Examen cu probleme la admiterea in clasele a V-a cu predare intensiva in limba straina. Ce spune ministrul Educatiei
Admiterea in a V-a la clasele cu predare intensiva in limba straina a generat un adevarat scandal in Ploiesti, dupa ce Ministerul Educatiei a schimbat regulile examenului in timpul jocului. Printr-un ordin publicat in Monitorul Oficial in ianuarie 2015, elevii care au diplome de competenta lingvistica de un anumit nivel sunt admisi fara examen la aceste clase, cu nota 10. Parinti nemultumiti ca au aflat prea tarziu de aceasta modificare, introdusa si aplicata in acelasi an scolar, au anuntat ca intentioneaza sa atace in contencios ordinul Ministrului Educatiei, potrivit Observatorulph.ro. De cealalta parte, Sorin Cimpeanu, ministrul Educatiei, a declarat pentru HotNews.ro ca intre examenul de admitere de la scoala si testarile internationale „nici nu pot fi conditii egale, dar Cambridge-ul este un examen recunoscut international. (…) Cat priveste promovarea ROFUIP-ului, da, sunt de acord, mai ales ca am sustinut intotdeauna si sustin si de acum incolo ca nu trebuie schimbate regulile jocului in timpul jocului”.
La baza nemultumirilor parintilor sta Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar (ROFUIP), care a fost aprobat prin Ordin al fostului ministru Remus Pricopie si a fost publicat in Monitorul Oficial pe 13 ianuarie 2015.
Acest Regulament prevede, la articolul 210, aliniatul 6, urmatoarele:
„Organizarea unor examinari in vederea inscrierii elevilor in clasa a V-a este permisa in urmatoarele situatii:
a) pentru unitatile de invatamant care nu scolarizeaza clase de invatamant primar, iar numarul cererilor de inscriere in clasa a V-a depaseste numarul locurilor oferite;
b) pentru unitatile de invatamant cu profil artistic si cu profil sportiv, in vederea testarii aptitudinilor specifice;
c) pentru unitatile de invatamant care urmaresc formarea unor clase cu predare in regim intensiv a unei limbi de circulatie internationala, in vederea verificarii nivelului de cunoastere a limbii respective.
Elevii care, anterior admiterii in clasa a V-a, la clasele cu predare in regim intensiv a unei limbi de circulatie internationala, au sustinut examene de competenta lingvistica intr-o limba de circulatie internationala si au obtinut o diploma nivel A1 sau nivel superior, pot fi admisi fara a mai sustine proba de aptitudini si cunostinte la limba moderna, fiindu-le acordata, prin echivalare, nota 10 la respectiva proba.”
Un cititor HotNews.ro ne-a sesizat ca se afla in aceasta situatie cu fiica sa, care vrea sa sustina examenul de admitere in clasa a V-a la o clasa cu predare intensiva in limba engleza. „Regulile au fost shimbate in timpul jocului”, pe site-ul Colegiului National Mihai Viteazul din Ploiesti a aparut un anunt cu privire la echivalare abia in luna aprilie, ceea ce i-a pus pe multi copii in imposibilitatea de a sustine examene de competenta lingvistica intr-o limba de circulatie internationala (pentru a-si echivala cu 10 examenul de admitere, in cazul in care obtineau nivelul cerut), deci de a avea aceleasi sanse la admitere cu cei care au trecut deja prin astfel de testari – sustine parintele, care isi doreste sa isi pastreze anonimatul.
Acesta a declarat, pentru HotNews.ro, ca „programa scolara la limba engleza pentru examenul de admitere in clasa a V-a este diferita de programa pentru obtinerea unui certificat international” si a precizat ca o nota a Ministerului Educatiei prevede ca in cazul certificatelor „YLE (Young Learner Tests of English), respectiv Movers si Flyers, confom adresei oficiale din partea Cambridge English Language Assessment (…), candidatii trebuie sa obtina un scor minim de 11 scuturi (4 scuturi la doua competente si respectiv trei scuturi la o competenta lingvistica) pentru ca nivelul A1, respectiv A2, sa poata fi recunoscut si echivalat cu nota 10„.
„In timp ce fiica mea va fi evaluata la sutime, cei care vin cu astfel de diplome trebuie sa obtina ‘un scor minim de …’ (atentie, nu unul maxim). Cu alte cuvinte, nota 10 de la admitere are o greutate mai mica decat o nota minima Cambridge (cea de 11 scuturi)”, sustine parintele care a sesizat HotNews.ro.
Publicatia Observatorulph.ro scrie si ea ca „parintii ai caror elevi nu au obtinut astfel de diplome sunt nemultumiti de decizia Inspectoratului Scoal Prahova si vor sa atace in contencios ordinul Ministrului Educatiei de a introduce in regulament aceasta prevedere”.
Contactat de HotNews.ro, ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, a declarat ca intre examenul de admitere de la scoala si testarile internationale „nici nu pot fi conditii egale, dar Cambridge-ul este un examen recunoscut international. Nu putem sa facem abstractie de ceea ce se intampla pe plan international. Cat priveste promovarea ROFUIP-ului, da, sunt de acord, mai ales ca am sustinut intotdeauna si sustin si de acum incolo ca nu trebuie schimbate regulile jocului in timpul jocului„.
Intrebat daca, in consecinta, renunta sau pastreaza regula echivalarii, ministrul a raspuns: „ea functioneaza deja. Am inteles ca au fost nemultumiri intr-un singur judet. Punctul de vedere este foarte clar: ROFUIP este un document in vigoare, iar directorul care nu are de gand sa respecte prevederile ROFUIP ar trebui rapid sa isi dea demisia. In general, cine nu respecta regulile in vigoare e cazul sa se ocupe de altceva„.