Sari direct la conținut

Mii de reclamații la adresa firmelor de asigurări, majoritatea pentru întârzieri la plata RCA / În câte cazuri dă ASF dreptate clienților

HotNews.ro
Asigurare RCA, Foto: Dreamstime
Prețurile RCA vor rămâne plafonate până la sfârșitul lunii septembrie 2024

Românii au făcut peste 16 reclamații în fiecare zi lucrătoare din anul trecut (în total, 4.200 de reclamații) împotriva firmelor de asigurări care vând asigurări auto RCA, dar numai o treime au fost soluționate în favoarea lor de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Patru asigurători, Euroins, Groupama, Allianz-Țiriac Asigurări și Generali, au fost amendați cu peste 600.000 de lei pentru întârzieri la plata despăgubirilor RCA, Groupama fiind sancționată chiar de două ori.

Peste 5.400 de reclamații la ASF anul trecut. Aproape 80% au vizat nereguli RCA

Reclamațiile privind plata RCA au reprezentat 80% din totalul reclamațiilor la adresa societăților de asigurări, arată datele transmise HotNews.ro de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

„Aspectul cel mai des reclamat atât în anul 2023, cât și în anul 2022 a fost legat de nerespectarea de către asigurători a contractului încheiat (45% dintre petiții) și de informări de neconformitate unice analizate în anul 2023, respectiv 42% dintre înregistrările din anul 2022”, spune ASF.

În 65% dintre reclamații, ASF a dat dreptate asigurătorilor.

Principalele reproșuri aduse de asigurați pe segmentul RCA vizează nerespectarea de către firmele de asigurări a contractului semnat cu aceștia (două din cinci reclamații) și aproape tot atâtea sunt legate de neplata despăgubirilor RCA (37,08% din petiții).

  • Principalele aspecte reclamate de petenți prin petițiile adresate ASF pentru segmentul de asigurare RCA au vizat modalitatea de aplicare a prevederilor contractuale sau neplata valorii despăgubirilor în cuantumul solicitat.
  • În urma analizei documentației aferente cazurilor, în multe situații s-a constatat că aspectele semnalate nu s-au dovedit a fi întotdeauna justificate, având în vedere că petenții fie au interpretat în mod eronat anumite texte de lege, fie au formulat pretenții de despăgubire pentru prejudicii neacoperite prin contractul de asigurare sau la un nivel care depășea cuantumul pagubei sau valoarea bunului avariat”, a precizat ASF.

Euroins, Groupama, Allianz-Țiriac și Generali, amendați cu 617.000 de lei pentru întârzieri la plata despăgubirilor RCA

ASF a amendat anul trecut patru asigurători pentru plata cu întârziere a dosarelor de daună RCA și soluționarea cu întârziere a cererilor de despăgubire.

Cele mai mari amenzi de peste 300.000 de lei le-a primit Euroins, asigurător căruia i-a fost retrasă autorizația RCA și a intrat în procedura de faliment.

Pe locul secund s-a clasat Groupama, noul lider RCA după falimentul Euroins, care a primit două amenzi: una de 74.900 de lei în luna martie, iar alta de 100.700 de lei în decembrie.

Groupama a reacționat în luna ianuarie din acest an, când s-au anunțat amenzile primite în luna decembrie 2023 de la ASF. Asigurătorul francez dă vina pe erori „de cele mai multe ori umane, cauzate de volumul mare de muncă”, precizând că într-o lună obișnuită se înregistrează peste 16.000 de avizări de daună doar în asigurările generale.

În afară de Euroins și Groupama, ASF a mai amendat anul trecut Allianz-Țiriac Asigurări cu 78.000 de lei și Generali Asigurări cu 54.000 de lei pentru întârzieri la plata despăgubirilor RCA.

La CASCO, asigurări de locuințe și de călătorii rata de succes a reclamanților- sub 30%

Dincolo de RCA, românii au transmis 375 de reclamații cu privire la asigurările facultative auto de tip CASCO, din care numai aproape 27% au fost soluționate în favoarea lor de către ASF.

În aproape 20% din aceste reclamații CASCO principala problemă vizată a fost tot neplata despăgubirilor din partea asigurătorilor.

ASF a mai analizat anul trecut 440 de reclamații privind nereguli la asigurările împotriva incendiilor și alte daune ale bunurilor, dând soluții favorabile reclamanților în doar 28% dintre situații.

La asigurările de călătorii, ASF a primit 135 de reclamații din care a soluționat în favoarea petenților mai puțin de o treime.

INTERVIURILE HotNews.ro