Lipsa de personal calificat, migratia audientelor si distributia primitiva – principalele problemele economice ale presei romanesti
Competitivitatea naucitoare care se face simtita pe piata media din Romania este si sursa principalelor probleme economice cu care se confrunta acest sector, reiese dintr-un raport realizat de Agentia de Monitorizare a Presei, in parteneriat cu Centrul pentru Jurnalism Independent si publicat miercuri.
Potrivit „Cartei Albe a Presei III – probleme economice ale presei”, piata incepe sa se confrunte cu obstacole de natura sa afecteze business-ul de media, precum deficitul de forta de munca sau distributia deficitara.
Acestea iau treptat locul derapajelor ce conduceau, pana nu demult, la presiuni politice si economice directe asupra media – derapaje care, desi incep sa dispara sau sa devina mult mai subtile, continua sa se faca simtite.
Afacerea de media din Romania se loveste de o serie de probleme comune pentru toate platformele analizate in raport, de trei experti in domeniu: Cristina Simion (presa scrisa), Anca Gheorghe (audiovizual) si Iulian Comanescu (Internet).
Fiecare dintre aceste platforme inregistreaza si probleme specifice, rezultate din evolutiile rapide ale pietei, in general, si ale fiecarui mediu, in particular, spun cei trei, pe baza discutiilor avute cu manageri de top din fiecare tip de organizatie, la nivel national si local.
Probleme generale ale pietei:
• Concurenta se face simtita nu doar intre organizatii de media, ci si intre tipuri de media
• Posturile de radio si televiziune generaliste sunt in pierdere de viteza in fata canalelor de nisa, dar si in fata noilor media. Nisele au audiente inguste, iar Internetul are inca penetrare modesta in Romania
• Scaderea consumului mediatic este dublat de cresterea bugetelor de publicitate, in special in audiovizual
• Concentrarea pietei este sustinuta de aparitia unor grupuri de presa sustinute de grupuri sau oameni de afaceri relevanti in alte industrii
• Aceste grupuri, ce investesc bani obtinuti din alte activitati, perturba piata, punand intr-o pozitie vulnerabila companiile media care isi construiesc planuri de afaceri pe propriile rezerve
• Aparitia de noi canale a produs o nevoie suplimentara de jurnalisti si alti profesionisti de media, forta de munca de inalta calificare fiind insuficienta
• Fenomenul este dublat de „asteptari salariale nerezonabile” ale angajatilor
Probleme specifice audiovizualului:
• Vulnerabilitare ridicata in fata influentelor politice sau economice asupra continutului editorial
• Anca Gheorghe, group marketing manager la Lagardere Active Radio International: la peste 95% dintre companiile de radio-TV exista o lipsa acuta de personal calificat
• In provincie, posturile mici fac cu greu fata concurentei date de marile retele nationale, ceea ce le face vulnerabile la „comenzi”
Probleme specifice mediului online:
• Problemele sunt legate in principal de noutatea acestui mediu: este insuficient cunoscut, nu este suficient reglementat si suficient evaluat
• Este inca ignorat de multi detinatori de bigete de publicitate
• Adeseori este dificil de demarcat produsul editorial de publicitate si materiale de PR
Probleme specifice presei scrise:
• Sistemul de distributie este, potrivit Cristinei Simion, director de presa la Edipresse AS Romania, primitiv si are o penetrare redusa
• Domenii intregi de activitate legate de distributia de presa scrisa sunt neacoperite, de la monitorizarea la punctul de vanzxare la promovare si merchandising.
• Din punct de vedere al personalului, piata este afectata de „vanity publishers” – persoane bine puse care lanseaza publicatii pentru a-si promova sau apara imaginea
• Acestia „paraziteaza piata” si sunt foarte greu de identificat in mod factual, potrivit Cristinei Simion
Cu ocazia prezentarii acestui raport, Agentia de Monitorizare a Presei, Centrul pentru Jurnalism Independent si Asociatia pentru Protejarea si Promovarea Libertatii de Exprimare au lansat si „Ghidul drepturilor salariatului pentru ziaristi”.
Documentul isi propune sa imbunatateasca nivelul de cunoastere a drepturilor de munca in randul jurnalistilor si sa sprijine infiintarea si dezvoltarea sindicatelor de jurnalisti. Ghidul este redactat de Mihaela Enache Mihis, expert al organizatiei sindicale MediaSind.
Ghidul poate fi consultat aici.