Sari direct la conținut

Filmul Acuz, de Abel Gance prezentat în cadrul programului „Avangarda revizitată”

HotNews.ro
Filmul J'accuse, Foto: Afis
Filmul J'accuse, Foto: Afis

Miercuri, 27 martie şi sâmbătă, 30 martie, de la ora 19:30, la Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române (Str. Eforie nr. 2) va fi prezentată a cincea sesiune din cadrul programului „Avangarda revizitată. Avangarda europeană (1919-1939) în Arhiva Naţională de Filme a României”. Sesiunea îi este dedicată filmului Acuz (Franţa, 1938) de Abel Gance – celebrul cineast prezent deja cu un scurtmetraj (Ajutor! Ajutor!/Au Secours!, Franţa, 1923/4) în prima sesiune a programului, din noiembrie 2012, şi cu un lungmetraj (Roata/La Roue, Franţa, 1923) în sesiunea de luna trecută a „Avangardei revizitate”.

Ediţia I (şase sesiuni)

Artişti: Germaine Dulac, Louis Delluc, Fernand Léger, Dudley Murphy, George Antheil, Man Ray, Abel Gance, Francis Picabia, René Clair, Marcel Duchamp, Salvador Dalí, Luis Buñuel, Erik Satie.

Sesiunea a V-a: 75 de ani de la premiera filmului Acuz! de Abel Gance (ianuarie 1923)

Programul celei de-a cincea sesiuni:

ACUZ! / J’ACCUSE!

Franţa, 1938 / a/n / v.o. / Film de ficţiune, film sonor

R: Abel Gance

Scenariu: Abel Gance, Steve Passeur

Producător: Abel Gance

Imagine: Roger Hubert

Montaj: Madeleine Crétolle

Decoruri: Henri Mahé

Cu: Victor Francen, Line Noro, Marie Lou, Jean-Max, Paul Amiot, Jean-Louis Barrault, Marcel Delaître, René Devillers, Romuald Joubé, André Nox, Georges Rollin, Georges Saillard

Potrivit introducerii realizate de Igor Mocanu (realizatorul conceptului şi a viziunii curatoriale a proiectului Avangarda revizitată) „Cele două versiuni ale peliculei J’ACCUSE! semnate de Abel Gance – lungmetrajul din 1919, în care autorul exprimă o critică dură la adresa ororilor Primului Război Mondial, şi cea din 1938, remake-ul sonor al primului, recontextualizat, de data aceasta, în contra celui de-al Doilea Război Mondial – trec în filmografia regizorului francez drept cele mai controversate producţii atât prin mesajul pacifist implicit, cât şi prin vocaţia inevitabil deconspirativă a discursului ideatic. Nu despre militantism ideologic e vorba în cele două filme – o ideologie altminteri inconsecventă, cum pe bună dreptate încerca să sugereze, între alţii, Charles Silver, curatorul departamentului de film de la MoMA, Abel Gance fiind atât cel care făcuse apologia lui Napoleon, cu accente vag protofasciste, cât şi cel care, prin cele două versiuni ale imperativului zolist, readucea în atenţia publică, în 1919 şi 1938, reînscena chiar – la un nivel alegoric, evident – Afacerea Dreyfus, condamnând astfel, încă o dată, jurisprudenţa antisemită, observaţie reamintită de curând de criticul Peter Hourigan de la revista “Senses of Cinema”. Cât priveşte arta lui Gance, ea marşează în continuare, şi în ’38, pe alternanţa metaforică, oximoronică pe alocuri, între discursul realist, cvasidocumentar, din scenele de război, filmate pe câmpul de luptă, şi discursul poetic, de multe ori idilizant, de studio. Ceea ce e de interes şi de revizitat astăzi, atât din perspectiva avangardei istorice, cât şi din aceea a culturii vizuale contemporane, este constituit din: a) felul în care arta devine politic anti-conflagraţionistă, deci de învăţat; b) anumite cadre, scene, reactualizate mai ales în artele performative contemporane. Spre exemplu, performance-ul din 2007 al grupului IRWIN, în colaborare cu Armata Georgiană, intitulat „Was ist Kunst?”, în care soldaţii scriu coregrafic cu propriile corpuri, în postura de drepţi, titlul lucrării, îşi găseşte imediat resursa în scena din filmul lui Abel Gance, în care soldaţii se încolonează în şiruri ce reconstituie, corpo-lingvistic, verdictul „J’Accuse!”. O asemenea înţelegere a discursului corporal coregrafic vom mai întâlni abia în anii ’40-’50, în filmele create de Maya Deren. Nemaivorbind de scena cadavrelor vii, în care vechii soldaţi se scoală din morţi şi traversează câmpul de luptă.”

Tarifele practicate de Cinemateca Română:

Bilet pentru spectatorii fără abonament: 10 lei

Bilet pentru spectatorii cu abonament: 8 lei

Bilet pentru elevii, studenţii, pensionarii etc. cu abonament: 5 lei

Bilet pentru studenţii UNATC sau UNArte cu abonament: 5 lei

Abonament (valabil pentru întreaga stagiune): 15 lei

Abonament (redus, pentru elevi, studenţi, pensionari etc.): 12 lei

Abonamentele pentru stagiunea în curs se pot achiziţiona de la Cinemateca Eforie (Strada Eforie nr. 2).

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro