”Daca inchid ochii si ma gandesc la Romania, simt miros de mere si aud tropait de cai”
Daca inchid ochii si ma gandesc la Romania, simt miros de mere si tropait de cai. Asa isi incepe povestea un reporter BBC care a realizat un material in tara noastra. Sub titlul „Caii si carutele Romaniei”, serviciul mondial BBC publica un amplu material referitor la impactul legii care interzice accesul carutelor cu cai pe soselele din Romania care sunt si drumuri europene.
Autorul articolului subliniaza lipsa de alternative, in fata aplicarii acestei legi, a romanilor care traiesc, in proportie semnificativa, din agricultura de subzistenta.
Autorul articolului marturiseste chiar ca, in atlasul sau geografic cu Europa Centrala, publicat inaintea celui de-al doilea Razboi Mondial, exista chiar si o harta a cailor, fiecare punct de pe hartie reprezentand aproximativ 100 de astfel de animale.
Deloc surprinzator, cele mai multe puncte sunt concentrate in partea de est a continentului.
Revenind in anul 2007, in Romania sunt inregistrate oficial 750.000 de carute.
Mai nou, insa, legea interzice accesul cailor si carutelor pe arterele principale din Romania pentru ca acestea sunt considerate cauza a 10% dintre accidentele rutiere inregistrate in tara.
„L-am intalnit pe Andorin Gligor in satul de munte Arieseni”, scrie reporterul BBC, „si l-am intrebat ce parere are despre noua lege. Mi-a raspuns ca, daca politia va interzice accesul carutelor cu cai pe drumuri, multi oameni vor muri de foame.”
O proportie semnificativa din populatia Romaniei traieste din agricultura de subzistenta, se mai spune in articol.
Primarul din Arieseni, Marin Giurg, admite ca legea care interzice accesul cailor pe arterele principale este o mare problema, in special in locuri ca acesta, unde drumurile europene trec chiar prin mijlocul satului.
„Noi punem legea in aplicare, insa nu gasim solutii pentru oamenii ingrijorati”, recunoaste el.
Edilul ridica neputincios din umeri si spune ca singurul lucru pe care il poate face, ca primar, este sa incerce sa gaseasca fonduri pentru construirea de drumuri alternative. Dar cand muntii sunt atat de aproape, este dificil sa construiesti printre ei.