Sari direct la conținut

Ghidul funky-ficatorului de afaceri, made in Sweden

Netuality

Domnii Ridderstrale si Nordstrom cred cu tarie in ideile pe care le descriu in “Funky business”. Ca dovada, ei le aplica fara ezitare in modul de prezentare al cartii. Culori tari, titlu ciudat (“funky” in raoinul de carti de management/leadership?) si capetele rase ale autorilor ciocnindu-se (racnind!) pe coperta.

Cand mi s-a spus ca o sa fie usor de gasit in rafturi, nu mi-am imaginat ca o sa-mi sara in ochi la nici 20 de secunde dupa ce am intrat intr-unul din marile magazine de profil bucurestene.

Nu ca ar avea foarte mare legatura cu muzica funk, dar banuiesc ca le trebuia un cuvant care sa intrige, sa atraga, sa sustina brandul. Pentru ca domnii de pe coperta sunt deja purtatori ai unui brand de experti in economia “funky” multumita caruia vand carti, sustin conferinte si in general duc o viata confortabila.

Ceea ce face din ei primii beneficiari ai strategiilor descrise in “Funky Business”.

“Este o carte din familia ajuta-te singur”, spune unul dintre autori in prefata. Mai degraba o carte din familia “treziti-va”, as spune eu. Treziti din reveria lor firmele romanesti in [deocamdata] expansiune a caror preocupare majora este sa “implementeze” cliseele corporatiste occidentale.

Treziti firmele mici care au impresia ca unica deosebire intre ele si liderii de piata – si deci singurul lucru care trebuie facut – este badge-ul de la intrare, cravata obligatorie de luni pana joi [vineri e zi casual] si bonurile de masa.

Sigur, ma refer la o parte dintre firmele din IT cu care am venit direct sau indirect in contact dar banuiesc ca trendul este similar si in celelalte domenii. Crestem imitandu-i pe cei mari, sau cel putin asa vrem sa credem. Asa speram, dar …

… sperantele de acest gen sunt false, pentru ca astazi singura metoda de a creste este sa fii “funky” spun Jonas si Kjell. Aplatizeaza ierarhia, fluidizeaz-o, organizeaza dupa proiecte nu dupa functii, minimizeaza numarul de nivele pe care o idee trebuie sa o parcurga pana la realizare.

Intoarce fata la client dar fii pregatit sa afli ca uneori clientul habar nu are ce vrea cu adevarat de la tine. Monopolurile generaliste mor, traiasca monopolurile de nisa: pregateste-te sa ai azi 70% dintr-o nisa, pentru a o pierde maine cand vei inhata 90% din alt segment pe care brusc – poimaine – vei avea 10 concurenti iesiti “din neant”.

Emotiile umane trebuie incluse in strategie daca vrei sa mai ai o sansa, managementul de tip Excel a murit si trebuie inlocuit cu “umanagement”. Lucrezi mai intai cu oameni si deabia dupa aceea cu cifre…

Desigur, nici una dintre idei nu este fundamental noua. Aceasta, cu atat mai mult cu cat cartea a aparut in 2003 deci traducerea ei in romaneste in 2007 este un pic tardiva. Dar, pentru a schimba anumite prejudecati nu-i niciodata prea tarziu. Abordarea proaspata este modul in care colectia de idei/tendinte este imbinata in ceea ce autorii descriu ca fiind compania “Funky Inc.”.

Ce-i drept, suedezii nu au luxul lui Toffler de a scrie o carte care va fi valabila vreme de decenii. Astazi lucrurile se misca mult mai repede, poti sa scrii despre un concept absolut inovator si pana sa apuce cartea sa iasa de sub tipar [alt]cineva a pus deja conceptul in practica si a creat o piata – dar, hei, asa merg lucrurile in lumea “funky”.

Cine cauta un ghid pas cu pas de management al afacerii se va insela amarnic. “Funky business” este mai degraba o colectie de idei, de trenduri, de constatari esentiale din lumea afacerilor de astazi. Un zeitgeist, daca vreti. Stilul lor este derutant la inceput: propozitii scurte, mitraliate, o rafala de idei una dupa alta.

Daca aveti curiozitatea de a arunca o privire peste surse – lasati-o balta, sunt 14 pagini de referinte din cele mai variate domenii, una pe rand, cateva sute in total. Nu e treaba deloc simpla sa scrii o astfel de carte. Pe de alta parte, cititul este simplu si confortabil odata ce te-ai obisnuit cu ritmul foarte alert al propozitiilor.

Chiar daca la inceput pare putin arida (in special pentru un IT-ist pentru care trivia din domeniu este fumata de prin 2003, perioada cand cartea a fost scrisa) “Funky Business” devine din ce in ce mai interesanta pe masura ce inaintezi prin capitole.

Da, se poate citi nonstop, back to back, rezervati-va timp cat pentru aproape 300 de pagini si efectul final va fi similar cu al unui shot de tequila. Doar ca in vreme ce tequila face detaliile sa apara usor incetosate, “Funky Business” are efectul invers de a face lucrurile mai clare.

Singurul lucru pe care il pot “reprosa” autorilor este ca sunt suedezi deci obisnuiti cu un mediu de afaceri onest si transparent. Notiuni precum “spaga”, “favoritism”, “recompensarea incompetentei” nu apar in carte dar in Romania uneori te izbesti de ele si faci cucuie.

Cucuie vinetii care ar fi dat destul de prost pe capetele impecabil rase ale celor doi profesori la Scoala de Economie din Stockholm.

dezbate pe blogul lui Adrian Spinei

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro