Sari direct la conținut

De ce documente ai nevoie pentru înscrierea în programul Casa Verde Fotovoltaice 2024. Începe în două săptămâni

HotNews.ro
De ce documente ai nevoie pentru înscrierea în programul Casa Verde Fotovoltaice 2024. Începe în două săptămâni
Foto: Benedek Alpar / Shutterstock

Programul Casa Verde Fotovoltaice va începe pe 27 septembrie pentru persoanele fizice, iar înscrierea se va face pe regiuni. Anul trecut, fondurile s-au epuizat în primele minute. 

Prin acest program, românii care vor să devină prosumatori vor primi de la stat o finanțare de 30.000 de lei, în creștere de la 20.000 de lei cum era până acum. Cu acești bani vor trebui să-și monteze atât panouri fotovoltaice, cât și baterii de stocare a energiei electrice. 

Înscrierea în program se va face online, pe principiul „primul venit, primul servit”, până la epuizarea fondurilor. Așadar, cei interesați să-și instaleze panouri solare pe acoperiș cu bani de la stat trebuie să pregătească mai multe documente pe care să le încarce în aplicație la momentul înscrierii. 

Documente necesare, conform AFM

HotNews.ro a consultat ghidul de finanțare realizat de Administrația Fondului pentru Mediu și vă prezintă care sunt documentele care trebuie încărcate în aplicație:

  • actul de identitate al solicitantului, valabil la data înscrierii în aplicaţie;
  • certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie;
  • certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie;
  • extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului construcţie deservit de sistemul de panouri fotovoltaice pentru care se solicită finanţarea*; 
  • copia cărţii funciare colective, din care să rezulte maximum două unităţi individuale trecute pe aceeaşi carte funciară care adunate să fie egale cu 1 (un) întreg, în cazul imobilelor-construcţii, dintre care unele părţi sunt comune, iar restul sunt proprietăţi individuale, pentru care se întocmesc o carte funciară colectivă şi câte o carte funciară individuală.

*În cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, se va prezenta, în plus faţă de extrasul de carte funciară aferent construcţiei, extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte că solicitantul este proprietar sau deţine un drept de folosinţă asupra imobilului teren; nu vor fi admise extrasele de carte funciară cu mențiunea „neutilizabile în circuitul civil”. 

Extrasele de carte funciară pot fi obţinute de solicitant şi în format electronic;

Documentele emise în format electronic vor fi încărcate de solicitanți în aplicația informatică în același format în care au fost eliberate de autoritățile sau instituțiile emitente. Nu se vor admite documentele reprezentând scan sau printscreen după documentul emis în format electronic.

Instalatorii verifică documentația și pot cere clarificări, o singură dată

Solicitanții înscriși au la dispoziție 90 de zile pentru a-și alege un instalator. 

Acesta verifică documentația depusă de solicitant și, în cazul în care are nevoie de clarificări, poate trimite, o singură dată, o solicitare prin intermediul aplicației AFM, la care solicitantul trebuie să răspundă în maximum 10 zile, altfel este respins.

AFM publică apoi listele cu cei admiși și cu cei respinși.

Ce cheltuieli acoperă finanțarea

Cei care doresc să-și instaleze panouri fotovoltaice pe acoperiș au la dispoziție 30.000 de lei de la Fondul pentru Mediu și trebuie să vină cu o finanțare proprie de cel puțin 10%. 

Noutatea în acest an este finanțarea inclusiv a bateriilor de stocare.

Cheltuieli eligibile în cadrul programului din acest an sunt: 

  • cheltuielile cu achiziţia sistemului de panouri fotovoltaice cu putere minimă instalată de 3 kW; 
  • cheltuieli cu achiziția instalației de stocare a energiei electrice produsă din surse regenerabile;
  • cheltuielile cu extinderea sistemelor de panouri fotovoltaice instalate, prin montarea unui sistem de panouri fotovoltaice cu putere minimă instalată de 3 kW; 
  • cheltuielile cu montajul și punerea în funcțiune a sistemelor și instalațiilor 
  • TVA aferentă cheltuielilor eligibile. 

Așadar, nu se pot achiziționa baterii de stocare pentru panourile instalate anterior. Sunt considerate eligibile numai cheltuielile efectuate după aprobarea finanţării de către AFM.

„În situaţia în care AFM declară neeligibile anumite cheltuieli, acestea nu se finanţează/nu se plătesc/se recuperează de la beneficiar sau de la instalatorul validat, după caz, în funcţie de persoana culpabilă”, mai spune ghidul.

Valoarea finanțării aprobate nu se poate suplimenta, beneficiarul fiind obligat să asigure din surse proprii finalizarea investiţiei dacă dorește o capacitate mai mare.

Sistemul de panouri fotovoltaice va avea următoarele componente principale:

  • panouri fotovoltaice – cu o putere însumată instalată de minimum 3 kW;
  • instalația de stocare;
  • invertor/invertoare (inclusiv invertor hibrid și microinvertoare) – putere instalată de minimum 3,0 kW;
  • structura de susţinere a sistemului – capabilă să susţină tot sistemul şi adaptată zonei unde va fi instalată;
  • tablou electric curent continuu/curent alternativ – pentru racordul la instalaţia existentă;
  • instalaţia de legare la pământ, opțional, în cazul în care construcția nu are împământare;
  • sistemul de protecţie contra descărcărilor atmosferice, opțional, în cazul în care construcția nu are prevăzut;
  • smartmeter, opțional, dacă funcția acestuia nu este preluată de invertor.

Sistemul de panouri trebuie să asigure:

  • stocarea informaţiilor privind cantitatea de energie electrică produsă, pe o perioadă de cel puţin 1 an de la data emiterii certificatului de racordare;
  • colectarea de la distanţă a informaţiilor de mai sus, precum şi transmiterea acestora printr-un sistem de comunicare open source;
  • compatibilitatea cu orice sistem de management liber care va prelua datele transmise via un procesator de date de tip API, identificând datele după un serial din teren către o bază de date ce permite un număr ridicat de operaţiuni de interogare pe secundă pentru a face faţă cerinţelor de raportare automată şi manuală.

Totodată, componentele sistemului de panouri fotovoltaice trebuie să fie certificate de un organism acreditat în conformitate cu SREN/ISO 17065.

Citește și Sfaturi pentru beneficiarii Casa Verde Fotovoltaice 2024: Ce fel de panouri, invertoare și baterii să alegem / Atenție la chinezăriile care au invadat piața

INTERVIURILE HotNews.ro