Descifrarea rectificarii bugetare pe fondurile UE: aproape un sfert din bani nu vor fi cheltuiti
In 2009 se cheltuie mai putin decat era in plan, dar se va cheltui mai mult in anii urmatori, asa s-ar putea traduce cifrele legate de fondurile europene post-aderare, incluse in proiectul de rectificare bugetara. Mai exact, „cheltuielile cu fondurile externe nerambursabile postaderare”, asa cum apar in proiectul de rectificare bugetara, au fost reduse cu 1,711 miliarde lei, adica aproximativ 400 milioane euro, o scadere de aproximativ 22% fata de suma inclusa initial in bugetul de stat pe acest an.
Cifrele publicate la inceputul anului de Ministerul Finantelor Publice aratau ca in anul 2009 se vor efectua cheltuieli de 7,654 miliarde lei in contul proiectelor cu fonduri UE postaderare.
Aceasta inseamna ca Guvernul aloca 7,654 miliarde lei pentru a putea plati deconturi in cadrul proiectelor, pe masura ce aceste proiecte avanseaza si beneficiarii desfasoara activitati. Scaderea acestor sume cu aproape 22% prin proiectul de rectificare bugetara inseamna ca oficialii admit ca proiectele nu se vor derula in ritmul asteptat si ca nu va fi cazul sa se efectueze aceste plati.
In urma reducerii acestor cheltuieli, sumele care ar trebui platite pe proiecte, in varianta actualizata, ajung la circa 5,9 miliarde lei. Pentru comparatie, pana in prezent, in anul 2008 si primele 7 luni din 2009 s-au efectuat plati in total de 1,3 miliarde lei.
In proiectul de rectificare bugetara au fost reduse sumele „primite de la UE in contul platilor efectuate”, care inseamna rambursarea cheltuielilor de catre Comisia Europeana, cu 350 milioane lei, de la 4,522 miliarde lei, cum era prevazut initial.
Sumele vor fi cheltuite in anii urmatori
Stefan Ciobanu, directorul Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale a explicat pentru HotNews.ro/EurActiv.ro ca sumele care au fost scazute nu s-au pierdut, ci se vor muta in anii urmatori. „S-a constatat ca ritmul cheltuielilor nu este asa cum a fost prevazut initial si au fost ajustate aceste sume pentru anul 2009”.
In ce priveste modificarile punctuale, pe programe, tendinta de „mutare” a cheltuielilor in alt exercitiu bugetar se reflecta prin cresterea creditelor de angajament si o reducere a creditelor bugetare.
Spre exemplu, la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei, pentru Programul Operational Regional, creditele de angajament au fost majorate cu 616,7 milioane lei pentru transferuri catre bugetele locale, catre ONG-uri si firme necesare sustinerii proiectelor.
„Suma reprezinta banii cu care bugetul de stat trebuie sa contribuie la finantarea proiectelor. Este vorba despre sumele care se <> la contractare, iar cresterea creditelor de angajament inseamna ca sunt mai multe proiecte care se vor contracta si vor duce la cheltuieli in anii urmatori”, a explicat Stefan Ciobanu.
De asemenea, tot la MDRL, au fost majorate cu 2,5 miliarde lei creditele de angajament – pentru POR. „Aceasta suma reflecta finantarea de 85% a Uniunii Europene, care trebuie sa fie „prinsa” in bugetul de stat, cu toate ca banii vor veni in cele din urma de la Comisia Europeana”, explica Stefan Ciobanu.
La Ministerul Finantelor Publice, pentru Programul Operational Asistenta Tehnica, au fost reduse creditele bugetare cu 279 milioane lei. „Acest lucru inseamna ca se asteapta ca banii sa nu fie platiti efectiv pe proiecte, in 2009”, a explicat Stefan Ciobanu.
Proiectul de Ordonanta de rectificare bugetare aduce si o prevedere importanta pentru mecanismul alocarii sumelor aferente fondurilor europene. Mai exact, Ministerul Finantelor Publice va fi autorizat „sa efectueze redistribuiri de credite de angajament si de credite bugetare intre ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, cu incadrarea in nivelul total al fondurilor aprobate la titlul <>”.
Adica: „realocarea unor sume aferente cheltuielilor cu fonduri europene se va face mai flexibil intre ministere, in functie de necesitati, fara sa mai fie nevoie de rectificare bugetara”, a mai explicat directorul general al ACIS.