Sari direct la conținut

Lazescu, TVR: Fuziunea RCS-UPC ar duce la "un monopol de facto pe piata distributiei de continut audiovizual"

HotNews.ro

​Discutiile despre o fuziune (dintre RCS&RDS si UPC – n.r.) ce ar duce, practic, la un monopol de facto pe piata distributiei de continut audiovizual din Romania este cea mai fierbinte problema a acestei piete, a spus, miercuri, presedintele-director general al TVR, Alexandru Lazescu. „Cum sa abordezi aceasta chestiune este cea mai mare intrebare in momentul de fata”, potrivit lui Lazescu. El a facut declaratiile in cadrul unor consultari cu un inalt reprezentant al European Broadcasting Corporation pe tema serviciilor publice de radiodifuziune in era digitala.

Seful Televiziunii publice a apreciat ca potentiala achizitie a UPC de catre RCS&RDS pe piata locala ar avea dimensiune europeana, „ar fi mai degraba o chestiune internationala, in mod normal Comisarul european pentru Concurenta ar trebui sa se pronunte pe aceasta tema”. „Daca un singur jucator va controla aproape 80% din piata, iar acel jucator are propriile sale canale – de sport, generaliste etc. – atunci se va crea un monopol de facto asupra distributiei de continut„, a afirmat Lazescu.

Sefa Centrului pentru Jurnalism Independent, Ioana Avadani, a subliniat, la randul sau, ca discutiile actuale pe tema unei fuziuni majore pe piata vin in conditiile in care in Romania nu exista reglementari ale proprietatii de media pe mai multe platforme, care sa limiteze, de exemplu, unei companii de televiziune sa investeasca in alte media.

  • Ioana Avadani, CJI: „Se pare ca libertatea presei este un subiect major de dezbatere la Bruxelles, in aceasta perioada. (…) Poate ar trebui sa inscriem pe lista discutiilor din Parlamentul European si aceasta problema”.

Alexandru Lazescu a facut trimitere la situatia din Marea Britanie, unde dezbaterile pe tema preluarii de catre News Corp. a actiunilor pe care nu le detine inca in operatorul de televiziune prin satelit BSkyB s-au concentrat in mare masura asupra principiului pluralitatii surselor de informare.

  • Intr-o perioada de consolidari si de schimbari tehnologice majore, pe piata media din Europa se fac simtite numeroase „frustrari”, deoarece partile implicate, de la autoritati la servicii publice si private, se afla in fata unui teritoriu neatins pana acum, au aratat Lazescu si Avadani.

Discutiile de miercuri au pornit de la modul cum serviciul public de televiziune din Romania abordeaza procesul digitalizarii. Alexandru Lazescu a apreciat ca, spre deosebire de alte tari europene, din punct de vedere al impactului asupra utilizatorilor finali trecerea de la televiziune analogica la televiziune digitala nu este o mare problema in Romania, unde un procent foarte mic din populatie foloseste antena TV, cele mai multe gospodarii avand acces la cablu sau DTH.

Alexandru Lazescu si Ioana Avadani au aratat ca in procesul digitalizarii problemele tin mai degraba de:

  • relatia cu purtatorii de semnal
  • autoritatile amana constant termenele stabilite in acest sens
  • nu exista niciun efort din partea autoritatilor de a informa publicul in legatura cu procesul digitalizarii
  • la nivelul autoritatilor, lipseste expertiza necesara. Alexandru Lazescu: „Oamenii chiar nu stiu cum digitalizarea va schimba felul cum functioneaza lucrurile”.

Pentru serviciile publice de radio si televiziune, a aratat presedintele TVR, aceste lucruri se adauga unor altor mari prioritati – schimbarea reglementarilor pe baza carora functioneaza serviciul public si definirea serviciului public in conditiile actuale ale pietei. „La nivel politic, exista mult prea putin interes ca aceste probleme sa fie abordate in mod responsabil”. El a amintit de faptul ca Televiziunea publica este sub controlul Parlamentului si a semnalat initiativa PSD de a elimina taxa TV, initiativa care, daca va fi aprobata, „ar desfiinta” televiziunea sau ar plasa-o total sub influenta politica.

La randul sau, Nathalie Labourdette, sefa International Training Unit a European Broadcasting Union – principala asociatie a televiziunilor si radiourilor publice din Europa – a aratat ca toate aceste probleme sunt pe agenda curenta in cele mai multe tari europene si ca, in prezent, „serviciul public trebuie sa se reinventeze”.

  • Mai intai, a spus Nathalie Labourdette, „serviciul public trebuie sa supravietuiasca, iar apoi sa se dezvolte. Si va putea sa faca acest lucru doar cu sprijinul societatii civile. (…) Trebuie sa formati aliante si sa va implicati in activitati de lobby pentru a explica tuturor – oamenilor, parlamentarilor etc. – ce inseamna, acum, serviciu public si sa obtineti sustinerea lor. Dar trebuie sa construiti loialitate fata de brand, sa stabiliti un concept puternic al serviciului public”.

TVR lanseaza un program de parteneriate pentru „a ramane un reper”

Televiziunea publica a anuntat, joi, ca a lansat un program de parteneriate strategice cu diverse organizatii media si universitati din Romania si din strainatate, „pentru a ramane un reper in jurnalismul si productia de televiziune din Romania. Potrivit unei informari a institutiei, masura face parte din felul cum Televiziunea publica „regandeste modul in care isi indeplineste rolul de serviciu public in contextul evolutiei rapide a tehnologiilor, care schimba felul in care oamenii consuma informatia si divertismentul”. Programul de parteneriate va include sesiuni de training, schimburi de experienta si stagii de practica.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro