Leasingul viitorului: inchirierea de personal, de branduri si patente
Piata romaneasca a leasingului pierde lunar milioane de euro. Asta deoarece o gama extrem de variata de servicii de leasing, existenta pe pietele vestice, nu sunt incluse in oferta societatilor romanesti. „Deocamdata, in Romania nu putem vorbi de o oferta de leasing foarte variata, e adevarat.
Sunt produse pe care societatile noastre nu le au incluse in oferta, asta si din cauza ca sunt suficienti clienti la ofertele clasice.
Dar stiu ca notiunea de leasing este foarte generoasa, asa ca despre leasingul de nisa se va putea vorbi peste cativa ani si la noi” , ne-a spus ieri Virginia Oprisan, purtatorul de cuvant al BCR Leasing.
In Uniunea Europeana are mare trecere, de pilda, „staff leasing services”. Pe romaneste, o firma inchiriaza personal de care are nevoie pentru derularea unei activitati specifice. In Statele Unite, taxele pentru asemenea operatiuni de leasing sunt destul de piperate.
De pilda, pentru un numar cuprins intre 0 – 249 angajati, se platesc 250 de dolari americani pe zi de munca, taxa de leasing in acest caz crescand odata cu numarul de persoane „imprumutate”.Ca sa va faceti o idee, doar in Germania, piata leasingului non-financiar se ridica anul trecut la 20 de miliarde de dolari.
Din care piata „leasingului de persoane” ocupa circa 20 la suta, adica 4 miliarde de dolari.
Cele mai cautate categorii de oameni „de imprumut” au fost in Germania lui 2004, specialistii in computere si designerii de interioare.In cazul „staff leasing service”-ului, rata de leasing este formata din costul imprumutului individului sau echipei, asigurarea persoanelor pe perioada inchirierii si profitul firmei de leasing.
Nicolae Mocanu, directorul uneia din firmele de leasing, spune ca „deocamdata absenta cadrului legislativ este cea care impiedica functionarea unor asemenea tipuri de leasing. Abia acum s-a dat drumul la leasingul de software. Pana cand vom avea cu adevarat servicii europene de leasing, mai trebuie sa treaca ani buni”, e de parere Mocanu.
O alta forma de leasing este cea a copyrightului. Ii spune „non-financial intangible assets leasing”. Inchiriezi de fapt patente, branduri sau marci. Vrei, de pilda, ca la o intalnire de afaceri sa iti asezi pe birou o mica diploma prin care firma „X” te recomanda ca un bun partener de afaceri.
Te adresezi unei firme de leasing specializate, care contra cost iti inchiriaza diploma dorita. Fireste, inchirierea (rata de leasing) este cu atat mai scumpa, cu cat brandul e mai renumit.
Sau vrei sa inchiriezi personalul unui restaurant pentru o seara, la tine acasa? Nici o problema! Doar ca la noi inca un asemenea demers ar fi infinit mai greu, in absenta unor firme care sa se ocupe de asa ceva.
Secretarul general al asociatiei de leasing bancar (ALB) Adriana Ahciarliu e de parere ca, in Romania, practica a luat-o cu mult inaintea teoriei. Ea admite ca produse din categoria „intangible assets” nu sunt promovate in leasing, pentru ca nu exista legi.
„Noi am propus Parlamentului un proiect in care am largit intelesul termenului de leasing, proiect care se afla in faza lui finala. Deocamdata, nu oferim asemenea servicii, insa o data cu investitorii straini, va aparea si cererea de asemenea produse”, spune Ahciarliu.