui Gabriel Oprea. Acest lucru inseamna ca Victor Ponta isi va relua mandatul de premier fara alte complicatii.
Ce spune articolul 107 invocat de Victor Ponta?
- (3) Daca primul-ministru se afla in una dintre situatiile prevazute la articolul 106, cu exceptia revocarii, sau este in imposibilitate de a-si exercita atributiile, Presedintele Romaniei va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a indeplini atributiile primului ministru, pana la formarea noului Guvern. Interimatul, pe perioada imposibilitatii exercitarii atributiilor, inceteaza daca primul-ministru isi reia activitatea in Guvern.
Victor Ponta a revenit, miercuri, 8 iulie, la fel de discret din Turcia cum a plecat in urma cu aproape o luna de zile, mai precis pe 12 iunie. In ziua intoarcerii in tara, premierul i-a si scris presedintelui, notifincandu-l ca urmeaza sa-si reia atributiile incepand de miercuri, 9 iulie.
- „Avand in vedere inlaturarea cauzelor care au generat imposibilitatea exercitarii atributiilor de prim-ministru, va rog sa luati act, conform legii, de reluarea activitatii mele in Guvern, incepand cudata de 09.07.2015 si de incetarea interimatului in functia de prim-ministru, potrivit prevederilor art. 107 alin. (3), teza finala din Constitutia Romaniei, republicata,” scrie premierul in scrisoarea adresata presedintelui.”
Aici unii juristi au ridicat problema incetarii efectelor decretului prin care Gabriel Oprera a fost numit de catre presedintele Iohannis in functia de premier interminar. Este suficient sa ia act presedintele, cum i se cere? Inceteaza efectele decretului sine die, prin simpla revenire a lui Ponta sau este nevoie de un nou decret? Acest nou decret ar fi necesar pentru a constata expresis verbis doua lucruri: incetarea mandatului de interimar si reluarea atributiilor de premier plin. In absenta acestui nou decret , Gabriel Oprea s-ar putea prevala oricand de calitatea de premier-interimar, din moment ce efectele decretului de numire n-au fost anulate printr-un act juridic. Apoi, se ridica problema validitatii actelor semnate de Ponta in caz ca reluarea functiei nu se face perfect legal.
Alti juristi sustin insa ca aceasta procedura nu este prevazuta in Constitutie. Potrivit acestora, simpla reluare a activitatii in Guvern, asa cum prevede articolul 107, este suficienta. Nu ar fi, deci, nevoie de un nou decret care sa prevada in mod explicit incetarea interimatului si revenirea lui Ponta. Constitutia nu conditioneaza incetarea interimatului de emiterea unui nou decret, ci de simpla reluare a activitatii premierului in Guvern. Or, asta a facut Victor Ponta: a revenit in tara anuntand data reluarii activitatii.
Aici se ridica insa o noua problema. Cine constata totusi ca, asa cum pretinde Ponta, cauzele care au generat imposibilitatea exercitarii mandatului au disparut? Exista, din nou, doua tipuri de raspuns. In cazul particular al premierului, este relativ simplu. Omul umbla pe picioarele lui, ajutat de carje. Este de domeniul evidentei ca-si poate relua atributiile. Altii juristi spun ca nu este suficient, ca decizia trebuie formalizata prin evaluarera unor medici. Altfel, ce facem in situatia ipotetica in care un premier isi pierde mintile dar sustine in continuare ca isi poate exercita functia? Nu exista, din pacate, o procedura clara. N-ar fi insa prima ambiguitate din legea fundamentala.
In plus, exista si o decizie CSAT din 2009 care stabileste in ce conditii seful statului, presedintii celor doua camere si premierul se pot opera in afara tarii. Aceasta decizie a fost adoptata dupa operatia de coloana a fostului presedintei Traian Basescu, tratat in afara tarii. Potrivit acestei decizii CSAT, o comisie de medici de la Spitalul Militar stabileste daca inaltii demnitarii numiti mai sus, printre care si premierul, trebuie operati in strainatate sau o pot face in tara.
Victor Ponta nu a apelat la aceasta comisie, ci a primit recomandarea unui simplu medic ca genunchiul stang trebuie operat. Cu atat mai mult, sustin acesti juristi, ar trebui sa se intruneasca acum aceasta comisie de specialisti de la spitalul militar care sa stabileasca cel putin doua lucruri: daca era neveoie ca Victor Ponta sa se opereze in strainatate si daca isi poate relua atributiile. Ar fi bine, totusi, sa ramana scris in caz ca afectiunea lui Ponta se putea trata in tara sau daca nu era cazul unei intreruperi de mandat in baza art. 107. Sa nu uitam ca fuga lui Ponta a avut loc exact in ziua in care trebuia sa mearga la DNA pentru audieri. O intalnire fie si tardiva cu comisia de medici ar reprezenta o buna ocazie sa aflam daca Ponta a fugit de justitie ,exagerand o afectiune medicala pentru a amana intalnirea cu procurorii sau chiar s-a aflat in „imposibilitatea exercitarii functiei”.
Alti juristi sustin insa ca o eventuala incalcare a deciziei CSAT de catre Ponta nu are, totusi, nici o legatura cu restul discutiei despre modalitatea de reluare a mandatului de premier. S-a aflat intr-adevar in imposibilitatea de a-si exercita functia, fiind intr-un spital din Turcia, prin urmare are tot dreptul sa-si reia atributiile fara alte formalitati odata revenit in Guvern. Ca s-a operat in afara tarii fara a trece prin procedura evaluarii stabilita de decizia CSAT – asta este cu totul alta poveste.
Pe scurt, presedintele Klaus Iohannis are de luat acum o decizie. Cum va interpreta Constitutia si pe ce solutie va merge? Va lua pur si simplu act de revenirea lui Ponta in fruntea Guvernului sau ii va complica situatia?