Sari direct la conținut

Dispariția submersibilului Titan: ultimele informații despre cea mai mare operațiune de căutare din Atlantic / „Un câmp de resturi” a fost descoperit în zona Titanicului

HotNews.ro
Submersibilul Titan, Foto: ABACA / Abaca Press / Profimedia
Submersibilul Titan, Foto: ABACA / Abaca Press / Profimedia

Vor mai putea fi salvați pasagerii de pe submersibilul Titan, dispărut duminică dimineață în Atlantic, în timpul scufundării către epava Titanicului? Întrebarea este pe buzele tuturor, însă un răspuns este greu de dat.

După cum a fost concepută nava, rezerva de oxigen era de ajuns pentru 96 de ore. Teoretic, aceasta s-a epuizat joi, în jurul orei 14.00. Însă un verdict este greu de dat. Experții și un cofondator al OceanGate, compania care operează Titan, spun că „fereastra” pentru salvarea celor de la bord poate fi mai mare.

Într-o comunicare de ultimă oră, Garda de Coastă a SUA spune că a fost descoperit un câmp de resturi în apropierea zonei de căutare a submersibilului Titan, iar autoritățile „evaluează informațiile”. Deocamdată nu este clar dacă rămășițele au legătură sau nu cu nava dispărută. O conferință de presă este programată pentru ora 22:00.

UPDATE 19:35 ”Cadrul de acostare şi un capac din partea din spate a submersibilului” Titan, între fragmentele găsite în apropiere de Titanic

„Dorinţa oamenilor de a trăi chiar trebuie luată în considerare”

Căutările ample şi dificile continuă în Atlanticul de Nord, fiind implicate echipe din SUA, Marea Britanie, Canada și Franța.

Atalante, o navă de cercetare franceză, a sosit joi dimineaţa la faţa locului, a anunţat Institutul francez de cercetare pentru exploatarea mării. Ea este echipată cu un robot, ROV Victor 6000, capabil să se scufunde până la epava Titanicului, aflată la aproape 4.000 de metri adâncime.

Victor 6000 este „principala speranţă” pentru o operaţiune de salvare subacvatică, le-a declarat reporterilor Rob Larter, un expert al British Antarctic Survey (BAS, un organism de cercetare britanic cu sediul în Cambridge).

De asemenea, o navă a marinei canadiane care transporta o echipă specializată în medicina scufundării a sosit la fața locului. Nava, care transportă și o cameră de recompresie hiperbară care poate susține până la șase persoane, a ajuns în zona operațiunii de căutare joi dimineață.

Echipele de salvare au estimat că 14:08 este ora la care pasagerii puteau rămâne fără oxigen la bordul Titan.

Gărzile de coastă americane au anunţat că vor continua joi operaţiunile de „salvare”, în pofida temerilor privind epuizarea rezervelor de oxigen.

„Continuăm să vedem în cazuri extrem de complexe că dorinţa oamenilor de a trăi chiar trebuie luată în considerare. De aceea continuăm să căutăm şi mergem mai departe cu eforturile de salvare”, a declarat contraamiralul John Mauger, şeful operaţiunilor de căutare, pentru canalul NBC.

Un videoclip postat de MarineTraffic arată mișcarea navelor implicate în operațiunea de căutare și salvare a submarinului Titan dispărut în Atlanticul de Nord, de marți până joi.

Fondator OceanGate: „Continui să am speranță pentru prietenul meu și pentru restul echipajului”

Într-o declarație pentru Insider,Guillermo Söhnlein, care a fondat OceanGate împreună cu Stockton Rush, spune că „fereastra de timp disponibilă pentru salvarea lor (pasagerilor-n.r.) este mai lungă decât crede majoritatea oamenilor”.

„Sunt sigur că Stockton și restul echipajului și-au dat seama cu câteva zile în urmă că cel mai bun lucru pe care îl pot face pentru a-și asigura salvarea este să extindă limitele acelor provizii cât mai mult posibil. Cred cu tărie că fereastra de timp disponibilă pentru salvarea lor este mai lungă decât crede majoritatea oamenilor. Continui să am speranță pentru prietenul meu și pentru restul echipajului”, a spus el, citat de The Guardian.

Zona de căutări are 20.000 de kilometri pătrați

Sunetele subacvatice detectate marţi de un avion P-3 canadian în zona în care sunt efectuate căutările au stârnit speranţă şi au orientat armata de salvatori trimişi la faţa locului.

Dar „nu ştiu să vă spun ce sunt acele zgomote”, a declarat căpitanul Frederick miercuri, după căutările efectuate de vehicule subacvatice operate de la distanţă şi de o navă de suprafaţă dotată cu sonar.

„Locul căutărilor, la 1.450 km est de Cape Cod (pe coasta de nord-est a SUA, n.a.) şi la 640 km sud-est de Saint-Jean de Terre-Neuve (în Canada), face excepţional de dificilă mobilizarea rapidă a unor mari cantităţi de echipamente”, a explicat căpitanul Frederick.

Zona în care sunt efectuate căutările are o suprafaţă de 20.000 de kilometri pătraţi.

Cine sunt pasagerii de pe Titan

Un american, un francez, un britanic şi doi britanici de origine pakistaneză s-au scufundat duminică în abis la bordul Titan, un submersibil conceput pentru cinci persoane, cu o lungime de aproximativ 6,5 metri.

Contactul cu ambarcaţiunea a fost pierdut la mai puţin de două ore de la lansarea acestuia.

De la debutul operaţiunilor de căutare, duminică, au apărut detalii referitoare la OceanGate, compania fiind acuzată de potenţială neglijenţă în ceea ce priveşte siguranţa submersibilului său pentru turism subacvatic.

O plângere din 2018 consultată de AFP indică faptul că un fost director al companiei, David Lochridge, a fost concediat după ce a avut îndoieli serioase cu privire la siguranţa submersibilului.

Potrivit acestui fost director de operaţiuni maritime, un hublou din partea frontală a dispozitivului a fost proiectat să reziste la presiunea la care a fost supus la adâncimi de 1.300 de metri, nu la 4.000 de metri.

Patronul OceanGate, americanul Stockton Rush, se afla la bordul lui Titan. El s-a scufundat alături de un bogat om de afaceri britanic, Hamish Harding (58 de ani), de specialistul francez în Titanic Paul-Henri Nargeolet (77 de ani), de magnatul pakistanez Shahzada Dawood (48 de ani) şi de fiul acestuia Suleman (19 ani), ambii de naţionalitate britanică.

Pentru 250.000 de dolari, ei s-au angajat într-o explorare a rămăşiţelor unuia dintre cele mai mari dezastre maritime ale secolului XX.

Titanicul s-a scufundat în 1912, în timpul călătoriei sale inaugurale, după ce s-a lovit de un aisberg, evenimentul provocând moartea a aproape 1.500 de pasageri şi membri ai echipajului.

De la descoperirea sa, în 1985, epava a fost vizitată de oameni de ştiinţă, căutători de comori şi turişti.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro