Precizări ale Primăriei Capitalei după ce singurul centru de găzduire a victimelor violenței domestice, deschis non-stop, a anunțat că se închide din lipsa finanțării
Primăria Captalei susține că nu a oprit finanțarea singuruil centru de găzduire a victimelor violenței domestice, deschis non-stop în București, fiind vorba despre expirarea unui acord care a fost încheiat pe durată determinată, respectiv septembrie 2018-februarie 2019.
„Finanțarea activităților derulate de către ONG-uri se poate face atât din fonduri publice cât și private, cu mențiunea că serviciul social pentru care se solicită finanțare trebuie să dețină licență de funcționare. Potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Muncii și Justiției Sociale, Asociația Anais deține pentru ”Centrul de primire în regim de urgenţa destinat victimelor violenţei domestice – Casă INVICTA”, Licență de funcționare provizorie emisă în dată de 23.03.2018, pentru un an. Având în vedere cele enunțate anterior, în lipsa unei licențe de funcționare, valabile, autoritatea publică locală nu poate finanța activitatea niciunui O.N.G”, afirmă primăria.
Centrul de găzduire în regim de urgență destinat victimelor violenței domestice – Casa INVICTA se va închide începând cu 1 Mai 2019, după ce Primăria Capitalei nu a mai finanțat proiectul, a anunțat Asociația Anais pe pagina de Facebook. Acesta era singurul centru de acest gen din București, deschis non-stop, spun reprezentanții asociației.
Precizările Primăriei Capitalei:
- Primăria Capitalei a inițiat, în luna februarie, Programul pilot „Impreuna!”, care se adreseaza victimelor violentei in familie de pe raza Municipiului Bucuresti, care nu beneficiază de adăpost într-un alt centru de profil al statului sau al unor ONG-uri. Acestea pot beneficia de un ajutor financiar in cuantum de maxim 1.500 lei/luna, suma dedicată exclusiv plății chiriei unei locuințe în municipiul Bucuresti. Programul nu este limitat, așadar, la un anumit număr de locuri, așa cum se întâmplă în cazul unui adăpost de profil. Principalul obiectiv este de a scoatere victimele din mediul abuziv si de a le izola de agresor. In cadrul programului, se asigură pastrarea confidențialității, așadar victimelor le este asigurat accesul la o locuință care să le permită să-și înceapă o noua viață, în condiții de siguranță.
- Primaria Municipiului Bucuresti nu poate asigura finanțarea continuă a activităților organizațiilor neguvernamentale.
- Mai mult decât atât, Primăria Municipiului București nu finanța toate activitățile derulate de Asociația Anais, ci doar proiectele implementate în comun cu Primăria Municipiului București, prin Direcția Generală a Muncipiului București, astfel:
-în anul 2016 CGMB a aprobat Acordul de Asociere dintre municipiul București, prin DGASMB și Asociația Anais, în vederea implementării în comun a proiectului „Stop violenței în familie” în cadrul „Centrului de asistență pentru mamă și copil”. Pentru implementarea acestui proiect fost aprobat un buget în valoare de 189.600 lei, buget aferent doar activităților derulate decătre Asociația Anais. Perioada de implementare a proiectului a fost de 1 an. Centrul de asistență pentru mama și copil aflat în subordinea DGASMB funcționează și în prezent, că urmare a reorganizării sub titulatura de Centrul de sprijin pentru familii defavorizate.
- Conform Acordului, Asociația Anais a oferit servicii de informare, consiliere psihologică și juridică victimelor violenței în familie care au accesat serviciile sociale oferite de către DGASMB prin Centrul de asistență pentru mama și copil.
- În anul 2017 a fost înaintată CGMB propunerea privind aprobarea unui nou acord de asociere dintre municipiul Bucureşti, prin DGASMB şi Asociația ANAIS, în vederea implementării în comun a proiectului “Stop violenței în familie! Servicii complexe pentru victimele violenței în familie” Perioada de implementare, prevăzută în acord a fost de 1 an. Proiectul a avut un buget aprobat în valoare de 816.960 lei, buget aferent doar activităților derulate de către Asociația Anais, la nivelul celor două centre „Centrul de consiliere pentru prevenirea și combaterea violenței în familie” și „Centrul de primire în regim de urgență destinat victimelor violenței domestice ”Casă INVICTA”.
- Facem precizarea că centrul ”Casa INVICTA”, cu o capacitate de 16 locuri (8 femei și 8 copii), a fost înființat de către Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați (ANES) în cadrului proiectului ”START – O viață de calitate în siguranță!” finanțat prin Programul Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.
- În anul 2018 a fost încheiat un nou acord de asociere, potrivit H.C.G.M.B. nr. 441/26.07.2018 privind aprobarea Acordului de Asociere dintre municipiul Bucureşti, prin DGASMB şi Asociația ANAIS, în vederea implementării în comun a proiectului “Stop violenței în familie! Servicii complexe pentru victimele violenței în familie”. Perioada de implementare a acestui proiect a fost de 6 luni, valoarea finanțării fiind de 755.476 lei.
- Astfel, se poate constată cu ușurință că aceste proiecte au fost aprobate în CGMB la date care nu asigură continuitatea activităților ci au un vedere îndeplinirea, în comun, a obiectivelor stabilite la nivelul fiecărui proiect, respectiv:
– în anul 2016 hotărârea a fost adoptată în 31.03.2016, pentru o perioada de implementare de un an;
– în anul 2017 hotărârea a fost adoptată, în dată de 18.05.2017, pentru o perioada de implementare de un an;
– în 2018 hotărârea a fost în 26.07.2018 pentru o perioada de implementare de șase luni.