Sari direct la conținut

De ce s-a întors acasă o misterioasă navă iraniană spion, după o misiune de trei ani pe mare

HotNews.ro
Nava cargo in portul iranian Bandar Abbas (Imagine generică), Foto: Morteza Akhoondi / AP / Profimedia
Nava cargo in portul iranian Bandar Abbas (Imagine generică), Foto: Morteza Akhoondi / AP / Profimedia

O navă cargo iraniană suspectată că a furnizat informații pentru atacurile rebelilor Houthi, printre altele, s-a întors acasă, după trei ani petrecuți pe mare. Informația a fost confirmată de serviciul de monitorizare a traficului marin Tankertrackers, potrivit Reuters. Observatorii au speculat că nava s-a întors pentru a evita să devină țintă a unui eventual atac israelian.

Nava MV Behshad a revenit în Iran într-un moment în care Israelul pregătea răspunsul pentru loviturile cu drone și rachete efectuate de Teheran sâmbăta trecută. Acest răspuns s-a materializat vineri dimineață devreme, printr-un atac limitat în Isfahan, care nu pare să provoace deocamdată o escaladare a conflictului direct.

Întoarcerea navei spion a pus-o la adăpost de orice eventual atac israelian, scrie site-ul televiziunii americane NBC. Un atac asupra unei nave de acest tip nu ar fi o premieră pentru Israel.

Behshad a trecut din Golful Arabiei în Golful Persic joi dimineața devreme și urma să ajungă mai târziu în cursul serii în portul Bandar Abbas de pe coasta sudică a Iranului, potrivit site-ului de urmărire a navelor MarineTraffic.com. Datele furnizate site-ului prin intermediul sistemului automat de identificare a navei Behshad au precizat că aceasta se afla pe mare din 18 iunie 2021.

Behshad a petrecut mult timp pe mare, zăbovind în aproape același loc în Marea Roșie, între Yemen și Eritreea, din ianuarie 2023. Până pe 11 ianuarie, anul acesta, nava se mutase în apropierea intrării în Marea Roșie, un punct cunoscut sub numele de strâmtoarea Bab al-Mandeb – sau „Poarta Durerii” -, potrivit trackerului de nave.

Ulterior, în februarie, Behshad a călătorit spre sud în Golful Aden și a acostat în largul coastei unei baze militare chineze din Djibouti, în estul Africii.

Behshad a putut fi văzut acolo pe site-urile de urmărire a navelor până la sfârșitul lunii martie, când a dispărut apoi din peisaj. A reapărut abia la începutul lunii aprilie, de data aceasta navigând aproape de coasta Iranului în Golful Oman, înainte de a trece miercuri prin Strâmtoarea Ormuz, potrivit site-ului de urmărire a navelor.

Nava iraniană este suspectată că a furnizat informații electronice rebelilor Houthi, permițându-le să localizeze și să țintească nave în regiunea Mării Roșii, potrivit mai multor surse citate de NBC – un oficial american, un consilier al Congresului SUA și unui alt oficial din Orientul Mijlociu.

Analizele efectuate de NBC News și de alți câțiva experți au arătat că Behshad se afla la câteva mile distanță, în timp ce rebelii Houthi au efectuat o serie de atacuri asupra navelor comerciale care au afectat traficul comercial și au generat întârzieri în lanțul global de aprovizionare.

Pe 7 aprilie, liderii Houthi au declarat că au vizat nave britanice și americane în Marea Roșie, în timp ce în Marea Arabiei și în Oceanul Indian au atacat două nave israeliene care se îndreptau spre un port din Israel.

Armata iraniană a avertizat împotriva oricăror lovituri asupra Behshad într-un clip video postat pe Telegram în februarie, descriind nava drept un „arsenal plutitor” și spunând că orice agresiune împotriva ei ar „pune în pericol rutele maritime internaționale și securitatea”.

Behshad se află în actuala misiune din 2021, înlocuind MV Saviz, o altă navă de marfă suspectată că ar fi folosită de Gardienii Revoluției și care a fost ancorată ani de zile în largul coastelor Yemenului înainte de a fi avariată într-un atac despre care Iranul a afirmat că a fost efectuat de Israel.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro