Sari direct la conținut

Piata imobiliara: Rutele low-cost fac Romania atractiva pentru britanici

HotNews.ro

Masura unei bune investitii imobiliare in strainatate nu depinde de cat de mult straluceste soarele sau cat de mici sunt preturile. Tot mai des, ne uitam la rutele liniilor aeriene low-cost, scrie cotidianul britanic The Telegraph, preluat de Rador. In acest an, cele 11 companii britanice low-cost lanseaza 29 de noi rute si acolo unde ajung cursele acestea, le urmeaza agenti imobiliari nerabdatori si cumparatori pentru a doua casa. Pe baza acestor criterii, Romania pare destinata succesului, scrie publicatia britanica.

Cele mai importante cerinte sunt frecventa zborurilor, tarife mici si usurinta calatoriei, mai ales daca se doreste inchirierea profitabila a unei achizitii imobiliare. Easyjet a initiat curse de la Gatwick spre Bucuresti. Wizz Air isi extinde serviciile de la Liverpool si Luton spre Bucuresti si stabileste o noua ruta de la Luton spre Cluj, in zona Transilvaniei. Romania are sapte linii aeriene ieftine proprii si este deja o destinatie foarte solicitata pentru serviciile low-cost din alte parti din Europa.

Cum se poate cumpara in Romania

Toate acestea sunt vesti bune pentru vechii investitori din domeniu, precum Philip Groves, un consultant de marketing. El isi cumpara un apartament cu un singur dormitor, de 50.000 de lire sterline, in Brasov.

El spune ca Romania este o investitie buna deoarece zborurile low-cost deschid pietele turismului si afacerilor, aderarea la UE va finanta o infrastructura imbunatatita si romanii dispun de un nivel mare de capital – li „s-au dat” casele cand s-a prabusit comunismul – si un nivel scazut al datoriilor.

„Este o piata interna puternica, asa ca nu ma bazez pe factori internationali pentru asigurarea de chiriasi sau cresterea de capital. in plus, se construieste un aeroport aproape, ceea ce reprezinta un mare avantaj, pentru ca va incuraja dezvoltarea unei statiuni de schi in apropiere”, spune Philip care are, de asemenea, proprietati in Europa Occidentala.

El sustine ca si-a luat masuri de precautie cand a cumparat. „Am ales Anglo-Romanian Development, o agentie cu experienta in Marea Britanie, cat si in afara, si constructorul este romano-belgian. De asemenea, exista si o buna siguranta a proiectului – este un lucru obisnuit la majoritatea planurilor sa beneficiezi de servicii administrative 24 de ore”.

Omul de afaceri Richard Rice, de la firma Watford, este de aceesi parere, cumparand de curand o casa de vacanta la Mamaia. „Sunt convins ca o voi inchiria pe perioade scurte de timp in vacante si ca va fi o investitie buna pe termen lung”, spune Richard, care adauga ca zona este foarte vizitata de multi oameni din Europa de Est, germani si italieni, majoritatea veniti cu zboruri low-cost.

Arc Property, o agentie imobiliara din Londra, specializata in pietele emergente, vinde case in sapte locatii din Europa de Est si afirma ca Romania este cea mai cautata. „Putini oameni pana acum doresc case de vacanta, dar interesul in investitii imobiliare a crescut in ultimul an. Garsonierele destinate spre inchiriere in Bucuresti au preturi incepand de la 100.000 de euro (75.000 de lire sterline) si acestea au crescut cu 27 % doar in prima jumatate a anului 2007”, spune Alastair Norman, director la Arc.

Cumparatorii care profita de reducerile de la liniile aeriene – zboruri care au scazut la 65 de lire incluzand taxele – pot obtine o casa darapanata cu 10.000 de euro in unele zone, in timp ce casele din imprejurimile Bucurestiului costa 100.000 de euro. Vilele nou-construite, cu 3 camere, din jurul capitalei, costa 200.000 de euro.

Sa cumperi o casa este relativ simplu. „Ia-ti un avocat independent, nu semna niciodata nimic ce nu intelegi, asigura-te ca documentele sunt traduse in engleza si, daca cumperi o casa nou-construita, accepta doar sistemele de plata care ofera rate daca tu cumperi”, explica Peter Esden de la The International Law Partnership, o firma legala care consiliaza britanicii ce vor sa cumpere in alte tari. El spune ca este mai sigur sa cumperi imobile ce nu vor fi locuite, in statiuni si in zone turistice, decat in zone rurale. Infrastructura de transport, magazinele locale si facilitatile in Romania lasa de dorit fata de cele din Bulgaria”.

O noua carte „Cumparand proprietati in Romania” ii sfatuieste pe proprietarii a doua case sa se asigure atat impoptriva accidentelor si furtului, cat si impotriva inundatiilor, des intalnite in unele regiuni.

Si Franta e printre destinatiile favorite

Un alt mare castigator, cu un excedent de noi rute anul acesta, este in mod surprinzator Franta, cu zboruri noi spre Rennes, Beziers, Bergerac, Pau si Nantes. Savills, un agent imobiliar care a vandut in mai mult de 50 de tari, a descoperit ca pretul mediu pentru casele de vacanta de langa aeroporturi este cu 39 % mai mare decat pretul proprietatilor situate mai departe.

De asemenea, cand sunt inchiriate, proprietatile de langa aeroporturi aduc chirii mai mari cu 30 %. „Costurile calatoriei sunt mai mici, asa ca cei care vin in vacanta sunt dispusi sa plateasca mai mult. Acesta este un aspect important pentru investitori din moment ce aceste proprietati sunt in general mai usor de inchiriat si putin probabil sa ramana vacante”, spune Jacqui Daly de la departamentul de cercetari Savills.

Pericolul low-cost

Dar, scrie The Telegraph, liniile aeriene low-cost se pot reduce. Wizz Air si Ryanair au renuntat la unele servicii dupa constatarea unui deficit de pasageri. In 2005, EUJet, care a zburat spre 22 de destinatii din Kentau, a intrat in lichidare. Volare, Duo si Air Polonia s-au prabusit in 2004, lasand multi proprietari de case de vacante cu multe dificultati din punct de vedere al calatoriei catre destinatie. Ryanair si Flybe au din trecut rute comune, ca St Etienne si Clemont Ferrand in Franta, neafectand noii proprietari din aceste zone.

O modalitate de a evita aceasi soarta este sa cumperi intr-o locatie cu cel putin doua linii aeriene, pentru cel putin doi ani. Atunci poti garanta liberul acces – iar a doua ta casa cu siguranta va fi o afacere buna.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro