Daniela Anghel – „Obiectivul meu este acela de a inova”
Ziarul portughez „SE7E DAS ARTES DAS LETRAS” publica un interviu cu pictorita de origine romana Daniela Anghel, nascuta la Alexandria dar stabilita de ani buni la Lisabona, unde a absolvit cursurile de pictura ale F.B.A.U.L.
Daniela Anghel este autoarea unui un proiect inovator si despre care spune ca nu a fost incercat de vreun alt artist: „doresc sa arat ca toate scolile din istoria artei pot convietui intr-un spatiu atemporal, pe suprafata unei panze, in ciuda faptului ca au aparut in epoci diferite”, citeaza Rador.
Si astfel, pe o singura suprafata picturala, scoala flamanda primitiva reuseste sa se uneasca cu realismul rus si cu rococo-ul francez; pe alta panza, barocul olandez coabiteaza cu artistii de inceput ai picturii bizantine, la fel cum realismul si romantismul rus se pot asocia canonului bizantin si abstractionismului geometric.
Neindoielnic, este o provocare dificila si pasionanta, pe care toti cei care iubesc arta picturii vor dori sa o priveasca si s-o judece, ceea ce ne-a determinat sa incercam sa aflam de la artista motivatia acestui nou proiect, fara indoiala inedit.
Reporter: Imperecherea unor scoli atat de indepartate si de diferite, precum cea flamanda primitiva si cea a realismului rus sau altele la fel de diferite constituie o practica ce nu a fost incercata pana acum.
Daniela Anghel: Da, este adevarat. Este o incercare de a crea un spatiu sensibil, in care rigoarea timpului cronologic este pusa in stare de soc.
Reporter: In ultimii 2-3 ani, de exemplu, Vermeer raportat la aproape toate lucrarile sale si Velasquez raportat la „Infante” au fost autori interpretati pana aproape la epuizare de multi critici, unii de renume, bucurandu-se de o acceptare semnificativa a majoritatii iubitorilor de pictura.
Oare nu doriti, prin aceasta expozitie a dumneavoastra, sa plantati semintele unei fuziuni a imaginilor unor scoli si epoci diferite, pe care alti artisti le-ar putea experimenta?
Daniela Anghel: Avand in vedere faptul ca stilul meu dispune drept sistem de functionare de un concept deschis, foarte productiv, fecund, sunt sigura ca vor exista si alti artisti care vor experimenta directiile mele.
Reporter: Cu ce dificultati v-ati confruntat in materializarea acestei prime experiente?
Daniela Anghel: Intai de toate, eu pictez deja in acest fel din anul 2000. Liniile care dobandesc forma in raport cu forta reprezentarii, intalnirea unor stiluri diferite in acelasi spatiu al prezentului si diversele reveniri „in genul” au putut fi deja vazute in tablourile mele in tot acest timp.
Cat priveste dificultatile, acestea apar mereu ca provocari ale panzei albe in diferite planuri: ale organizarii compozitiei, ale expresiei plastice si, fara indoiala, ale executiei tehnice.
Reporter: Care este scopul acestei experiente a dumneavoastra?
Daniela Anghel: Sa creez un nou spatiu de gandire a artei si a picturii.
Reporter: Cate lucrari prezentati in aceasta noua expozitie?
Daniela Anghel: Patruzeci.
Reporter: Toate se incadreaza in limbajul pe care il initiati acum?
Daniela Anghel: Da.
Reporter: Sa revenim la „portret”. Fara indoiala ca portretul este un lucru extrem de dificil si in acest moment sunt extrem de putini artistii care „indraznesc” sa-l practice.
Va ganditi sa lasati deoparte acest stil, fapt care cu siguranta i-ar intrista pe numerosii candidati care stau la „coada” in asteptarea unui portret in ulei pe panza care sa poarte semnatura dumneavoastra, sau veti continua sa consacrati o parte a activitatii dumneavoastra realizarii de portrete?
Daniela Anghel: Portretul ma intereseaza mult in calitate de expresie instantanee a timpului, dar si ca pretext pentru a revedea diverse canoane. Cred ca acest interes nu poate sa dispara cu atata usurinta.
Reporter: Stim ca printre personalitatile al caror portret l-ati facut deja se afla dl. Jorge Sampaio, pe vremea cand inca ocupa functia de presedinte al Republicii. Avem diversi martori care ne dau asigurari ca presedintele a apreciat in mod deosebit munca dumneavoastra.
Realizarea portretului presedintelui Republicii sau a unui cetatean obisnuit din Lineo este acelasi lucru sau presupune dificultati sporite?
Daniela Anghel: Este evident ca din punctul de vedere al marketing-ului, realizarea portretului unui presedinte al Republicii este un lucru foarte important. Pentru mine a fost o cinste sa am acest privilegiu. Ca realizare, forta politica, sociala sau economica a celui portretizat nu influenteaza gradul de dificultate.
Reporter: Cand ati venit in Portugalia, la varsta de 21 de ani, erati deja absolventa unei scoli de arta de la Bucuresti, inscriindu-va apoi la Facultatea de Arte Frumoase de la Lisabona, pe care ati absolvit-o. Ce diferente ati observat intre invatamantul artistic din Romania si din Portugalia?
Daniela Anghel: Scoala de arta de la Bucuresti, mai exact Liceul de Arta „Nicolae Tonitza” si Academia Nationala de Arte Decorative si Design, sunt orientate spre tehnica.
In Portugalia, invatamantul artistic, si ma refer la Cursul Superior de Pictura de la FBAUL, cuprinde o componenta teoretica foarte accentuata, care il orienteaza in mod extrem de fericit pe student in cautarea sa in domeniul unui limbaj plastic original.
Reporter: Au fost unii care au anuntat deja „moartea picturii”. O pictorita tanara si calificata este de acord cu faptul ca pictura ar putea muri?
Daniela Anghel: Da, eu cred ca pictura a murit deja de multe ori, dar a stiut si sa revina apoi sub forma unei alte vieti.
Reporter: Ce credeti despre arta moderna, asa-zis de avangarda, in special in pictura?
Daniela Anghel: Intreaga arta, mai concret toate curentele artistice, privite cronologic, au avut un moment de inceput al proliferarii lor, in care au fost considerate „moderne”, „avangardiste” in raport cu precedentul curent. Ma fascineaza aceasta forta intempestiva a inceputurilor.
Reporter: Fotografia este o arta? Dar instalatiile?
Daniela Anghel: Fara indoiala.
Reporter: Ce proiecte aveti pentru viitorul apropiat? Dar pe termen lung?
Daniela Anghel: Sa pictez, daca acest lucru poate fi considerat un proiect.
Reporter: V-ati facut deja autoportretul?
Daniela Anghel: Nu. Inca nu.
Reporter: Ce mesaj ati dori sa transmiteti tinerilor artisti portughezi?
Daniela Anghel: Daca as fi o autoritate politica, le-as spune sa continue sa creeze, deoarece arta va fi proclamata produs de consum de mare necesitate. Dar cum nu dispun decat de puterea penelului, le pot spune doar ca acesta este un camp de lupta: intra cine vrea si iese cine poate.