Sari direct la conținut

Paradoxul educatiei: Profesorii romani se simt cel mai bine pregatiti, desi rezultatele elevilor sunt printre cele mai slabe. Situatie opusa in tarile-lider in invatamant, Finlanda si Japonia

HotNews.ro
60% dintre profesori predau in scoli in care directorii reclama Lipsa Profesorilor Calificati, Foto: rocnee.eu
60% dintre profesori predau in scoli in care directorii reclama Lipsa Profesorilor Calificati, Foto: rocnee.eu

Profesorii din Romania si de cei din Malaezia se simt cel mai bine pregatiti dintre profesorii din 33 de tari, atat la continutul materiei predate, cat si la pedagogie. Pe ultimele locuri se afla Finlanda si Japonia, unde profesorii se simt cel mai slab pregatiti. Rezultatele se desprind din raspunsurile profesorilor chestionati de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), in cadrul studiului TALIS 2013. Insa parerea profesorilor despre pregatirea lor profesionala contrasteaza puternic cu rezultatele pe care le-au obtinut elevii la alta testare organizata tot de OCDE: testele PISA arata ca Romania este pe locul 45 din 65, Malaezia pe 52, in timp ce elevii din Finlanda sunt pe 12 si elevii din Japonia – pe locul 7.

Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) din subordinea Ministerului Educatiei a publicat Raportul National TALIS 2013 (Analiza mediului educational din Romania). Raportul prezinta situatia invatamantului in Romania si comparatii cu ce se intampla in alte tari, pe baza raspunsurilor pe care profesorii si directorii de scoli le-au dat la chestionarele realizate de OCDE pentru Studiul International privind Procesul de Predare-Invatare (Teaching and Learning International Survey – TALIS) 2013.

Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica a realizat studiul international in 33 de tari si economii. Pentru fiecare tara, cate 20 de profesori din 200 de scoli gimnaziale si directorul fiecarei scoli au participat la studiu, in perioada septembrie-decembrie 2012, potrivit CNEE. Chestionarul administrat profesorilor este diferit de cel pentru directori. „Gradul de participare al profesorilor din Romania a fost cel mai ridicat dintre tarile participante, aproape 98% dintre profesorii selectati participand la studiu„, spune Centrul.

Centrul National de Evaluare si Examinare subliniaza ca „rezultatele obtinute in acest studiu se bazeaza pe datele raportate de profesori si directori si ca urmare reprezinta propriile lor opinii, perceptii si credinte despre activitatea desfasurata„.

Profesorii din Romania se simt cel mai bine pregatiti. La coada clasamentului, profesorii din Finlanda si Japonia se simt cel mai slab pregatiti

„Conform propriei lor perceptii, profesorii din Romania, alaturi de cei din Malaysia, se simt cel mai bine pregatiti dintre profesorii din tarile participante la studiu (99,8% dintre profesori se simt bine sau foarte bine pregatiti in ceea ce priveste continutul disciplinei predate, 98,5% dintre profesori se simt bine sau foarte bine pregatiti in ceea ce priveste pedagogia disciplinei predate). Aceste procente sunt peste mediile la nivel international, de 93,2% in ceea ce priveste continutul disciplinei predate, respectiv 88,9% in ce priveste pedagogia disciplinei predate”, se arata in Raportul National TALIS 2013.

La polul opus se afla profesorii din Finlanda si Japonia, care se simt cel mai slab pregatiti (72% dintre profesorii din Finlanda se declara bine sau foarte bine pregatiti in ceea ce priveste continutul disciplinei predate si 64% se declara bine sau foarte bine pregatiti in ceea ce priveste pedagogia disciplinei predate).

Rezultatele sunt paradoxale, daca privim si rezultatele la clasa ale profesorilor care au aceste pareri despre ei insisi. Rezultatele testelor PISA 2012 – realizate tot de catre OCDE – arata ca elevii din Romania sunt pe locul 45 din 65, elevii din Malaezia sunt pe locul 52, in timp ce elevii din Finlanda sunt pe locul 12 si elevii din Japonia – pe locul 7.

Expertii CNEE sustin ca „din aceste date rezulta ca educatia formala a cadrelor didactice (inclusiv formarea initiala a cadrului didactic) nu ii ajuta doar sa se simta mai bine pregatite pentru activitatea lor, dar elementele specifice incluse in formarea respectiva, cum ar fi continutul, formarea pedagogica si practica la clasa, pot genera, de asemenea, o diferenta semnificativa„.

Aproape 60% dintre profesorii din Romania predau in scoli in care directorii reclama Lipsa Profesorilor Calificati sau cu Performante. Media internationala: aproape 40%

Autorii studiului amintesc de rezultatele unui alt raport realizat de OCDE, si anume PISA, care a aratat ca directorii „considera ca atunci cand diferite resurse nu sunt disponibile in cantitate suficienta, procesul pedagogic este afectat si genereaza rezultate mai slabe ale elevilor”.

Raportul national TALIS 2013 prezinta, in comparatie cu media internationala, proportia de profesori din Romania care predau in scoli „in care directorii resimt lipsa diferitelor resurse necesare pentru a asigura un invatamant de calitate”. „De remarcat ca aceasta proportie este semnificativ mai ridicata decat media la nivel international. Procente semnificativ mai mici decat media la nivel international se inregistreaza in Danemarca, Finlanda, Islanda si Polonia”, noteaza CNEE.

Asa cum se vede in graficul de mai sus, Romania este peste media internationala la toate problemele reclamate de directori in scoli. Cele mai mari diferente fata de situatia internationala le inregistram la urmatoarele:

  • materiale didactice insuficiente sau necorespunzatoare: 77,1% dintre profesorii romani predau in scoli cu astfel de probleme, fata de 26,3% media internationala
  • calculatoare insuficiente sau necorespunzatoare pentru procesul de invatamant: 75,8% dintre profesorii romani predau in astfel de scoli, fata de 38,1% media internationala
  • acces insuficient la internet: 64.1% fata de media de 29,9%
  • software educational insuficient sau necorespunzator: 74,7% fata de 37,5%
  • resurse de biblioteca insuficiente sau necorespunzatoare: 66,6% fata de 29,3%

Autorii raportului precizeaza ca „procente semnificativ mai mici decat media la nivel international se inregistreaza in Danemarca, Finlanda, Islanda si Polonia„.

In ceea ce priveste marimea scolii si dimensiunea clasei in invatamantul gimnazial, in raport sunt citate rezultatele a doua studii recente dezvoltate tot pe baza informatiilor culese in TALIS 2013, care au concluzionat ca „scolile mici sunt avantajate. In scolile mai mari, relatiile profesor-elev se pot dezvolta mai dificil, iar problemele elevilor din medii socio-economice dezavantajate si ale celor cu dificultati de invatare tind sa fie neglijate„.

Totusi, unele dovezi sugereaza ca scolile mai mari obtin rezultate mai bune in ceea ce priveste achizitiile academice ale elevilor de liceu„, se mai arata in raportul national.

Vezi mai jos profilul scolilor gimnaziale din Romania, comparat cu media la nivel international

* Raportul mentioneaza ca datele din tabelele prezentate au fost calculate pe baza informatiilor raportate de directorii scolilor selectionate in esantion in cadrul chestionarului administrat in studiul TALIS.

Profilul demografic al profesorilor de gimnaziu din Romania

  • 69% dintre profesorii din invatamantul gimnazial sunt femei (media TALIS: 68%)

  • Varsta medie a profesorilor din invatamantul gimnazial este de 42 ani in Romania (media TALIS: 43 ani)
  • Numai 14% dintre profesori au varsta sub 30 de ani (media TALIS: 12% au sub 30 ani), in timp ce 27% au varsta peste 50 de ani (media TALIS: 30%)

Expertii Centrului National de Evaluare si Examinare precizeaza aici ca ingrijoratoare este situatia numarului de profesori tineri in Stiinte si Tehnologii. „In invatamantul gimnazial din Romania, numai 6,6% dintre profesorii care au in incadrare cel putin o ora de Stiinte (Fizica, Chimie, Biologie) au varsta sub 30 de ani. Acest procentaj este de doar jumatate din procentajul mediu la nivel international (12,5%) pentru aceeasi grupa de varsta si aceeasi grupa de discipline, si poate reprezenta unsemnal de alarma pentru viitorul asigurarii personalului necesar predarii acestor discipline. 8,6% dintre profesorii care predau Tehnologii au varsta sub 30 de ani, procentaj care este sub media internationala (11%)„.

  • 69% dintre profesorii din invatamantul gimnazial sunt angajati cu contract de munca pe perioada nedeterminata (70% dintre femei, 67% dintre barbati) – Media TALIS: 83%. In raportul international, Romania este mentionata printre tarile cu cele mai mici procente de profesori angajati pe o perioada nedeterminata, alaturi de Chile (63%) si de Emiratul Abu Dhabi (50%).
  • 92% dintre profesorii din invatamantul gimnazial sunt angajati cu norma intreaga (93% dintre femei, 88% dintre barbati) – Media TALIS: 82%. Raportul national arata ca, „in Romania, doar 24% dintre profesorii care lucreaza cu norma partiala se afla in aceasta situatie deoarece a fost alegerea lor, restul de 76% lucrand cu norma partiala deoarece nu a existat posibilitatea de a lucra cu norma intreaga. Pe de alta parte, in Danemarca, Franta, Olanda, Norvegia, Singapore si Marea Britanie, marea majoritate a profesorilor care lucreaza cu fractiune de norma (85-94%) au ales sa lucreze cu norma redusa. La nivel international, in medie, jumatate dintre profesorii care lucreaza cu norma partiala se afla in aceasta situatie deoarece a fost alegerea lor„.
  • In medie, in Romania profesorii din invatamantul gimnazial au 16 ani de experienta in activitatea de predare, din care 10 ani in scoala in care predau la momentul administrarii studiului. Media TALIS: 16 ani de experienta

  • 66% dintre profesorii din invatamantul gimnazial au absolvit studii universitare de licenta, iar 26% au absolvit studii universitare de master

Aspecte metodologice

Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) este institutia care a administrat in Romania studiul OCDE. Chestionarele „au fost realizate de catre un grup international de experti, in colaborare cu reprezentanti ai profesorilor & membri ai TUAC (Trades Union Advisory Council), din cadrul OCDE. Timpul necesar completarii fiecarui chestionar este de aproximativ 45 de minute. Chestionarele sunt completate online, structura lor fiind adaptata in acest scop”, explica CNEE. Mai multe detalii aici

Centrul precizeaza ca „esantionul de profesori care a raspuns la studiu a fost selectat dupa principii statistice, astfel incat sa fie reprezentativ la nivel national pentru nivelul de invatamant studiat. Esantionarea a fost facuta in doua etape:

1. a fost selectat aleator un esantion de scoli, probabilitatea de selectare a scolilor fiind proportionala cu marimea acestora. Aceasta selectare a fost realizata de catre Statistics Canada.

2. din fiecare scoala a fost selectat aleatoriu un esantion de profesori. In fiecare scoala, profesorii au fost selectati cu probabilitate egala. Selectia a fost realizata de catre Centrul National TALIS, cu ajutorul unui program informatic furnizat de catre Consortiul International”.

In cadrul raportului national, institutia subliniaza ca „rezultatele obtinute in acest studiu se bazeaza pe datele raportate de profesori si directori si ca urmare reprezinta propriile lor opinii, perceptii si credinte despre activitatea desfasurata”.

Tarile si economiile participante la TALIS: Anglia (UK), Australia, Belgia (comunitatea flamanda), Bulgaria, Brazilia, Canada (Provincia Alberta), Chile, Coreea de Sud, Cipru, Croatia, Cehia, Danemarca, Emiratele Arabe Unite (Emiratul Abu Dhabi), Estonia, Finlanda, Franta, Islanda, Israel, Italia, Japonia, Letonia, Malaezia, Mexic, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Serbia, Singapore, Slovacia, Spania, Suedia, SUA. (Sursa)

Descarca de aici Raportul National TALIS 2013:

Raportul National TALIS 2013

Vezi mai jos Raportul International TALIS 2013:

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro