In ce consta parteneriatul semnat de Intel cu autoritatile romane pentru introducerea in scoli a predarii cu laptop si tableta
Intel si reprezentanti ai ministerului Educatiei si al Comunicatiilor semnau in iunie un protocol de colaborare pentru evaluarea, conceperea si punerea in practica a unui program prin care fiecare elev din Romania sa invete la clasa prin laptop sau tableta, insa textul acordului nu a fost facut public si termenii au ramas vagi. Reprezentantii intel au mai clarificat lucrurile, explicand pentru HotNews.ro cu ce poate ajuta compania americana, ce spera Intel sa obtina la schimb si cati ani ar putea dura programul de digitalizare la nivelul claselor I – XII.
Intel si reprezentanti ai ministerului Educatiei si al Comunicatiilor au semnat in iunie „un protocol de colaborare pentru evaluarea, conceperea si implementarea programului de 1 :1 (un copil – un calculator; un profesor – un calculator) E-Learning la nivel national”.
Nu s-au pronuntat sume, nu s-a facut public textul, continutul dezvaluit este inca vag, dar se referea la introducerea in scoli a laptop-urilor, tabletelor si la inlocuirea manualelor clasice cu cele digitale si a clasicei table, cu un touch-screen de mari dimensiuni. Intel are in acest proiect un rol de consultant.
Adrian Cioroianu, director de dezvoltare la Intel Romania, a explicat pentru HotNews.ro ca memorandumul nu are nicio prevedere legata de bani pentru ca nu este un contract comercial. „Nu vindem nimic catre statul roman, insa am promis sa ajutam autoritatile in doua chestiuni”, a precizat el, adaugand ca e vorba de consultanta pentru intocmirea unui proiect national pentru programul de digitalizare a claselor si scrierea unui proiect pentru obtinerea banilor europeni.
Intr-o clasa moderna, digitala este nevoie de tablete pentru elevi, laptop pentru profesor, tabla electronica, software, servere si servicii cloud, iar ca punct de pornire e nevoie sa existe manuale digitalizate in romana. Intel poate ajuta ministerul Educatiei sa scrie acest proiect de digitalizare la nivel national, mai ales ca grupul american are experiente similare din state precum Polonia sau Ungaria, a explicat Adrian Cioroianu.
Apoi, spune el, Intel poate ajuta statul roman sa scrie un proiect pentru a obtine banii europeni necesari digitalizarii intre 2014 si 2020. Estimarile Intel arata ca un program complet de digitalizare a claselor I – XII ar costa 8-9 miliarde euro fiindca vorbim de 250.000 de profesori si un total de 3,3 milioane elevi. Programul ar urma sa fie implementat gradual, profesorii vor trebui si ei pregatiti, iar intervalul de derulare va fi de minim patru – cinci ani.
Cioroianu spune ca o idee buna ar fi ca digitalizarea sa inceapa cu scolile profesionale, fiindca s-ar ridica nivelul elevilor care vin acolo si calitatea procesului educational. In plus, ar fi potrivite laptop-urile create special in scop educational fiindca sunt mai robuste, rezistand mai bine la socurile inerente unei folosiri in clasa.
Insa ce va castiga Intel din acest acord care nu contine prevederi financiare? „Direct nu vindem absolut nimic, iar asta ne confera o pozitie favorabila fiindca nu avem un interes anume”, explica reprezentantul Intel care precizeaza ca industria va avea de castigat daca invatamantul se va digitaliza fiindca se vor vinde terminale de la diverse marci care vor fi folosite la clasa. Castigul Intel, spune directorul de dezvoltare, este ca in unele din aceste terminale se vor gasi procesoare ale companiei, Asta e valabil mai ales la laptop-uri unde procesoarele Intel au peste 80% din piata, in timp ce la tablete si smartphone-uri compania a intrat mai tarziu si abia acum isi face simtita prezenta.
Ce s-a facut din momentul semnarii acordului? Impreuna cu Minitsterul Educatiei s-au digitalizat mai multe clase (ca parte a unor proiecte -pilot) – cu tablete, laptop-uri, tabla digitala – pentru a se vedea cum e influentat procesul de invatare si ce concluzii pot fi trase.
Intel deruleaza din 2012 un proiect in judetul Bihor unde la cateva scoli elevii lucreaza si studiaza pe laptop-uri speciale, rezistente, insa simple, iar profesorul gestioneaza parcursul fiecaruia printr-o tableta prin care comunica si cu elevii. Creste gradual numarul de clase in care este testat conceptul modern si la fel este tot mai mare numarul de profesori care sunt instruiti.
Autoritatile, prin vocea Ministrului Educatiei, admiteau in iunie ca nu sunt bani pentru digitalizarea scolilor, insa, si cu ajutorul unor companii cu experienta, cum e Intel, spera sa construiasca un proiect solid cu care sa se prezinte la Bruxelles, cerand finantare.
„Cred ca Romania nu are in prezent bani pentru tehnologizarea claselor, asta nu insemna insa ca nu putem sa cautam acesti bani. Romania, in urma cu 10 ani nu avea bani nici pentru laserul pe care il lansam astazi, dar a cautat bani impreuna cu expertii tehnologiilor de varf (…) Finantarea n-a venit singura, a fost o competitie. Speram sa obtinem acest lucru si pentru tehnologizarea scolilor romanesti. Speram ca in doi – trei ani sa fim pregatiti, sa mergem la Bruxelles si sa spunem: acesta este proiectul nostru si dorim finantare”, spunea acum cateva luni ministrul Educatiei, Remus Pricopie.
Ministrul le-a raspuns in trecut si celor care spun ca, in conditiile in care o parte din scoli stau sa cada, e exagerat sa vorbim de tablete si smart TV, explicand ca trebuie sa ne ocupam in acelasi timp de mai multe lucruri. „Faptul ca inca avem probleme in sistem nu inseamna ca trebuie sa blocam acest proiect. Cineva a spus ca trebuie sa terminam scolile de reparat si apoi sa ne ocupam de digitalizare. Eu cred ca trebuie sa le facem in acelasi timp si pe unele si pe altele. Pentru fiecare problema avem o foaie de parcurs destul de clara, astfel incat in scurt timp sa avem continuturile digitale la care sa aiba acces atat copii din tara cat si din strainatate”.