În prima zi de școală din „România Educată”, Iohannis și Cîmpeanu spun că notele nu contează / Politicienii au ales școlile de elită pentru a-și transmite mesajele
După o săptămână de dezbatere despre școlile cu toalete în fundul curții, în prima zi a anului școlar politicienii au ales școli de elită pentru a-și transmite mesajele. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a mers la prima oră la Colegiul Sfântul Sava, pentru ca mai apoi să i se alăture președintelui Iohanis la „Grigore Moisil”. Premierul Nicolae Ciucă a ales să meargă la Colegiul Naţional Militar „Tudor Vladimirescu” din Craiova.
Sorin Cîmpeanu și Klaus Iohannis au transmis că notele mai puțin contează și au făcut o pledoarie pentru „România Educată.
Iohannis: „În final, contează mai puțin nota și mai mult dezvoltarea copilului”
Preșeintele Klaus Iohannis a vorbit despre noile legi ale Educației, susținând că modificările au fost în prim planul dezbaterilor din acest sfârșit de vară.
„Un subiect discutat intens în această vară a fost cel legat de evaluările de final de etapă sau cele care influențează tranziția la nivelul următor al educației. Evaluările sunt importante atât timp cât ele reflectă corect competențele elevilor și studenților, oferindu-le ocazia de a-și îmbunătăți performanțele. De aceea, trebuie regândit modul în care organizăm toate evaluările, pentru că, în final, contează mai puțin nota și mai mult dezvoltarea copilului în acord cu profilul și interesul acestuia”, a spus Iohannis.
El a vorbit despre filosofia proiectului „România Educată”, sfătuindu-i, totodată, pe elevi să nu aleagă calea ușoară.
„Vă încurajez să nu alegeți mereu calea cea ușoară, dar să încercați să o căutați de fiecare dată pe cea corectă. Să nu vă temeți de competiția justă și să nu deveniți niciodată tributari lucrurilor obținute facil. Să protejați valorile democratice, să credeți în știință și în profesioniști, să reacționați în fața abuzurilor și a dezinformării și să nu permiteți nimănui să calce în picioare încrederea în voi și în capacitatea voastră de a deveni mai buni”, a spus el.
Cîmpeanu: Mulți părinţi nu înţeleg că şcoala nu se face pentru notă
Anterior, la deschiderea anului școlar la „Sfântul Sava”, ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu a declarat că îşi doreşte eliminarea „goanei după note” pe care spune că a constatat-o la unii elevi, dar şi la mulţi părinţi. „Şcoala nu se face pentru notă”, afirmă ministrul, care se arată convins că fiecare dascăl va şti cum să îşi evalueze elevii.
„Fiecare profesor ştie să-şi evalueze cel mai bine elevii, ritmic, pe parcursul întregului an şcolar în aşa fel încât să fie eliminată acea presiune a notei, fără să eliminăm media generală la finalul fiecărui an de studiu. Să eliminăm acea presiune inutilă generată de goana după note, goana după note a elevilor, goana după note, din păcate, a multor părinţi care nu înţeleg că şcoala nu se face pentru notă, şcoala se face pentru ca ai lor copii să deprindă acele competenţe care îi vor ajuta să se dezvolte în viaţă conform propriilor aspiraţii de dezvoltare atât personală şi cât şi profesională pentru fiecare dintre acei copii care vor alege un domeniu”, a afirmat, citat de news.ro, ministrul Educaţiei luni, în prima zi a anului şcolar 2022-2023.
Potrivit ministrului, „competenţele, aşteptările elevilor şi ceea ce au nevoie pentru a se dezvolta armonios în societatea viitorului” sunt lucrurile importante pentru elevi.
Sorin Cîmpeanu subliniază că asigurarea unui curriculum care să fie la dispoziţia şcolilor şi a elevilor trebuie să asigure elevilor „şansa de a atinge potenţialul maxim”.
Ciucă: Continuaţi să fiţi curioşi, continuaţi să fiţi curajoşi, continuaţi să gândiţi cu mintea voastră
Premierul Nicolae Ciucă a fost prezent luni la ceremonia de deschidere a anului şcolar la Colegiul Naţional Militar „Tudor Vladimirescu” din Craiova.
„Dragi elevi, sunteţi parte a unei generaţii care dovedeşte că ştie ce vrea şi poate să facă performanţă, că este creativă, că obţine rezultate remarcabile la olimpiadele de studiu şi stabileşte noi recorduri în sport, că este implicată civic şi social, că se informează, pune întrebări şi caută răspunsuri. M-am bucurat să remarc aceste calităţi la multe întâlniri avute cu tinerii. Continuaţi să fiţi curioşi, continuaţi să fiţi curajoşi, continuaţi să gândiţi cu mintea voastră. Pentru că ştim cât de mare este potenţialul generaţiei voastre venim cu soluţii pentru a asigura fiecărui copil şansa la o educaţie de calitate şi posibilitatea să se dezvolte în domeniile în care simte că poate şi vrea să fie mai bun”, a spus Ciucă.
El a adăugat că este nevoie de creşe, grădiniţe, şcoli, licee şi universităţi moderne, de aceea Guvernul alocă resurse pentru construcţia unor noi astfel de unităţi şcolare sau pentru modernizarea şi extinderea celor existente.
„Pentru ca niciun elev să nu fie lăsat în urmă am dezvoltat programele destinate reducerii abandonului şcolar şi susţinerii copiilor din mediile defavorizate. Sunt direcţii pe care le vom dezvolta în noile legi ale educaţiei. Proiectul ‘România educată’ aşază învăţământul românesc pe principii noi care să asigure accesul la educaţia de calitate şi să valorifice potenţialul uman al României. Destinul României depinde esenţial de creşterea performanţei sistemului nostru de educaţie”, a menţionat premierul.
Anul școlar 2022-2023 va începe luni, 5 septembrie, fiind pentru prima dată când elevii se vor întoarce atât de devreme la școală, după vacanța de vară. În locul celor două semestre, vor exista cinci „module de învățare”, care vor alterna cu cinci vacanțe.
Tezele nu vor mai fi obligatorii, cadrul didactic urmând să decidă modul de evaluare a elevului și câte note îi va da, în funcție de numărul de ore săptămânal la disciplina respectivă. În loc de medii semestriale, va exista o singură medie – cea anuală.
Principalele modificări în anul școlar 2022-2023
- Numărul de calificative/note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, este stabilit de către cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul-cadru.
- La fiecare disciplină numărul de calificative/note acordate anual este cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ.
- La fiecare disciplină se încheie anual o singură medie, calculată ca medie aritmetică din numărul de note acordate pe parcursul anului școlar.
- Se modifică regulile privind transferurilor elevilor. Transferul elevilor de clasa a IX-a se va putea face în timpul anului școlar, în vacanțele școlare, doar în situații medicale deosebite, pe baza avizului comisiei medicale judeţene/a municipiului Bucureşti sau a documentelor medicale justificative, potrivit sursei citate anterior. Acești elevi se pot transfera doar în situația în care media lor de admitere este cel puţin egală cu media ultimului admis la specializarea la care se solicită transferul, conform documentului.
- Mediile claselor gimnaziale au fost eliminate din calculul mediei de admitere la liceu.
- Eliminarea dispozițiilor referitoare la exmatricularea elevilor.
Structura noului an școlar 2022-2023
Prima modificare majoră, conform noului regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), este schimbarea structurii noului an școlar, care va include cinci module de învățare și 5 vacanțe, astfel:
- Modulul 1 – cursuri: de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022;
- Vacanță: de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022;
- Modulul 2 – cursuri: de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022;
- Vacanță: de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023;
- Modulul 3 – cursuri: de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 3 februarie 2023, respectiv vineri, 10 februarie 2023, sau vineri, 17 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz;
- Vacanță: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 6 – 26 februarie 2023;
- Modulul 4 – cursuri: de luni, 13 februarie 2023, respectiv luni, 20 februarie 2023, sau luni, 27 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până joi, 6 aprilie 2023;
- Vacanță: de vineri, 7 aprilie 2023, până marți, 18 aprilie 2023;
- Modulul 5 – cursuri: de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023;
- Vacanță: de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.
- Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 2 iunie 2023;
- Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 9 iunie 2023;
- Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor prevăzute la lit. a), pentru clasele din învățământul postliceal, cu excepția calificărilor din domeniul sănătate și asistență pedagogică, și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 23 iunie 2023;
- Pentru clasele din învățământul postliceal, având calificări din domeniul sănătate și asistență pedagogică, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învățământ în vigoare.
- Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe nu se planifică în același interval de cursuri (modul de învățare).
Cum se va calcula media anuală generală
Tezele nu vor mai fi obligatorii, iar elevilor le va fi încheiată o singură medie pe tot parcursul anului școlar.
- „La fiecare disciplină de studiu/modul se încheie o singură medie, calculată din numărul de note prevăzut de prezentul regulament, prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor la cel mai apropiat număr întreg. La o diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
- Media anuală generală se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, prin rotunjire, a mediilor anuale de la toate disciplinele/ modulele şi de la purtare”.
Va rămâne la latitudinea fiecărui profesor cum și câte evaluări va face, pentru acordarea notelor.
- „Numărul de calificative/note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, este stabilit de cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul cadru. La fiecare disciplină numărul de calificative/note acordate anual este cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ.
- În cazul curriculumului organizat modular, numărul de note acordate trebuie să fie corelat cu numărul de ore alocate fiecărui modul în planul de învăţământ, precum şi cu structura modulului, de regulă, o notă la un număr de 25 de ore. Numărul minim de note acordate elevului la un modul este de două”.
Modul de evaluare se stabilește în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educaţiei şi de specificul fiecărei discipline:
- a) evaluări orale;
- b) teste, lucrări scrise;
- c) experimente şi activităţi practice;
- d) referate;
- e) proiecte;
- f) probe practice;
- g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei /inspectoratele şcolare.
În învăţământul primar, la clasele I-IV, în cel secundar şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an școlar.
Plan individual de învățare. Cum vor fi evaluați elevii
Potrivit noului regulament de funcționare și organizare a școlilor, elevii vor beneficia pe parcursul unui an școlar de cel puțin un plan individualizat de învățare.
Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:
- a) aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului – la nivelurile antepreşcolar, preşcolar şi clasa pregătitoare;
- b) calificative la clasele I – IV şi în învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate;
- c) note de la 1 la 10 în învăţământul secundar şi în învăţământul postliceal.
- Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: „Calificativul/ data”, respectiv „Nota/data” sau în catalogul electronic, în cazul unităților-pilot în care se utilizează acesta, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării și arhivării acestuia la sfârșitul anului școlar prin compartimentul secretariat.
- Prin excepție, la nivelurile antepreşcolar şi preşcolar, rezultatele evaluării sunt consemnate în caietul de observaţii, iar pentru clasa pregătitoare în raportul anual deevaluare.
- Pentru frauda constatată la evaluările scrise, inclusiv la probele scrise din cadrul examenelor/ concursurilor organizate la nivelul unităţii de învăţământ, conform prezentului regulament, se acordă nota 1 sau, după caz, calificativul insuficient.
- Elevii vor beneficia pe parcursul unui an școlar de cel puțin un plan individualizat de învățare, elaborat în urma evaluărilor susținute și după interpretarea rezultatelor de către cadrul didactic, care va fi folosit pentru consolidarea cunoștințelor, pentru întreprinderea unor acțiuni de învățare remedială și pentru stimularea elevilor capabili de performanțe superioare.
- Pentru nivelurile antepreşcolar şi preşcolar, rezultatele evaluării se comunică şi se discută cu părinţii sau reprezentanţii legali.
- Calificativele/Notele acordate se comunică în mod obligatoriu elevilor şi se trec în catalog şi în carnetul de elev de către cadrul didactic care le acordă.
- În învăţământul primar cu predare în limbile minorităţilor naţionale, calificativele se pot comunica şi în limba de predare de către cadrul didactic.
- Numărul de calificative/note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, este stabilit de cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul cadru. La fiecare disciplină numărul de calificative/note acordate anual este cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățămînt.
- În cazul curriculumului organizat modular, numărul de note acordate trebuie să fie corelat cu numărul de ore alocate fiecărui modul în planul de învăţământ, precum şi cu structura modulului, de regulă, o notă la un număr de 25 de ore. Numărul minim de note acordate elevului la un modul este de două.
- Elevii aflaţi în situaţie de corigenţă vor avea cu cel puţin un calificativ/o notă în plus faţă de numărul de calificative/note prevăzut la alin. (4), ultimul calificativ/ultima notă fiind acordat/ă, de regulă, în ultimele trei săptămâni ale anului școlar.
- La sfârşitul anului şcolar, cadrele didactice au obligaţia să încheie situaţia şcolară a elevilor.
- La sfârşitul anului școlar, învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/ profesorul diriginte consultă consiliul clasei pentru acordarea mediei la purtare, prin care sunt evaluate frecvenţa şi comportamentul elevului, respectarea de către acesta a reglementărilor adoptate de unitatea de învăţământ.
- La sfârşitul anului școlar, învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/ profesorul diriginte consultă consiliul clasei pentru elaborarea aprecierii asupra situaţiei şcolare a fiecărui elev.
- În cazul secțiilor/școlilor speciale germane din România, ale căror cursuri sunt finalizate cu diplomă de acces general în învățământul superior german și diplomă de bacalaureat, structura anului școlar și modalitatea de încheiere a situației școlare se adaptează la sistemul educațional german de către consiliul de administrație al unității de învățământ.
- La fiecare disciplină de studiu/modul, se încheie anual o singură medie, calculată prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor la cel mai apropiat număr întreg. La o diferență de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
- Mediile se consemnează în catalog cu cerneală roşie.
- În cazul în care curriculumul este organizat modular, fiecare modul se dezvoltă ca o unitate autonomă de instruire. Media unui modul se calculează din notele obţinute pe parcursul desfăşurării modulului, conform prevederilor de la alin. (1). Încheierea mediei unui modul care se termină pe parcursul anului se face în momentul finalizării acestuia.
- Media anuală generală se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, prin rotunjire, a mediilor anuale de la toate disciplinele/ modulele şi de la purtare.
Fără exmatriculări
O altă modificare care va intra în vigoare din acest nou an școlar este eliminarea dispozițiilor referitoare la exmatricularea elevilor. Măsura exmatriculării va fi posibilă numai pentru învățământul postliceal, care nu are caracter obligatoriu.
- „Consiliile profesorale din unităţile de învăţământ de stat, particular sau confesional validează situaţia şcolară a elevilor, pe clase, în şedinţa de încheiere a cursurilor, iar secretarul consiliului consemnează în procesul-verbal numărul elevilor promovaţi, numărul şi numele elevilor corigenţi, repetenţi, amânaţi, exmatriculaţi (în cazul elevilor din învățământul postliceal), precum şi numele elevilor cu note la purtare mai mici de 7, respectiv 8 pentru profilul pedagogic şi unităţile de învăţământ teologic şi militar/calificative mai puţin de „Bine”.
- Situaţia şcolară a elevilor corigenţi, amânaţi sau repetenţi se comunică în scris părinţilor sau reprezentanţilor legali sau, după caz, elevilor majori de către învăţător/institutor/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte, în cel mult 10 zile de la încheierea cursurilor.
- Pentru elevii amânaţi sau corigenţi, învăţătorul/ institutorul/ profesorul pentru învăţământul primar/ profesorul diriginte comunică în scris părinţilor, tutorelui sau reprezentantului legal programul de desfăşurare a examenelor de corigenţă şi perioada de încheiere a situaţiei şcolare.
- Nu pot fi făcute publice, fără acordul părintelui/reprezentantului legal sau al elevului/ absolventului major, documentele elevului, cu excepţia situaţiei prevăzute de Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”.
Media claselor V-VIII, eliminată din calculul mediei de admitere la liceu
Media claselor V-VIII va fi eliminată din calculul mediei de admitere la liceu, astfel că ierarhizarea absolvenților se va realiza doar pe baza mediei obținute la Evaluarea Națională, din anul școlar 2022-2023, conform ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu.
Până acum, media de admitere pe baza căreia s-a făcut înscrierea în clasa a IX-a a absolvenților învățământului gimnazial s-a calculat ca media ponderată între media generală la Evaluarea Națională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a, care are o pondere de 80%, şi media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a, care are o pondere de 20% în calculul mediei de admitere.
De asemenea, „având în vedere ca în anul școlar 2021-2022 nu au fost perioade de întrerupere a școlii, în ipoteza în care nici în anul școlar 2022-2023 nu vor exista întreruperi, s-a decis revenirea la programele de examen în vigoare înainte de debutul pandemiei, atât pentru Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, cât și pentru examenul național de Bacalaureat”, a mai anunțat Câmpeanu.