Sari direct la conținut

Grindeanu: Cauza accidentului de la staţia de metrou Timpuri Noi, eroare umană

HotNews.ro
Statia de metrou Timpuri Noi, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
Statia de metrou Timpuri Noi, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat luni seară, la Digi 24, că accidentul produs în seara de 27 februarie în staţia de metrou Timpuri Noi a fost provocat de o „eroare umană”, potrivit News.ro.

„E o eroare umană”, a afirmat ministrul Transporturilor, luni seară, la Digi 24, despre cauza incidentului de la metrou, din 27 februarie, când două trenuri s-au atins, fără a exista victime sau pagube materiale serioase.

El a precizat că raportul cu concluziile privind cauza accidentului este înaintat conducerii Metrorex.

În 6 martie, directorul Agenţiei de Investigare Feroviară (AGIFER), Laurenţiu Dumitru, declara pentru News.ro că accidentul produs în seara de 27 februarie a avut loc în contextul în care un tren care nu a fost implicat în coliziune se defectase, în staţia Dristor 1, şi se îndrepta spre depoul Ciurel, iar unul dintre trenurile implicate în coliziune a făcut mai multe manevre pentru a lăsa care liberă trenului defect către depou.

„Când i s-a făcut parcursul către staţia Timpuri Noi, trenul în care se aflau călători a fost trimis către o linie ocupată, pentru că acolo deja venise un tren de metrou dinspre Piaţa Unirii şi în ultima clipă au reuşit să reducă viteza în aşa fel încât cele două trenuri s-au atins, dar viteza la care s-a întâmplat acest lucru a fost în jur de 5 kilometri pe oră, care este chiar viteza la care se fac, în mod normal, manevrele de cuplare a trenurilor de metrou. Cuplarea respectivă a fost făcută în aşa fel încât nu au existat defectări la niciunul dintre trenurile de metrou – iar decuplarea s-a putut face automat – şi nici nu au existat victime sau probleme la călători. Asta nu înseamnă că nu a fost un lucru foarte grav, pentru că orice coliziune la metrou are un potenţial de risc mult mai mare decât la calea ferată, având în vedere că în mod uzual mulţi dintre călătorii de la metrou stau în picioare”, a explicat directorul AGIFER.

„Aşa ceva nu trebuie să se întâmple, sub nicio formă”, a adăugat Laurenţiu Dumitru.

Cum s-a petrecut accidentul de la metrou în care două trenuri s-au ciocnit frontal

Accidentul s-a petrecut din cauza unor erori umane, apare scris în procesul verbal preliminar realizat de anchetatori în urma evenimentului, potrivit documentului prezentat de către publicația specializată Club Feroviar.

Documentul prezentat de Club Feroviar descrie filmul evenimentelor din seara zilei de marți, 27 februarie 2024, și momentele cheie care au dus la tamponarea celor două trenuri:

  • Ora 18:43. Trenul 4211 format din REM 10-49-60 IVA a rămas defect la plecarea din staţia Dristor 1 spre staţia Nicolae Grigorescu, pe firul 1, cu ultimele două vagoane la peron şi restul vagoanelor în tunel.
  • Ora 18:46. Trenul 4 care circula de la staţia Mihai Bravu spre staţia Dristor 1, pe firul 1, în spatele trenului 4211, a fost oprit în linie curentă de instalația ATP — ATO în apropierea staţiei Dristor 1.
  • Ora 18:49. Trenul 17, care circula pe firul 1 între Dristor 2 şi Pantelimon, a oprit în staţia Timpuri Noi, urmând a fi expediat pe firul 1 (normal) către staţia Mihai Bravu.
  • Din cauza faptului că trenul 4211 nu a reuşit să remedieze defecţiunea, s-a hotărât darea trenului înapoi şi regararea acestuia în staţia Dristor 1, pentru debarcarea călătorilor. După debarcarea călătorilor, mecanicul a transmis faptul că trenul poate circula în sens opus (spre staţia Mihai Bravu).
  • Ora 18:59. În consecință, operatorul de tracţiune împreună cu mecanicul trenului şi operatorul de circulaţie au dispus îndrumarea acestuia către depoul Ciurel, pentru remediere. Pentru ca acest lucru să se întâmple, era necesară întoarcerea trenului nr. 4 în direcţia Mihai Bravu – Timpuri Noi. Pentru efectuarea acestei operaţiuni, mecanicul trenului nr. 4 a schimbat postul de conducere, a izolat instalaţia ATP şi a circulat pe firul 1 contrasens şi apoi pe firul 2 normal până la stația Mihal Bravu, unde a garat la peron, la ora 18:59. După coborârea și urcarea călătorilor, mecanicul trenului 4 a anunţat prin staţia de sonorizare că trenul circulă în direcţia Dristor 2.
  • Ora 19:03. Trenul 4 a plecat din staţia Mihai Bravu, pe firul 2 (normal), către staţia Timpuri Noi, în baza semnalului de ieşire al staţiei Y2 aflat pe poziţie pe oprire (roşu cu alb). Impiegatul de mișcare (IDM) al staţiei Piaţa Unirii 1 a efectuat parcurs de ieşire pentru trenul 17 de la linia 1 Timpuri Noi peste diagonala 4-8 pe contrasens pe firul 2, după care parcursul a fost anulat. Însă macazurile au rămas înzăvorâte pe abatere cu acces la linia 1 din staţia Timpuri Noi.
  • Ora 19:06. Trenul 4 a depăşit semnalui Y al staţiei Timpuri Noi aflat pe oprire (roşu cu alb), a continuat mersul pe diagonala 4-8 abatere a staţiei Timpuri Noi şi s-a cuplat cu trenul nr. 17 care se afla garat la linia 1 a staţiei Timpuri Noi.

Ce spune Metrorex

În ziua accidentului, Metrorex a transmis că nu au fost victime.

  • „Confirmăm că a avut loc un incident feroviar la stația Timpuri Noi, pe care Metrorex deja l-a avizat la AGIFER. Urmand ca organele abilitate sa investigheze evenimentul si sa dispuna masurile care se impun. Unul dintre dintre trenuri a intrat pe linia ocupată de alt tren ceea ce a produs cuplarea celor doua trenuri. Menționăm ca în urma acestui incident nu există victime sau pagube materiale. Călătorii au fost debarcați în siguranța și circulația trenurilor a fost reorganizată”, a precizat atunci Metrorex.

Traficul cu metroul a fost perturbat câteva zeci de minute, stațiile de metrou de pe magistrala 1 fiind superaglomerate.

Metrorex a spus pe 27 februarie că în jurul orei 19:15, în stația de metrou Timpuri Noi, „s-a efectuat un parcurs eronat la o linie ocupată de un alt tren”. Din acest motiv, circulația de metrou a fost reorganizată între stațiile Mihai Bravu și Nicolae Grigorescu. Călătorii aflați în stații au fost informați prin sistemul de sonorizare.

„În urma incidentului feroviar de la stația Timpuri Noi, compania Metrorex a avizat organele de investigare a evenimentelor feroviare- AGIFER, AFER, COSU. Acestea vor investiga evenimentul, vor stabili cauza acestuia și vor dispune măsurile care se impun. Evenimentul nu s-a soldat cu victime sau pagube materiale. Călătorii au fost debarcați în siguranță la peron, iar circulația trenurilor în acest moment se desfășoară în condiții normale”, se arată în comunicatul Metrorex transmis HotNews.ro.

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a solicitat, în seara accidentului, conducerii companiei Metrorex să îi prezinte, cu celeritate, un raport privind cauzele accidentului produs între două trenuri de metrou.

„După finalizarea anchetei AGIFER, îmi doresc ca managementul profesionist al acestei companii să ia măsuri pentru ca astfel de evenimente să nu se mai repete! Conducerea Metrorex este selectată în baza legislației privind guvernanța corporativă, ceea ce cu atât mai mult obligă compania să aibă ca principale preocupări siguranța și corecta informare a cetățenilor”, a declarat Sorin Grindeanu.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro