Sari direct la conținut

Mircea Scăunașu, director general, Philip Morris România: Este remarcabil să observăm cum produsele noastre se situează în topul exporturilor românești

Mircea Scăunașu, director general, Philip Morris România: Este remarcabil să observăm cum produsele noastre se situează în topul exporturilor românești
Mircea Scăunașu, Director General Philip Morris România

Philip Morris International s-a angajat să construiască un viitor fără fum, o ambiție foarte îndrăzneață pentru o industrie care nu s-a schimbat de mult timp. Care este impactul economic al acestei schimbări? Dar cel social?

Călătoria Philip Morris International (PMI) către un viitor fără fum a început în anul 2008, când compania a luat decizia să investească în cercetarea și dezvoltarea produselor fără fum. Așa cum spuneați, păream îndrăzneți pentru o industrie care nu a inovat o perioadă destul de lungă, însă ne-am dat seama că milioanele de adulți care fumează caută alternative mai puțin dăunătoare. Atunci, am hotărât să le oferim această alegere și să creăm o nouă categorie de produse.

După șase ani, PMI a lansat IQOS, dispozitivul care încălzește tutunul fără să îl ardă, și, astfel, a fost făcut primul pas pe drumul către un viitor fără fum. Investițiile, știința și inovația, dar și adaptabilitatea, au stat la baza dezvoltării acestui produs, iar visul îndrăzneț din 2008 începea să prindă contur. Astăzi, după investiții de peste 12,5 miliarde USD, produsele alternative fără fum ale PMI sunt disponibile în peste 90 de piețe și 36,5 milioane de adulți din întreaga lume au ales să folosească aceste produse fără fum. O parte din aceste investiții au fost direcționate și spre fabrica din Otopeni cu scopul de a o transforma dintr-o unitate de producție a țigaretelor într-una de producție pentru consumabile din tutun pentru IQOS și alte dispozitive care nu ard tutunul.

Impactul economic a fost unul major, a însemnat transformarea din temelii a companiei, dar și impactul social merită menționat. În ultimii zece ani, portofoliul de alternative fără fum al PMI a creat un impact pozitiv asupra a milioane de fumători adulți, a celor din jurul lor și a accelerat procesul de renunțare la țigări. IQOS a pus bazele categoriei produselor fără fum, iar noi am extins-o cu o varietate de produse: de la tutun încălzit la pliculețe cu nicotină pentru uz oral, toate susținute de cercetare științifică și inovație. Continuăm să inovăm pentru a le oferi fumătorilor adulți produse fundamentate științific, ce răspund nevoilor lor diverse și reprezintă o alternativă mai bună la continuarea fumatului.  

Care sunt beneficiile pentru România ale existenței fabricii Philip Morris România din Otopeni?

Fabrica din Otopeni aduce beneficii substanțiale economiei românești. În primul rând, contribuie la reducerea deficitului comercial prin exporturile de produse din tutun încălzit, care sunt semnificative. Probabil prea puțini cunosc acest lucru, însă, doar în 2023, exporturile de produse din tutun încălzit fabricate în România au ajuns la aproximativ 1 miliard de euro, ceea ce plasează tutunul încălzit pe locul 3 în topul exporturilor. Este remarcabil să observăm cum produsele noastre se situează în topul exporturilor, alături de produse agricole, precum cerealele, care au fost, în mod tradițional, pilonii exporturilor românești. Ceea ce, de altfel, subliniază contribuția esențială a companiei noastre la balanța comercială a României.

Pe lângă impactul economic direct, fabrica din Otopeni susține peste 1.500 de locuri de muncă și generează alte mii de locuri de muncă prin efecte indirecte și induse. Salariile oferite sunt considerabil mai mari decât media națională și astfel contribuim la creșterea nivelului de trai în regiune. De aceea, fabrica din Otopeni nu este doar o unitate de producție, ci și un motor economic care impulsionează întreaga regiune. Investițiile continue de peste 730 milioane de dolari în retehnologizare și modernizare au permis îmbunătățirea semnificativă a capacităților de producție locale, ceea ce ne permite să exportăm 92% din produsele fabricate la Otopeni în 54 de piețe, pe 5 continente. Aceasta demonstrează rolul strategic al acestei fabrici pentru economia românească. 

Și să nu uităm, fabrica din Otopeni joacă un rol central și în strategia PMI de a construi un viitor fără fum, fiind una dintre cele doar trei facilități de producție din UE dedicate consumabilelor pentru produsele care încălzesc tutunul, alături de fabricile din Italia și Grecia. 

Pentru că ați vorbit de exporturi, care este țara către care România exportă cel mai mare volum de produse din tutun încălzit și cum contribuie acest parteneriat la economia națională?

Poate vă va surprinde, însă Japonia reprezintă una dintre principalele destinații de export pentru Philip Morris România. Această piață a absorbit aproape 42% din exporturile de produse din tutun încălzit fabricate în țara noastră în perioada 2017-2023. Importanța acestei piețe a fost confirmată și în 2023, când exporturile totale de tutun încălzit din România către Japonia au ajuns la nivelul de 59% din totalul exporturilor de tutun încălzit. 

Este surprinzător pentru mulți că o țară atât de îndepărtată joacă un rol atât de important în balanța comercială a țării noastre, mai ales într-un context în care ne-am aștepta ca majoritatea exporturilor să fie îndreptate către țări din apropiere. Exporturile către Japonia demonstrează nu doar capacitatea noastră de a produce la standarde internaționale, dar și puterea noastră de a concura pe piețe extrem de exigente. Această realitate subliniază importanța strategică a pieței japoneze și relevă rolul crucial al acordului de liber schimb dintre UE și Japonia, care facilitează comerțul fără taxe vamale.

Acordul de liber schimb este esențial: el oferă beneficii comerciale substanțiale și consolidează relațiile bilaterale dintre România și Japonia. Dacă ar trebui să cuantificăm efectele acestor relații diplomatice, ar trebui subliniat că, în 2023, valoarea exporturilor de produse din tutun încălzit din România către Japonia a fost de aproximativ 594 milioane EUR. Philip Morris România se dovedește astfel un partener de încredere în relațiile comerciale dintre cele două țări și susține stabilitatea economică a României. În contextul deficitului comercial în creștere și al scăderii producției industriale, relevate recent de Institutului Național de Statistică, exporturile către piețe strategice precum Japonia devin esențiale. 

Cum contribuie investițiile și exporturile companiei la economia României în contextul deficitului comercial și al scăderii producției industriale?

În contextul actual, avem o contribuție semnificativă în atenuarea deficitului comercial al României. Deficitul balanței comerciale a României a crescut simțitor și a atins 12,3 miliarde de euro în primele cinci luni ale anului 2024, cu o creștere de 11,1% față de perioada similară a anului precedent, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS). Exporturile FOB (Free on Board) au consemnat un declin de 2,9% în această perioadă.

Exporturile de produse din tutun încălzit fabricate la Otopeni ajută la atenuarea acestei tendințe negative. În perioada 2017-2023, valoarea totală a exporturilor românești de produse din tutun încălzit a fost de aproximativ 3,6 miliarde EUR, dintre care aproape 42% au fost destinate Japoniei. Beneficiile economice sunt posibile datorită investițiilor continue în fabrica din Otopeni și politicilor comerciale favorabile.

Aceste investiții nu doar sprijină stabilitatea economică, dar și ajută la menținerea competitivității României pe piața globală, astfel evidențiază importanța unor politici economice favorabile industriei și exporturilor – elemente esențiale în contextul preocupărilor actuale legate de industrializarea Europei și României în perioada post-pandemie. Astfel, investițiile noastre susțin nu doar economia locală, dar și prestigiul României pe piața globală și ne confirmă ca un jucător de top în industria produselor din tutun încălzit.

Recent ați sărbătorit 30 de ani de activitate în România și noi investiții și 10 ani de la lansarea dispozitivului IQOS la nivel global. Care sunt planurile și așteptările companiei pentru viitor?

Am început acest interviu cu călătoria PMI către un viitor fără fum și voi încheia tot cu ea. Investițiile în fabrica din Otopeni anunțate în 2023 și produsele fără fum pe care urmează să le lansăm în viitor reprezintă etape importante din această călătorie. Totodată, ele demonstrează angajamentul nostru de a construi un viitor fără fum, și implicit o Românie fără fum. 

Continuăm să informăm fumătorii adulți, să le explicăm care sunt consecințele fumatului. Fumatul reprezintă una dintre cele mai mari probleme de sănătate la nivel mondial, iar unii fumători nu renunță la acest obicei, deși sunt conștienți de nocivitatea lui și de consecințele extrem de serioase pentru sănătate. Acest lucru l-am spus foarte răspicat în trecut și îl repet cu fiecare ocazie. Prima alegere corectă este să nu te apuci de fumat, iar dacă totuși ești fumător, să renunți complet la fumat şi la nicotină. Iar pentru cei care nu renunță vom continua să dezvoltăm produse alternative, fără fum, care, deşi nu sunt complet lipsite de riscuri, sunt o alternativă mai bună la continuarea fumatului. Este datoria noastră să le explicăm fumătorilor care sunt noutăţile pe care ştiința și inovaţia le aduc.

În paralel, punem accent pe sustenabilitate în tot ceea ce vom face pentru că aceasta reprezintă o oportunitate fundamentală pentru inovare, creștere și crearea de valoare pe termen lung. Măsurile de sustenabilitate, și aici mă refer și la cunoaşterea şi reducerea impactului produselor şi activăţii noastre pe toate planurile – oameni, societate și mediu, sunt la fel de importante precum activităţile de business.

Articol susținut de Philip Morris România