Floriile si ziua Sfantului Gheorghe duc afacerile cu flori la circa 100 de milioane de euro anual (analiza)
Afacerile cu flori au crescut puternic in ultimii cinci ani, de la nivelul de 190 milioane de lei in 2009, la 310 milioane de lei in 2014. In preajma Floriilor si a zilei Sf. Gheorghe, business-ul in acest domeniu ar urma sa inregistreze un avans semnificativ, anul 2016 avand toate sansele sa fie cel mai bun an pentru industria de profil din ultimii 10 ani.
Florin, Florina, Viorel, Violeta etc. Aproape 1,5 milioane de romani care poarta nume de flori isi serbeaza onomastica in weekend. Lor se adauga alti aproape 1 milion de romani care poarta numele Sf. Gheorghe.
In buna traditie a romanilor, doamnele si domnisoarele vor primi cu siguranta un buchet de flori.
Cum dintre cei 2,5 milioane de sarbatoriti, aproape jumatate sunt femei, calculele arata ca weekend-ul ar putea insemna pentru comerciantii de flori o afacere de peste 37 de milioane de lei (8,4 milioane de euro), luand in calcul ca un buchet costa,in medie, 30 de lei. Calculele sunt, bineinteles, relative, nu toate femeile primind, din pacate, un buchet de flori de ziua lor.
„Productia si comercializarea de flori reprezinta un domeniu extrem de tentant pentru tot mai multi investitori”, spun analistii de la Keysfin, dovada ca numarul firmelor care activeaza in domeniu a crescut de la 385 de firme in 2009 la 491 in 2012 si 573 in 2014.
„Estimarile noastre indica faptul ca, in 2015, au fost peste 600 de firme, iar in 2016 probabil ne indreptam spre 700 de firme cu obiect de activitate productia si comercializarea de flori”, afirma analistii KeysFin.
Ca industria inregistreaza un avans spectaculos o dovedeste si cifra de afaceri a firmelor din domeniu, care a avansat sustinut, de la 190 milioane de lei in 2009, la la 221, 7 milioane de lei in 2012 si 310 milioane de lei in 2014.
Statistica KeysFin arata ca numarul celor care lucreaza in domeniu a crescut constant in ultimii 5 ani, de la 1440 de angajati in 2009, la 1821 in 2012 si 2621 in 2014. In 2014 erau cultivate peste 415 hectare cu flori, dintre care cele mai multe inregiunile Centru si Bucuresti-Ilfov.
„Investigatia noastra in piata a aratat ca asistam la o maturizare a pietei, dovada existenta a tot mai multor firme care lucreaza impreuna, de la producatori, la comercianti cu ridicata si florarii”, spun consultantii de KeysFin.
Foarte interesante sunt datele privind profitabilitatea sectorului. Mai mult de 60% dintre firmele analizate erau pe profit zero in 2014. „Cum cele mai multe flori sunt aduse din import, la preturi occidentale, asta inseamna ca marjele de profit pe care si le adauga comerciantii sunt extrem de mici, pentru a reusi sa faca vanzari. Pe de alta parte, nu este exclus ca multe firme sa isi mascheze profiturile prin diverse formule. Si, apoi, sa nu uitam ca piata neagra este inca o prezenta puternica in acest segment”, explica analistii KeysFin.
Daca in 2009, jucatorii din piata raportau un profit cumulat de 10 milioane de lei, in 2012 s-a ajuns la 11,4 milioane lei, iar in 2014 de 13,7 milioane lei. Cele mai importante firme din domeniu erau, in 2014, Flowers Market Holland SRL, cu afaceride 23,8 milioane de lei, Stanjenel SRL, cu un business de 11,4 mil.lei si Magic Flowers4you SRL, cu afaceri de 8,41 mil.lei.
Potrivit unui studiu realizat de floridelux.ro, in aceasta perioada, cele mai cautate flori sunt cele specifice primaverii, precum lalelele,freziile, zambilele, liliacul sau narcisele. Cele mai apreciate flori de catre romani sunt insa trandafirii.
Informatiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societatile comerciale si PFA-urile active din Romania.