Normele Euro 7 vor fi mai puțin dure decât ar fi sperat Comisia Europeană. Miniștrii din statele membre au votat luni propuneri mai puțin ambițioase
Propunerile pentru noile norme de poluare Euro 7, care ar trebui să intre în vigoare în vara lui 2025, au înfuriat industria auto și o parte dintre statele membre UE care au industrie auto semnificativă. O nouă propunere a fost votată luni de miniștrii din statele UE, astfel încât normele Euro 7 să nu fie atât de dure. Rămâne ca termenii să fie negociați în lunile viitoare.
Practic, țările membre UE au exclus luni înăsprirea pe mai departe a standardelor de poluare pentru gazele de eșapament provenite de la mașini, spunând că norme mai dure riscă să încetinească investițiile producătorilor în vehicule electrice.
Printre cele opt state care s-au opus propunerilor CE din 2022 se numără și România, alături de țări precum Italia, Franța și Cehia.
Teama statelor care s-au opus este că investițiile se vor duce către motoarele termice, în loc să meargă spre cele electrice. Spania, care deține președinția rotativă a UE, a prezentat textul de compromis pe care Consiliul UE l-a aprobat.
Înțelegerea finală va fi negociată de Consiliul UE, de Parlamentul European și de Comisia Europeană.
Normele Euro 7 ar trebui să intre în vigoare la 1 iulie 2025 pentru autoturisme și VAN-uri, iar Comisia Europeană spune că normele vor reduce emisiile poluante și vor menține vehiculele la prețuri accesibile pentru consumatori.
Comisia Europeană propunea pe 10 noiembrie noi standarde Euro 7 pentru reducerea emisiilor poluante provenite de la vehicule. În 2035, standardele Euro 7 vor reduce emisiile totale de NOx provenite de la autoturisme și camionete cu 35% față de Euro 6 și cu 56% față de Euro 6 pentru emisiile provenite de la autobuze și camioane.
Mai mulți constructori auto au criticat dur propunerile legate de normele Euro 7 și nu consideră că prețul mașinilor va crește în medie cu doar 300 euro, valoarea înaintată de UE. Mulți oameni din industria auto consideră că nu își mai are rostul introducerea normelor Euro 7 când, oricum, se investește mult în electrificare.
Estimarea este că prețurile mașinilor ar crește cu câteva mii de euro și directorii din industrie au spus că aplicarea normelor în varianta cea mai severă ar duce și la pierderi de locuri de muncă.
Acum, miniștrii din statele membre au votat pentru norme Euro 7 ceva mai puțin dure, norme care să nu-i oblige pe constructorii auto să facă investiții uriașe în motoarele cu combustie internă, în condițiile în care, din 2035, vor putea fi vândute doar mașinile electrice noi și probabil unele cu combustibili sintetici.
Industria nu vrea să investească în motoare care vor dispărea și este presată la capitolul mașini electrice și de chinezi, care vin cu modele la prețuri mici.
Surse: Reuters, AFP
Sursa foto: Dreamstime.com