Sari direct la conținut

Mezina afacerilor Dogan despre intentiile holdingului in Romania

Money Express

Begum Dogan, cea de-a patra fiica a miliardarului turc Aydin Dogan, a trebuit sa-ti convinga nu numai tatal sa investeasca in Romania, ci intregul board al holdingului turcesc ce-i poarta numele. A primit unda verde ti a pus pe picioare postul Kanal D. Planurile ei depatesc insa teritoriul televiziunii: vrea sa faca din Dogan o forta in mai multe domenii de afaceri din Romania.

Larisa Ghitulescu

Locuiette la Londra, conduce un business turcesc ti are ambitii de afaceri pentru piata romaneasca. Begum Dogan, 31 de ani, este cea care a avut intentia de a face din Dogan – un holding turcesc cu afaceri in domeniile mass-media, energie, industrie, comert, servicii financiare ti turism, cu vanzari de peste 8 miliarde de dolari in 2006 – un business international.

Fost consultant in domeniile media ti tehnologie, cea mai mica dintre fiicele lui Aydin Dogan, spune ca a inceput inca din 2004 sa se uite spre aceasta parte a Europei – Romania, Bulgaria, Ucraina, Rusia – in vederea extinderii holdingului.

PRIMUL STEAG. S-a oprit la Romania, ca o prima piata externa a afacerilor din media ale Dogan, dupa ce a prospectat timp de doi ani oportunitatile de aici.

A venit in Romania aproape lunar pentru a lua pulsul pietei de la diverti cunoscatori ai industriei – agentii de publicitate, publisheri, clienti de publicitate, companii de televiziune – ti a luat decizia de a investi intr-un post TV, Kanal D, dupa o analiza rece a datelor despre piata: cretterea cu doua cifre a pietei de publicitate, dimensiunea populatiei, potentialul unei afaceri

in domeniul televiziunii. De ce a ales Dogan tocmai sectorul media, din cele tase in care activeaza? Pe de o parte, pentru ca este domeniul pe care Begum il stapanette cel mai bine – timp de cativa ani a fost consultant media pentru diverse companii de televiziune din Vest – ti, pe de alta parte, pentru ca media reprezinta core-businessul traditional al holdingului.

„Toata familia e implicata in businessul de media”, spune Begum Dogan, care, in afara faptului ca supervizeaza Kanal D in Romania, in calitate de pretedinte al postului, detine ti functia de vicepretedinte al holdingului Dogan Yayin, fiind responsabila cu proiectele de dezvoltare a afacerilor ti investitiile straine, inca din 2005.

De pe aceasta pozitie, Begum a trebuit sa iti convinga tatal sa investeasca in Romania, dar ti boardul companiei, subliniaza ea, amintind de faptul ca Dogan nu este o afacere de familie, privata, ci o companie publica (circa 34% din actiuni sunt listate la bursa din Istanbul, restul fiind detinute de familia Dogan, direct sau indirect).

„Am sustinut o prezentare detaliata in fata boardului: cu business plan, cu necesarul de investitii… „, iti amintette ea de primii pati ai afacerii Dogan catre Romania, demers in care spune ca a lucrat cot la cot cu o echipa de consultanti din Turcia ti Romania, printre care ti omul de afaceri Cristian Burci, fostul proprietar al postului generalist Prima TV.

Au urmat etapele firetti: obtinerea licentei de la Consiliul National al Audiovizualului (CNA), racolarea de oameni – un proces despre care Begum Dogan spune ca a fost extrem de dificil, prin prisma lipsei de specialitti in televiziune, ti nu numai – demararea investitiei (cifrata la circa 35 de milioane de euro, potrivit presei centrale, suma pe care pretedinta Kanal D nu o

comenteaza) ti, in cele din urma, startul emisiei, in luna februarie a acestui an.

TOT SPRE EST. Planurile Dogan pentru Romania nu se opresc insa aici. Simultan cu dezvoltarea Kanal D – post care se afla inca mult in urma principalilor competitori Pro TV ti Antena 1, dar care a reutit sa prinda, la nivelul cotei de piata din octombrie, postul public TVR 2 – proprietarii turci vor sa iti extinda afacerile romanetti ti catre alte domenii.

Begum Dogan dezvaluie, pentru MONEY EXPRESS, ca holdingul condus de tatal ei vizeaza acum sa intre ti pe piata de energie ti de real-estate, printre altele.

„Dogan nu e numai in media”, sintetizeaza Begum Dogan, fara a detalia asupra planurilor de extindere, pentru ca totul e inca la nivel de intentie, da ea de inteles: turcii nu au stabilit inca o valoare totala a investitiei, ti nici un plan amanuntit in acest sens. „}inta noastra este sa actionam rapid cand gasim o oportunitate de afaceri ti sa implementam rapid”.

Cati bani au bugetat cei de la Dogan pentru dezvoltarea businessului lor in Romania? „Vom investi cat e necesar”, raspunde Begum Dogan. |ntrebata daca tot ea va superviza ti celelalte afaceri Dogan in Romania – ca in cazul Kanal D – pretedinta postului spune ca nu: „Fiecare business unit va fi condus de cate un manager specializat”.

|ti dorette, continua ea razand, ca lucrurile sa fie atat de bine puse la punct aici, incat sa vina in Romania doar cat sa-ti salute echipa de manageri.

SI TOTUSI, TELEVIZIUNEA. Deti este evaziva in discutia despre planurile punctuale ale Dogan pentru piata romaneasca, vicepretedinta holdingului dezvaluie totuti doua indicii ale directiei de dezvoltare aici.

Unu: Dogan va continua sa investeasca in televiziune – sector care va ramane principalul pilon al businessului lor in Romania – ti doi: nu vor intra in afacerile cu print, sector care reprezinta un punct forte al afacerilor Dogan in Turcia, unde holdingul detine publicatii de mare tiraj precum „Hurriyet” (548.000 de exemplare declarate), „Milliyet” (peste 280.000 de copii vandute

in medie, zilnic) ti cel mai mare cotidian sportiv, „Fanatik” (tiraj vandut declarat de peste 240.000 de exemplare pe zi).

Legat de investitiile in media pe care Dogan urmeaza sa le continue in Romania, pretedinta Kanal D spune ca acestea vor viza dezvoltarea canalului generalist existent Kanal D, pe de o parte, dar ti extinderea catre televiziunea de nita, pe de alta parte. |n acest al doilea caz, Begum Dogan dezvaluie printre picaturi ca „este vorba de proiecte noi, dar ti de achizitii”.

Ca model de dezvoltare, ea spune ca „va fi replicat modelul din Turcia”, tara in care Dogan detine 22 de canale de televiziune (printre acestea, se numara posturi precum Kanal D, Star TV ti CNN T?rk).

Daca Dogan va urma in Romania acelati curs de dezvoltare ca ti in Turcia – cel putin in domeniul televiziunii – reprezentanta holdingului nu poate spune cu precizie. Certe sunt doua lucruri: in primul rand, Kanal D va ramane locomotiva afacerilor din media ale Dogan in Romania.

Iar in al doilea rand, holdingul va pune totul la bataie pentru atingerea obiectivelor sale: dincolo de amortizarea investitiei in Kanal D, moment preconizat de Begum Dogan sa se produca peste trei ani, holdingul turcesc ti-a propus sa urce acest canal in ierarhia posturilor generaliste, pana la atingerea unei pozitii de top pe piata.

Deocamdata, postul a obtinut de la inceputul anului o cota medie lunara de 1,8%, potrivit datelor de cercetare oficiale (pe intreg mediul urban). „Nu poti prinde 100 km la ora cu matina pe care inca o construietti”, comenteaza tefa de la Kanal D.

Integral in Money Express.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro